Sverige skrev på ACTA-avtal

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009

Sverige skrev på ACTA-avtal

Jag vet inte riktigt hur många som har sett eller vet det än men ACTA har slagits igenom och Sverige har skrivit på. Källor: Ajour SVT Nyheter24

Lite om vad ACTA är. Vissa saker kan dock vara grymt överdrivna, men time will tell.

Hur som haver så är inte detta det slutliga avtalet. Frågan ska tas upp av EU-kommissionen i Juni månad och först därefter vet vi om denna mardröm blir verklighet.

Vad tycker ni om ACTA och hur hårt tror ni det kommer märkas av?

Edit: Ändrade titel pga att den var missvisande.

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Nej, ACTA gick inte igenom. Däremot så har har ytterligare några tänkta medlemsländer officiellt skrivit under avtalen.

EDIT: Här har ni mina Youtube-videos, yay.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige ;)
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Robbaz:

Jag stör mig lite på att folk säger Richard O'Dwyer blir utlämnad till USA pågrund av denna lagen? Det kan ju verkligen inte stämma?

Well, kinda.
Om jag fattade det rätt, så bröt han imot nån copyright-dynga, företaget i fråga fick nys om det och har nu satt ut att göra ett exempel utav honom.
Och det är väll så ACTA skulle fungera i princip?

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av LeafBox:

Well, kinda.
Om jag fattade det rätt, så bröt han imot nån copyright-dynga, företaget i fråga fick nys om det och har nu satt ut att göra ett exempel utav honom.

Det där är ju urgammalt och finns t.ex. formulerat inom EU som:

"Det straffrättsliga samarbetet bygger på att EU-länderna ska erkänna varandras domar och straffrättsliga beslut. Det innebär att länderna ska hjälpa varandra inom vissa områden och inte ifrågasätta varandras domar och beslut.

Om ett land till exempel begär att en misstänkt eller dömd person ska överlämnas ska landet som fått förfrågan endast kontrollera att överlämningen är möjlig, inte pröva själva fallet. Ett annat exempel på denna princip är att ett land inte ska ifrågasätta böter som ett annat land vill få hjälp med att driva in."

http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Vad-EU-gor/Brott-och-stra...

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av LeafBox:

Well, kinda.

Nja.
I EU och UK så var och är hans sida fullt laglig men i USA är den olaglig.
Sen till själva faktan sidan vart anmäld i england men dom kom fram till att den var laglig.
Då vart sidan anmäld i usa och dom väntar nu på att han ska utlämnas för att sedan köra en rättegång som med väldigt stor säkerhet kommer att fälla honom.

Den stora frågan är ju då varför i helvete ska han utlämnas till USA?
Han bor i england där sidan är laglig servrana stod i sverige där sidan är laglig med (det är inte en torrent sida typ tpb vi talar om nu).
Om han nu blir utlämnad varför ska inte alla andra EU medborgare bli utlämnade till diverse länder för sådant som är olagligt i dessa men fullt lagliga i det land man bor (tex bli utlämnad för att man är homosexuell,kvinna inte bär slöja,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc)?

Enligt mig så är det helt enkelt solklart han ska inte bli utlämnad punkt.
Hade han haft en,några servrar i USA så hade det varit en annan sak men som det är nu så finns det INGEN anknytning alls till USA förutom att dom vill stutera ett exempel av honom.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Om han utlämnas är det en rättsskandal av enorm magnitud, finns inte en chans att han utlämnas på laglig grund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Tyvärr så har ju england och USA ett oerhört ensidigt utlämnings avtal (förvånande nog är det till fördel till USA).
Och jag skulle bli förvånad om han inte blev utlämnad då det finns många tidigare utlämningar av england till USA som har och är väldigt tvivelaktiga.
Sen är det nästan så att jag vill att han ska bli det främst pga all uppmärksamhet det kommer att generera för det är ju en skandal utan dess like.
Vilket borde kunna lysa upp denna förbannade övervaknings iver som råder i USA,EU lite och förhoppningsvis få england att se över deras ensidiga utlämnings lag till usa.

Samtidigt vill jag det inte för det kommer ju förstöra hans och hans familjs liv nåt oerhört.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Har ni möjligheten att närvara på detta event, här eller i stockholm. Gör det då!

http://www.facebook.com/events/333701656663138/

HemmaBio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
UnRaid 6 Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 8GB RAM, 12TB HDD + 120GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 128GB], Xiaomi Redmi Note 3 Pro, Teclast x98 3G 64GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av grizzly666:

Nja.
I EU och UK så var och är hans sida fullt laglig men i USA är den olaglig.
Sen till själva faktan sidan vart anmäld i england men dom kom fram till att den var laglig.
Då vart sidan anmäld i usa och dom väntar nu på att han ska utlämnas för att sedan köra en rättegång som med väldigt stor säkerhet kommer att fälla honom.

Den stora frågan är ju då varför i helvete ska han utlämnas till USA?
Han bor i england där sidan är laglig servrana stod i sverige där sidan är laglig med (det är inte en torrent sida typ tpb vi talar om nu).
Om han nu blir utlämnad varför ska inte alla andra EU medborgare bli utlämnade till diverse länder för sådant som är olagligt i dessa men fullt lagliga i det land man bor (tex bli utlämnad för att man är homosexuell,kvinna inte bär slöja,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc,etc)?

Enligt mig så är det helt enkelt solklart han ska inte bli utlämnad punkt.
Hade han haft en,några servrar i USA så hade det varit en annan sak men som det är nu så finns det INGEN anknytning alls till USA förutom att dom vill stutera ett exempel av honom.

Skrivet av airhead:

Om han utlämnas är det en rättsskandal av enorm magnitud, finns inte en chans att han utlämnas på laglig grund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extradition_Act_2003
it allows the US to extradite UK citizens and others for offences committed against US law, even though the alleged offence may have been committed in the UK by a person living and working in the UK

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge,Mo I rana
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Kazen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Extradition_Act_2003
it allows the US to extradite UK citizens and others for offences committed against US law, even though the alleged offence may have been committed in the UK by a person living and working in the UK

Fantastiskt,men som sagt borde inte england även ha liknande avtal med sina andra vännländer i konsekvensen namn skicka polska kvinnor för att bli åtalade pågrund av att hon har gjort abort? ellr har dom det?

Så om man ska skapa en hemsidai england måste man altså anpassa sig efter englands OCH usas lagar? även om dessa motsäger varandra?

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Ragganof:

Fantastiskt,men som sagt borde inte england även ha liknande avtal med sina andra vännländer i konsekvensen namn skicka polska kvinnor för att bli åtalade pågrund av att hon har gjort abort? ellr har dom det?

Så om man ska skapa en hemsidai england måste man altså anpassa sig efter englands OCH usas lagar? även om dessa motsäger varandra?

Länderna väljer fritt vilka de vill teckna avtal. Det brukar förstås vara baserat på ömsesidig respekt för vardera lands lagar och regler. Om man anser att det finns en brist i ett lands lagsystem så tecknar man förstås inget sådant avtal med dem heller.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge,Mo I rana
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Sentenced:

Länderna väljer fritt vilka de vill teckna avtal. Det brukar förstås vara baserat på ömsesidig respekt för vardera lands lagar och regler. Om man anser att det finns en brist i ett lands lagsystem så tecknar man förstås inget sådant avtal med dem heller.

No shit captian obvious.

Du kunde/kan väll svara på den riktiga frågan och inte mitt ralijerande.

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Ragganof:

Varför borde de ha ett liknande avtal med Polen? Det här var ett avtal med USA som de skrev för att uppdatera ett gammalt avtal. Nu verkar det inte vara helt genomtänkt på alla punkter men vad har Polen med det att göra?

Ja, England och USA har ett sådant avtal. Notera nyckelorden England och USA.

Det är dock inget stort problem i Sverige då vi sedan 50-talet har undvikit utlämningsavtal och istället tillämpar en generell lagstiftning som säger att brottet är straffbelagt i båda länderna i fråga och att brottet är allvarligt nog att ge fängelse i minst ett år enligt Svensk lag.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge,Mo I rana
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Zotamedu:

Varför borde de ha ett liknande avtal med Polen? Det här var ett avtal med USA som de skrev för att uppdatera ett gammalt avtal. Nu verkar det inte vara helt genomtänkt på alla punkter men vad har Polen med det att göra?

Ja, England och USA har ett sådant avtal. Notera nyckelorden England och USA.

Det är dock inget stort problem i Sverige då vi sedan 50-talet har undvikit utlämningsavtal och istället tillämpar en generell lagstiftning som säger att brottet är straffbelagt i båda länderna i fråga och att brottet är allvarligt nog att ge fängelse i minst ett år enligt Svensk lag.

Det var lite ralijerande om att jag anser det vara väldigt konstigt att tillämpa två länder olika lagar i samma land som kan direkt motsägga varandra. ellr har jag fel? har jag missförståt? du får du gärna förklara för mig.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Ragganof:

Det var lite ralijerande om att jag anser det vara väldigt konstigt att tillämpa två länder olika lagar i samma land som kan direkt motsägga varandra. ellr har jag fel? har jag missförståt? du får du gärna förklara för mig.

Nej det är lite konstigt formulerat, speciellt när det är enkelriktat men det finns säkert någon motivering bakom. Du får läsa igenom förarbetet för avtalet, det står säkert där.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24