Spel kan motverka Alzheimer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Spel kan motverka Alzheimer

Citat:

En ny undersökning visar att ett spel för mobiler och spelkonsoler kan motverka Alzheimer.

Att spela stimulerar hjärnan, till exempel Angry Birds, som är ett pusselspel för mobiler och spelkonsoler. Ny undersökning visar att det kan motverka demenssjukdomen. Traditionella spel som sudoku och att lösa korsord hjälper också.

Spelandet visade sig minska det protein som är en av de största faktorerna bakom Alzheimer.

Forskarna intervjuade 65 friska personer om deras läsande, skrivande och spelande. Samma människor gick också igenom en speciell hjärnscanning, och det visade sig att de som läst, skrivit och spelat mer under sitt liv hade mindre av proteinet.

Undersökningen är gjord vid California-Berkeley universitetet och ABC Newsrapporterade först om upptäckten.

http://vk.se/564276/app-kan-motverka-alzheimer

Väldans trevligt!

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005

Intressant läsning! Föga förvånande fakta men fortfarande trevligt att den sidan av spelmyntet hamnar i fokus! Undrar hur lång tid det tar innan man kan få ut en padda via friskvårdsbidraget nu då hehe...

edit: syftningsfel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Låter bra men frågan är om det påverkar alla? Jag känner faktiskt att jag kommer ihåg mindre saker nu än för 10 år sedan trots att jag spelar mer dataspel nu än då

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Mocka:

Låter bra men frågan är om det påverkar alla? Jag känner faktiskt att jag kommer ihåg mindre saker nu än för 10 år sedan trots att jag spelar mer dataspel nu än då

Men du har inte glömt vem du är än iaf

Om Angry birds kan motverka Alzheimer, undrar vad mer krävande spel som BF, COD osv gör då.

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Aug 2011

Dags att fixa Minecraft till farmor!

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Så spelande personer har mindre tau-protein som är till för att leda signaler till eller från synapsen? Så att för att inte bli drabbad i lika stor utsträckning så gäller det att vara lite allmänt långsam? :/

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.