Crucial m4 256gb Stendöd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Feb 2003

Crucial m4 256gb Stendöd

Jag fick en fin överraskning när jag startade datorn inatt.
På något magiskt vis dog min SSD under kvällen. Det konstiga är att jag användt datorn sen jag kom hem från jobbet sedan stängde jag
av den för att glo lite på TV (trött). Piggnade till vid 00.00 och skulle starta datorn.. "No harddrives found" precis som ssd´n aldrig suttit
i datorn. Började testa lite olika sata portar men förgäves. Jag blev tvungen att slänga in Win7 på en mekanisk för att se om det hänt någon av er.
SSD´, är köpt för ett ca ett halvår sedan, och har inte hård körts på något vis och jag uppdaterade alldrig någon firmware.

Någon som vet vad som kan ha hänt?

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2011
Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Åbo, Finland
Registrerad
Feb 2004

What tread linked

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008

Låter inte som "5000h buggen" eftersom du inte får BSOD (eller?...), jag skulle slänga in gparted (eller liknande "räddnings linux") på en usb och se om något alls kommer upp.
Firmware uppdatering skulle var bra innan, nu kanske inte beror på vad det kan var för fel...

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb HDD(ska bli SSD) + Samsung 950Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Feb 2003

Disken har funkat klockrent fam till idag, jag har aldrig haft en endaste bsod heller. Vet inte riktigt hur det skulle gå till att "rädda" disken då moderkortet inte ens hittar disken när jag bootar up. Det är det som är det skumma med det hela. Om det hade vart 5k buggen hade jag väl fortfarande kunnat komma in i windows.

Edit: Kan tilllägga att jag testat alla sata portar nu så det verkar inte som problemet ligger där iallafall

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av FLoz:

Disken har funkat klockrent fam till idag, jag har aldrig haft en endaste bsod heller. Vet inte riktigt hur det skulle gå till att "rädda" disken då moderkortet inte ens hittar disken när jag bootar up. Det är det som är det skumma med det hela. Om det hade vart 5k buggen hade jag väl fortfarande kunnat komma in i windows.

Edit: Kan tilllägga att jag testat alla sata portar nu så det verkar inte som problemet ligger där iallafall

Jag tänker lite mer ibland är diverse "starta ssd" rutiner paj, men om man använder gparted eller något liknande körs det från usb stickan och kan då se om någon info kommer från ssdn överhuvud taget...
Kom just och tänka på "MBR fel.." någon =D (se veckans tidigare nyheter...)

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb HDD(ska bli SSD) + Samsung 950Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar