Extern USB hårdisk krånglar och div problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Extern USB hårdisk krånglar och div problem.

Tjenare alla Sweclockers!

Har en ca 2 år gammal 1 TB extern USB hårddisk från Packard Bell, enheten kallas Carbon.
På senare dagar har den börjat krångla nått så in i norden och jag blev skitskraj för att den skulle sluta fungera efter ett tag. Skyndade mig allt vad jag kunde o han att kopiera alla privata familjebilder till datorn så de blev räddade. Använde den lite till kopiering o använde lite andra filer några dagar efter, men så helt plötsligt slutade den svara. Har sökt som en dåre på program man kan använda för att "Rädda" allt material på den men alla sökprogram har kammat hem 0. Har testat att uppdatera drivrutenen men det står bara att jag redan har den senaste och att enheten fungerar korrekt... Vill tillägga att jag även testat den på 1 annan dator, men det hjälpte tydligen inte heller.
När jag går in utforskaren så visas enheten ibland som "Lokal disk F:/" klickar man på den så står datorn o tuggar o tuggar men verkar inte komma ngn vart... Helt random och oförklarligt kan enheten även yttra sig genom att visas som 4 st separata externa lagringsenheter...?!?!? klickar man på 1 av dessa så står det "Sätt in en enhet i ****" Ibland står det även att "Enheten i *** behöver formateras" men känner inte riktigt för att testa detta då det känns som ett sista alternativ och jag vill inte ta bort allt då det fortfarande finns lite bilder kvar från div saker som jag vill rädda, en en drös med andra ting. Drog precis ur USB sladden och då hör man ändå det där klassiska "Dumdum" ljudet. Enheten drivs via ett vanligt ellutag med en stor adapter och är då alltså inte bara kopplad via USB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2012

Hej. Du skriver att du testat program som ska rädda materialen. Men kommer ändå med ett tips då jag vet att många sådana program är skräp.

HAr du provat Testdisk http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk ? Brukar kunna ordna det mesta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Antagligen så är det som du säger att många är skräp! Faktiskt är det programmet du länkade det enda som har visat att det ens finns filer kvar och som går att återskapa o kopiera från den skadade hårdisken, fick nämligen fram endel bilder som låg där inne. Problemet är lite att jag får upp ett felmeddelande efter en stund där det står att "Failed to open index allocation attribute. Directory inode is corrupt or bug: Input/Output error."

Testar även Photo rec o ser om det hittar ngt!
Tack för tipset iaf! känns ju att det finns lite hopp ändå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2012

När är det felmeddelandet kommer? Är det när du kopierar filer?
När du kör en deepsearch listar han alla filer som han ska då?

Återkom gärna med hur det gick med Photo rec.
Np har kraschat tillräckligt med diskar i mina dar för att veta hur frustrerande det kan vara, men så länge man kan få kontakt med dem så brukar det mesta gå att lösa.