Vänta på iPad 3 eller Asus Transformer Prime?

Permalänk

Prime TF201 vs iPad 3 känns aningen orättvist, ge Asus ett halvår så den omtalade tf700t kommer ut på den svenska marknaden så Har du ett klarare val. Men oavsett det så har den gamla fortfarande Primen försprång ifrån padden, tycker jag.

Källa: http://www.anandtech.com/show/5348/eee-pad-transformer-prime-...

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Btw, det är iPad 3 som sägs ha 4 kärnor och bra skärm? Jag läste någon stans att de ska släppa en uppdatering på iPad2 före. Kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag har ingen jättekoll. Men har läst det, orkar inte direkt ta reda på vart.

Tror inte att iPad 3 kommer använda ett chip från nVidia precis som någon skrev ovan, hahaha

Antar att du syftar på mig då jag inte ser någon annan som nämnt nVidia/Tegra3. Vill inte vara elak men du säger själv att du inte har jättekoll och direkt efter så klankar du ner på mig med en kommentar som den...

Jag skrev inte att iPad 3 kommer använda kretsar från nVidia. Jag skrev att de sannolikt kommer använda samma CPU (arkitektur) som finns i Tegra 3. CPUn i Tegra 3 är en Cortex-A9 och är inte nVidias egen arkitektur, den kommer från ARM Holdings. Det är samma arkitektur som används i majoriteten av smartphones/tablets, bland annat nVidia Tegra 2/3 och Apples A5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Btw, det är iPad 3 som sägs ha 4 kärnor och bra skärm? Jag läste någon stans att de ska släppa en uppdatering på iPad2 före. Kan det stämma?

Jo det cirkulerade sådana rykten förut, dock var de ej bekräftade som de är nu. Produktionen är i full gång och det skall hållas en presskonferens i början av mars då Apple kommer visa upp iPad 3.

Skrivet av S_Z:

Antar att du syftar på mig då jag inte ser någon annan som nämnt nVidia/Tegra3. Vill inte vara elak men du säger själv att du inte har jättekoll och direkt efter så klankar du ner på mig med en kommentar som den...

Jag skrev inte att iPad 3 kommer använda kretsar från nVidia. Jag skrev att de sannolikt kommer använda samma CPU (arkitektur) som finns i Tegra 3. CPUn i Tegra 3 är en Cortex-A9 och är inte nVidias egen arkitektur, den kommer från ARM Holdings. Det är samma arkitektur som används i majoriteten av smartphones/tablets, bland annat nVidia Tegra 2/3 och Apples A5.

Apple använder väl sina egna chip men namnet A6 och inte andras? Har jag fel? Kanske förvirrar jag vad du menar med arkitektur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Apple använder väl sina egna chip men namnet A6 och inte andras? Har jag fel? Kanske förvirrar jag vad du menar med arkitektur?

A5/A6/Tegra/Exynos är en så kallad SoC, System on a Chip. Det är ett chip, som namnet antyder, består av flera olika delar bland annat en CPU och en GPU.

CPUn i Apples A5 och de flesta andra SoC som används i mobiler och tablets använder en implementation av ARMs Cortex-A9 Arkitektur. Tillverkarna gör sina små tweaks men i stort sett är det samma CPU.

GPUn som Apples SoC har kommer från företaget Imagination Technology och heter SGX543MP2. Vilken tillverkare som helst skulle kunna använda denna krets om de ville. Exempelvis används en fyrakärnig version av den i Sonys Vita (iPad 2s GPU har två kärnor). Vita använder förövrigt också en fyrakärning ARM Cortex-A9 CPU.

Så man får skilja på SoC och de delar de består av (CPU, GPU mm). A5 är Apples egna implementation av dessa CPU/GPU arkitekturer men de har inte tagit fram dem själva utan köper in dem precis som de flesta andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag

Nåja man kan inte alltid ha rätt, det visade sig tydligen att två versioner av iPad 3 kommer att släppas

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204795304577222...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Nåja man kan inte alltid ha rätt, det visade sig tydligen att två versioner av iPad 3 kommer att släppas

http://www.youtube.com/watch?v=81kXFFsTCss&feature=youtube_gd...

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204795304577222...

Det är ju fortfarande bara rykten. Ryktades intensivt om iPhone nano länge och nu på senare tid en mindre iPad. För att inte tala om alla "iPhone 5" rykten i höstas.

Apple är bra på att håller saker hemliga, bortsett från ett par borttappade iPhone prototyper Mycket möjligt att de har prototyper av mindre iPads men vem vet om de kommer komma i produktion. Har jag lärt mig något de senaste åren vad gäller Apple-rykten så är det att man inte skall vara säker på något förrän det faktiskt officiellt presenteras av Apple

Permalänk
Medlem

Sant, får vänta helt enkelt

Permalänk
Avstängd

Jag är skitnöjd med min iPad 2 förutom att jag gärna skulle se högre upplösning för textens skull. Anteckningar i evernote regerar. iWorkapparna fungerar bra men skulle gärna se office (älskar excel speciellt med vba).

Med nya iBooks kan du göra anteckningar direkt i eböcker mycket smidigt. Klar fördel för skolarbete. Det bara fungerar, flyt, välpolerat buggfritt, användarvänligt. Så långt ifrån linux/android man kan komma i användarvänlighet.

Annars skulle jag kolla på en platta med penna, där tror jag framförallt android gör sig betydligt bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Ryktas om att Office är påväg från Microsoft till iOS Ska komma i år om de stämmer.

Det känns som det ligger helt rätt i tiden så man får hoppas på det

Trist att det ska kräkas ut amatör analyserade rykten i tråden bara.

-Quad core:en känns rätt spikad om den ska stå sig ett år frammåt

-Full HD skärm likaså, då det är lite apple:s grej med toppskickt vad gäller uppllösning.

-Två varianter känner jag mig väldigt tveksam till, Fyller inget syfte för apple. och det hade inte varit likt dem strategimässigt.
De vill ha EN killer produkt i ett segment, och inte likna samsung & co. med en produkt per hel tum .
De har heller ingen anledning att släppa en liknande produkt till samma målgrupp med 15% mindre skärm. Och budgetmodell är inte apples kopp med te.

Så som någon skrev så är kanske ipad 3 och transformer prime en taskig jämförelse, iaf upplösningsmässigt.
Det ÄR stor skillnad på 720p och 1080p

Men man kan ju inte heller sitta jämt och vänta på "nästa grej" i den här branschen. man köper när man är sugen,
och jag är sugen inom 30 dagar.

Så om prime och paddan ligger på samma pris... så ligger nog prime lite risigt till.

Kan folk hjälpa mig göra en +/- lista på prime och padda. och prime med hd är 6 månader bort så jag har inte ens den i tankebanan.

Ipad

+Upplösning (om rykten stämmer)
+Puts och studs
+Anpassat apputbud
+ibooks (ser oförskämt välgjort ut)

-Itunes
-filstöd? (mkv & liknande?)
-widgetfrånvaro
-dokumentbehandling?

Prime

+Tangentbord/batteridocka
+Widgets
+Stor anpassningsmöjlighet
+Tegra 3

-Upplösningen
-inte samma puts o studs.
-GPS/wifi strul

Och snääälla ni som vill engagera er... håll det på en vettig och saklig nivå.

Permalänk
Medlem

Jag väntar spänt på att Apple skall släppa trean så jag kan kasta pengar på dem. Jag ser just nu inga som helst alternativ till Apples iPad.

Permalänk
Medlem

Det ska ju komma en uppdaterad Prime "TF700T" Q2 2012 (i nordamerika) som ska ha fixad GPS/WiFI samt 1920x1200-panel.

ASUS Eee Pad Transformer Prime TF700T

10.1″ Tablet with an emphasis on Entertainment, Media, Gaming and Productivity. Thin and Light chassis design with a 1080P capable display screen.
MSRP – $599~$699 Availability – Q2 2012 in North America
Processor- NVIDIA Tegra 3 Mobile Processor (1.3 GHz Quad core Cortex A9, 12 core GeForce GPU)
Display – Brilliant 10.1″ HD (1920×1200), 178 degrees ultra-wide viewing angle Super IPS+ panel display with Gorilla™ Glass
Camera – Rear facing 8MP Auto-Focus camera with dedicated LED Flash, 2.0MP Front Facing camera for Video Chat
Storage – 32GB or 64GB internal memory plus 8GB of ASUS Web Storage2
Media Capabilities – 1080p MPEG-4/H.264 High Profile, High Bit Rate video decode and playback
Media Capture – 1080p MPEG-4/H.264 video capture
Connectivity – Wi-Fi – 802.11 b/g/n, Bluetooth 2.1 + EDR technology
Ports – 2-in-1 3.5mm jack, micro-HDMI output, microSD card reader
Audio – Built-in stereo speakers, microphone
Dimensions – 263 x 180.8 x 8.3mm, 586g
Battery – 25WHr Lithium-Polymer Battery

ASUS Transformer Prime Keyboard Dock with Trackpad – (same dock for TF201)
Ports – 1 x USB 2.0 ports, Full-size MMC/SD/SDHC card reader
Battery – 22 WHr battery for extended battery life
Dimensions – 263 x 180.8 x 8 to 10.4 mm, 537g
OS – Android 4.01

källa: http://www.bgr.com/2012/01/09/asus-announces-higher-resolutio...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Det ska ju komma en uppdaterad Prime "TF700T" Q2 2012 (i nordamerika) som ska ha fixad GPS/WiFI samt 1920x1200-panel.

ASUS Eee Pad Transformer Prime TF700T

10.1″ Tablet with an emphasis on Entertainment, Media, Gaming and Productivity. Thin and Light chassis design with a 1080P capable display screen.
MSRP – $599~$699 Availability – Q2 2012 in North America
Processor- NVIDIA Tegra 3 Mobile Processor (1.3 GHz Quad core Cortex A9, 12 core GeForce GPU)
Display – Brilliant 10.1″ HD (1920×1200), 178 degrees ultra-wide viewing angle Super IPS+ panel display with Gorilla™ Glass
Camera – Rear facing 8MP Auto-Focus camera with dedicated LED Flash, 2.0MP Front Facing camera for Video Chat
Storage – 32GB or 64GB internal memory plus 8GB of ASUS Web Storage2
Media Capabilities – 1080p MPEG-4/H.264 High Profile, High Bit Rate video decode and playback
Media Capture – 1080p MPEG-4/H.264 video capture
Connectivity – Wi-Fi – 802.11 b/g/n, Bluetooth 2.1 + EDR technology
Ports – 2-in-1 3.5mm jack, micro-HDMI output, microSD card reader
Audio – Built-in stereo speakers, microphone
Dimensions – 263 x 180.8 x 8.3mm, 586g
Battery – 25WHr Lithium-Polymer Battery

ASUS Transformer Prime Keyboard Dock with Trackpad – (same dock for TF201)
Ports – 1 x USB 2.0 ports, Full-size MMC/SD/SDHC card reader
Battery – 22 WHr battery for extended battery life
Dimensions – 263 x 180.8 x 8 to 10.4 mm, 537g
OS – Android 4.01

källa: http://www.bgr.com/2012/01/09/asus-announces-higher-resolutio...

jo, det är precis den jag inte orkar vänta på. plus att Sverige verkar ligga 3 månader efter USA i lansräering för asus, vilket innebär nån gång i sensommaren. Så då känns den inte aktuell att överväga nu ens.

Det är ju alltid nåt bättre på gång om man tittar 6 månader fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kom även på kanske viktigaste användningsområdet.
Musik till hemmabiot. Har android någon konkurrent till airplay? Och vill inte köra någon blåtands headset i receivern. Hatar hash lösningar!

Skickades från m.sweclockers.com