Färdig nas eller egen nas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grums
Registrerad
Dec 2004

Färdig nas eller egen nas?

Jag har länge funderat på en nas men vet ej ifall jag ska köpa en färdig typ Synology eller annat eller sätta ihop en egen med typ free nas.

Vad är egentligen bäst?

Jag kan och tycker om att bygga eget men är det bättre?

Har endast läst lite här angående raid osv men vad jag har förstått så är det en nackdel med tex en färdig nas från något företag vare sig det är synology d-link eller netgear, att ifall någon havererar pga hårdvarufel så är raiden helt kass, men bygger man en egen nas med tex freenas så kan man alltid rädda info ifall man byter hårdvaran till något annat pga att raiden ligger i mjukvarauversion och inte i hårdvaran så som en helt egen nas.

Alltså är det bättre att bygga en egen och köra mjukvaru raid än en färdig hårdvarunas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
_
Registrerad
Jun 2004

Bygg själv! Det är coolare. Datasäkerhetsmässigt är det dock alltid samma regel som vanligt! Raid är inte backup, har du något du vill ha kvar se till att ha det på minst två ställen!

Main: i5 4670K@4Ghz - 32GB - GTX 1080 - (250 + 120)GB SSD - Win10 + Debian
rMBP: 13" Retina, Haswell i5, 4GB , 128gb SSD -OSX
nMBP: 13", i5@2Ghz i5, 16GB, 512GB -OSX
NAS: HP Microserver, 8GB Ram, 4*2Tb@RAID-Z -FreeBSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Det är nog lite från person till person, antar att du kan komma billigare undan med en färdig men för mig hade det aldrig kunnat ersätta en hemmabygd. Fördelen med ett hemmabygge är ju att du kan använda den till så mycket mer, det blir ju din egen hemmaserver som du kan köra precis vad du vill på och sen kan man ju leka med saker så som ZFS, Raid-Z(2) och L2ARC (<3). Det finns ju en mängd roliga saker den intresserade kan göra med en hemmabygd NAS. Jag hade väll inte rekommenderat en hemmabygd NAS till den som bara vill ha något som funkar direkt, kräver 0 underhåll och i stort sätt bara är point and click men för den som gillar att pilla, inte har något emot att jobba i terminaler samt googla en del och som älskar att prova alla möjliga nya tekniker och mjukvaror så rekommenderar jag helt klart hemmabygge.

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grums
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av tifius:

Bygg själv! Det är coolare. Datasäkerhetsmässigt är det dock alltid samma regel som vanligt! Raid är inte backup, har du något du vill ha kvar se till att ha det på minst två ställen!

Nej så som backup ser jag det inte, det har jag redan på externa usb diskar i hemmet och hos föräldrarna men så som lagring för all media som jag vill ha tillgänglig i hela huset är det inte hela världen att bli av med men pga av tiden som är lagd bakom detta med rippning av dvd cd blu-ray mm så är det just tidsmässigt och orken att göra detta igen, och det är inte hela biblioteket jag har backup på, utan mest personlig data så som digitalkort och kalkyler mm.

Så som jag tycker nu så lutar det åt en egen lösning med något itx moderkort med någon liten låda och raid 5, vad är det enklastaste nas programmet där, jag vill ha så lätt och bra konfig som möjlig, säkert och bra och enkelt att byta hdd, samt ifall hela datorn skulle haverera så kan jag flytta diskarna till en helt ny datorn med samma program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Dec 2006

Kanske något "halvfärdigt" instället?

http://www.dustinhome.se/hp-proliant-n36l-microserver-amd-ath...

Har en intern usb port vilket är perfekt att köra freenas med.

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Fördelen med färdigbyggda är att de är enkla. Jag behövde bara slänga in mina diskar och trycka on så var den igång. Att sätta upp en RAID5 tog typ tre klick, dra igång en Twonky Media Server krävde bara att man bockade i en ruta och tryckte ok, sen var den igång. Att bygga eget är dock mycket mer flexibelt men någonstans får man ju titta på vad man ska ha den till också. Jag har mycket mer funktionalitet i min lilla burk än jag egentligen har användning för. Jag övervägde att bygga ihop något eget men det slutade med att jag tog en färdig för att slippa massa jobb och pillande.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ollo.s:

Jag har länge funderat på en nas men vet ej ifall jag ska köpa en färdig typ Synology eller annat eller sätta ihop en egen med typ free nas.

Vad är egentligen bäst?

Jag kan och tycker om att bygga eget men är det bättre?

Har endast läst lite här angående raid osv men vad jag har förstått så är det en nackdel med tex en färdig nas från något företag vare sig det är synology d-link eller netgear, att ifall någon havererar pga hårdvarufel så är raiden helt kass, men bygger man en egen nas med tex freenas så kan man alltid rädda info ifall man byter hårdvaran till något annat pga att raiden ligger i mjukvarauversion och inte i hårdvaran så som en helt egen nas.

Alltså är det bättre att bygga en egen och köra mjukvaru raid än en färdig hårdvarunas?

Bytte till större diskar i min synology ds211j igår. Tog den gamla disken o montera den i ubuntu.
EDIT:
Var dock tvungen att installera mdadm (sudo apt-get install mdadm).
sudo mdadm --assemble --scan --run
Raid1 (5a kanske blir struligt?).

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Jag har en Synology DS212 NAS och är grymt nöjd med den. Den drar dessutom betydligt mindre ström än om du skulle ställa upp en PC som gör samma sak.

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV 4K, Synology NAS DS918+ (12GBG), iPhone8 32GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Jag har en HTPC i vardagsrummet som hade kunnat användas även som NAS. Men även om den är tyst så vill jag kunna stänga av datorn den helt när jag inte kör något från den. Känns onödigt att den står och drar 100-125W dygnet runt. NASen drar mycket mindre ström och fick plats i teknikskåpet i hallen.