Intel eller Samsung SSD?

Permalänk
Medlem

Intel eller Samsung SSD?

Hej!

Jag har en Intel X25 80GB som jag är nöjd med men jag känner att den är för liten så nu tänkte jag slå till på en 120-130 GB SSD.

Efter att ha tittat runt lite så verkar det som att Samsung har taget sig in på marknaden med en 830 modell som ska prestera väldigt bra! Folk verkar dessutom ha minimala problem med dem. Dock så är Samsung något av de sämsta företag jag varit med om när det gäller support och jag har egentligen bestämt mig för att aldrig köpa Samsung grejer igen men nu verkar denna prestera så bra att man kanske måste ändra sig?

Det som är nackdelen med Samsung 830 verkar vara att det finns ingen extra lagring för defekta celler utan man måste själv tänka på att dedikera mindre partition, inget problem egentligen men konstigt att inte Smasung tänkt på detta.

Hur är det annars med Intel 320? Den verkar ju väldigt stabil precis som X25 som jag har idag.

Frågan man ställer sig är om man verkligen märker skillnad? Visst det ser ut att vara stor skillnad på papper men är det verkligen märkbart?

Edit1: Körde faktiskt en update på min nuvarande x25, innan update gav AS SSD mig 284 i score, efter fick jag 329 och det var verkligen längesen jag körde optimize på disken så det verkar inte vara sådär jätte viktigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Du skriver att du inte har en X25? Jag antar att du menar tvärt om och funderar på att uppgradera? Aningen förvirrande inledning på din tråd.

Hur som, kan ge en inoffeciell "lecristoph rekommenderar" stämpel på Samsung 830. Den är riktigt snabb (jag mäter över 500MB/s i 4k läsning och ca 300MB/s i skrivning i densamma.) Jag har använt den i ca 2 månader och den har varit helt underbar. Inga random BSOD eller något annat som har stört. Jag har inte hört någon annan som haft några större problem med den heller... Eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra SSDer kan jag inte uttala mig om hur den presterar i jämförelse mot motsvarande produkter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Men 4K är väl det viktigaste för spel eller? Där vinner ju OCZ Vertex 3. Och eftersom Sandforce är stabila nu för tiden så varför inte en sån istället?
Mellan Intel och Samsung skulle jag lugnt gått på en Samsung dock :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecristoph:

Du skriver att du inte har en X25? Jag antar att du menar tvärt om och funderar på att uppgradera? Aningen förvirrande inledning på din tråd.

Hur som, kan ge en inoffeciell "lecristoph rekommenderar" stämpel på Samsung 830. Den är riktigt snabb (jag mäter över 500MB/s i 4k läsning och ca 300MB/s i skrivning i densamma.) Jag har använt den i ca 2 månader och den har varit helt underbar. Inga random BSOD eller något annat som har stört. Jag har inte hört någon annan som haft några större problem med den heller... Eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra SSDer kan jag inte uttala mig om hur den presterar i jämförelse mot motsvarande produkter

Tack, har nu uppdaterat posten.

Intressant, men jag ställer mig frågande till om det verkligen är märkbart? Jag har högst tveksam.

Skrivet av xpanterx:

Men 4K är väl det viktigaste för spel eller? Där vinner ju OCZ Vertex 3. Och eftersom Sandforce är stabila nu för tiden så varför inte en sån istället?
Mellan Intel och Samsung skulle jag lugnt gått på en Samsung dock :).

Det kan se ut som stora skillnader på papper men i verkligheten kan det väll inte ens vara märkbart? Samsungen är par 100 lappar dyrare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det skilde ca 200 kr mellan Intel och Samsung så jag körde faktiskt på Samsungs och det har fungerat mycket bra än så länge Ska se om jag kan mäta upp och jämföra poängen.

Jag vill dock inte påstå att det är någon märkbar skillnad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide