Blev lurad på blocket. Fick pengar tillbaks

Permalänk
Avstängd

haha jo,,, jag är tokrik av att blåsa folk =).

Permalänk
Skrivet av bicepscurl:

Han har fått sina pengar tillbaka problem solved varför hålla på och nöta vidare då?

Därför att det är ett jäkla oskick att blåsa folk..och det är klart att sånt här forum är bra att varna andra hur man inte skall göra och i slutändan kanske vi kan få in killen på ett Gulag. Det görs just nu en schöön undersökning på svt.se veckansbrott för folk som varit utsatta för "miljonbrott"..råder alla att gå in och skriva där så Leif GW..kan styra upp verksamheten så att vi får tillbaka skampålen på torget i var stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att utpeka en specifik privatperson som bedragare (som i detta fall) utan att personen ifråga faktiskt är dömd för detta eller man på annat sätt kan påvisa att det är sant vore tveklöst förtal. Dessutom måste det finnas ett stort allmänintresse för informationen. Dessa två kriterier måste båda vara uppfyllda för att man skall undvika förtalsbrott.

Förstår fortfarade inte vad du syftar på med "Detta täcks som tur är av annan lagstiftning..." Vad är det som täcks av annan lagstiftning? Och varför skulle det vara tursamt?
Du går nog händelserna i förväg lite. Ingen information om eventuellt innehåll och dess utformning i en artikel/blogg har ännu diskuterats så att bedöma dess legitimitet i förväg är praktisk omöjligt.

Edit: Har läst på lite nu. Och ja, det verkar väldigt svårt att hänga ut någon innan dom fallit. Undatag som pekar på undantag som pekar på undantag som pekar på första undantaget gör att man springer i cirklar med lagarna...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta mailade han till mig igår kväll.

"Ska ner till Göteborg nästa helg med två kompisar. Vi kanske kan träffas i Majorna över en kopp kaffe?"

Nu har jag vart hos polisen med en fullständig rapport om alltihopa. Dom sa att det verkar lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

"Ska ner till Göteborg nästa helg med två kompisar. Vi kanske kan träffas i Majorna över en kopp kaffe?"

Nu har jag vart hos polisen med en fullständig rapport om alltihopa. Dom sa att det verkar lovande.

nog för att mailet är "oskyldigt"
men ska nog tolkas som olaga hot, skicka mailet vidare till polis och åklagare

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Vad förväntade du dig egentligen? Killen är uppenbarligen kriminell och du har trakasserat hans föräldrar.

Du gjorde rätt i det mesta du gjorde och bra att du fick tillbaka pengarna, hoppas du inte är lika lättlurad nästa gång.

Hoppas han åker dit rejält!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

blockets paketservice har jag aldrig fattat hur det är bra. Vem som helst kan ju då häva köpet efter att pengarna gått in, right? vips sitter säljaren utan pengar och vara, eller har jag misseuppfattat?

nej, för när paketet kommer till köparen så måste han betala för att hämta ut det så du blir aldrig blåst. sen efter han/hon har hämtat ut det så har han/hon 24 timmar på sig att " godkänna " varan, är den ok så får du pengarna efter 5-8 dagar ( rätt piss ) håller själv på att skickar just nu ett till en snubbe och segt går det men säkert.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

För er som sätter in pengar innan ni fått vara och blivit blåsta ( blocket, tradera, swec, etc ) kolla denna länk..

Blocketpaketet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

För er som sätter in pengar innan ni fått vara och blivit blåsta ( blocket, tradera, swec, etc ) kolla denna länk..

Blocketpaketet.

Säkrare men fortfarande inte säkert nog iallafall inte vid högre summor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Säkrare men fortfarande inte säkert nog iallafall inte vid högre summor.

Hur menar du ? Spelar forfarande ingen roll om det gäller 10.000kr, köparen måste fortfarande betala innan han/hon får paketet/prylen i handen. Så det blir nästan som ett möte, han/hon får prylen, och du får pengarna samtidigt, fast pengarna ligger hos schenker i detta fall, och är han/hon nöjd ja då har du cash.. trotts den långa väntetiden innan du får se dom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Själv ratar jag internetgirot pga jag blivit lurad som säljare. Sålde en vara som det stod tydligt i vilket skick den var i. Om inte motparten godkänner varan står du helt utlämnad som säljare utan pengar och produkt..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av XeptiQ:

Hur menar du ? Spelar forfarande ingen roll om det gäller 10.000kr, köparen måste fortfarande betala innan han/hon får paketet/prylen i handen. Så det blir nästan som ett möte, han/hon får prylen, och du får pengarna samtidigt, fast pengarna ligger hos schenker i detta fall, och är han/hon nöjd ja då har du cash.. trotts den långa väntetiden innan du får se dom.

Situation 1: Säljaren skickar inte rätt pryl, köparen returnerar pryl, säljaren påstår att köparen har bytt ut den riktiga prylen mot en annan.
Situation 2: Säljaren skickar rätt pryl, köparen hävdar att säljaren skickat fel pryl, köparen returnerar fel pryl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Situation 1: Säljaren skickar inte rätt pryl, köparen returnerar pryl, säljaren påstår att köparen har bytt ut den riktiga prylen mot en annan.
Situation 2: Säljaren skickar rätt pryl, köparen hävdar att säljaren skickat fel pryl, köparen returnerar fel pryl.

Ah du menar så, ja det är ju ett dilemma, haha att jag inte tänkte på det. Men vi säger så här då,
om nu köparen byter ut prylen och skickar tillbaka, vad kan jag då göra ? Ett hembesök kanske ^^ ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Skicka in det till polisen med. Juh mer han ger dig desto mer får polisen att gå på.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Ah du menar så, ja det är ju ett dilemma, haha att jag inte tänkte på det. Men vi säger så här då,
om nu köparen byter ut prylen och skickar tillbaka, vad kan jag då göra ? Ett hembesök kanske ^^ ?

Jag förstår inte vad du tjänar på hembesök? Det är kriminella folk som lurar folk och de har "oftast" kriminella kontakter och det där vill du inte röra i om du inte själv tillhör någon typ av kriminell krets.

Man kan vara kaxig o säga att man ska åka iväg o knacka ner personen med 2 kompisar men risken e väll ganska stor att man får slänga ett extra öga över axeln nästa gång man går ensam, är det värt det?

I detta fallet verkar det dock inte vara någon fara men risken finns alltid.

Det är lätt värt någon 1000 lapp att slippa ta alla de risker som det innebär.

Kan man dock åka o testa prylen så är det en helt annan femma, då vet man vad man får(om man har lite koll själv).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag förstår inte vad du tjänar på hembesök? Det är kriminella folk som lurar folk och de har "oftast" kriminella kontakter och det där vill du inte röra i om du inte själv tillhör någon typ av kriminell krets.

Man kan vara kaxig o säga att man ska åka iväg o knacka ner personen med 2 kompisar men risken e väll ganska stor att man får slänga ett extra öga över axeln nästa gång man går ensam, är det värt det?

I detta fallet verkar det dock inte vara någon fara men risken finns alltid.

Det är lätt värt någon 1000 lapp att slippa ta alla de risker som det innebär.

Kan man dock åka o testa prylen så är det en helt annan femma, då vet man vad man får(om man har lite koll själv).

Förstår inte varför folk ska gå runt och vara rädda etc, vad vill man på det ? Om någon lurar mig på något så är det klart jag ser till att jag får tillbaka min pryl etc vad det nu är, spelar absolut ingen roll om jag behöver åka 50 mil för det. Och nej, jag är inte krim, men ingen har rätt att förstöra för andra utan att straffas för de, och nu menar jag inte att åka och knacka ner någon, nej. Eller du kanske tycker att det allt med all rätt att lura folk på massvis med pengar etc? Aldrig att jag skulle tolerera det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Vilken genomrutten nolla, läst hela tråden med stor entusiasm sen Gomer startade den. Bra jobbat båda två som får/fått pengarna tillbaka!

KingCobra: Det är väldigt bekvämt och slappt om man som förälder lutar sig tillbaka och frisäger sig allt ansvar bara för att sonen/dottern nyligen blivit myndig. Hade någon ringt mig och hävdat att min son gjort nått sånt här, ojojoj. Låt oss bara säga att om så verkligen vore fallet så hade jag uppskattat samtalet och chansen att få reparera det jag då UPPENBARLIGEN missat att lära honom under uppväxten, d v s rätt och fel! Uppfostran tar aldrig slut, man vägleder och läxar upp sina barn genom hela livet.

när det kommer samtal från tre eller fler personer och alla telefonbombar kan det bli lite jobbigt. Även om jag märker att det biter på honom, men i slutändan är det sonen som får stå för det han gör.
Det är också ganska naivt att säga att det är föräldrarnas fel eftersom de fostrat honom.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Blocketpaketet.

Nackdelen med det där är att köparen kan lura och skicka tex en gammal sko i paketet. Köparen får en iphone, säljaren får tillbaka en sko. Sen ska det bevisas att det inte var en sko som säljaren skickade också. Usch.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nackdelen med det där är att köparen kan lura och skicka tex en gammal sko i paketet. Köparen får en iphone, säljaren får tillbaka en sko. Sen ska det bevisas att det inte var en sko som säljaren skickade också. Usch.

Jo sant, men som jag gjorde, tog min kamera ( digitalkamera ) och tog kort på paketet med datum stämpel med i kortet , när jag paketerade det och när jag skrev ut fraktsedel.. allt finns på kort, hur ska " köparen/bidragaren " förklara bort detta ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Förstår inte varför folk ska gå runt och vara rädda etc, vad vill man på det ? Om någon lurar mig på något så är det klart jag ser till att jag får tillbaka min pryl etc vad det nu är, spelar absolut ingen roll om jag behöver åka 50 mil för det. Och nej, jag är inte krim, men ingen har rätt att förstöra för andra utan att straffas för de, och nu menar jag inte att åka och knacka ner någon, nej. Eller du kanske tycker att det allt med all rätt att lura folk på massvis med pengar etc? Aldrig att jag skulle tolerera det.

De e upp till var och en att bestämma om det är värt risken.

För mig är det bättre/lättare att lägga till någon 1000 lapp och slippa ta risken. Vem vill slösa bort sin tid på att åka 50 mil hit och dit i värsta fall? När jag köper beg så får det vara hämtning som gäller då jag ofta är petig med skicket. Att köpa dator prylar beg är dock något som går bort helt då det är så mycket som kan vara fel utan att man kan se det på förhand.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Jo sant, men som jag gjorde, tog min kamera ( digitalkamera ) och tog kort på paketet med datum stämpel med i kortet , när jag paketerade det och när jag skrev ut fraktsedel.. allt finns på kort, hur ska " köparen/bidragaren " förklara bort detta ?

Hjälper det verkligen att ta kort? En lurig säljare skulle ju kunna ta ett kort när varan ligger i paketet, sen plocka ut varan och stoppa i en tegelsten istället och skicka iväg.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Dessa personer bör ju spärras in på livstid.. (De som blåser folk alltså)

Som tur är har jag aldrig blivit lurad själv. Men man är ju lika nervös varje gång man gör en affär över nätet.

Är uppe i en just nu faktiskt. Återstår o se hur det går med det

Permalänk

När är det dags att hänga ut någon? Har nyss förskottsbetalat någonting HÄR på SweC. En vecka sedan och ännu inget i lådan...

Verkar även som att personen blockerat mig från att skicka PM.

Smells fish!

edit: Luktar mindre fisk nu sedan personen kontaktat mig via PM.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

nej, för när paketet kommer till köparen så måste han betala för att hämta ut det så du blir aldrig blåst. sen efter han/hon har hämtat ut det så har han/hon 24 timmar på sig att " godkänna " varan, är den ok så får du pengarna efter 5-8 dagar ( rätt piss ) håller själv på att skickar just nu ett till en snubbe och segt går det men säkert.

ja men när köparen fått sitt paket låt oss säga en iphone tar man bara den och lägger in en nokia 3310 och skickar tillbaka då har man pengarna och mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behöverhjälp:

ja men när köparen fått sitt paket låt oss säga en iphone tar man bara den och lägger in en nokia 3310 och skickar tillbaka då har man pengarna och mobilen?

Ja, det funkar nog med, men varför inte tänka efter lite och ta kort på när du packar ihop paketet till denne person? Kamera med datum stämpel, då kan inte köparen påstå att du har fifflat med datum etc..

Du kan ju egentligen göra jätte mycket för att få tillbaka din " iphone " om det är så, du har hans adress om han inte uppgett falsk, du har fått mobil nummer för att han ska få SMS-avi istället för post-avi.. Du har ju fått orten, där person bor.
Sen om du har sålt en iphone så kan du ju spåra den, så får man alltid tag på den kriminelle personen ändå.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Ja, det funkar nog med, men varför inte tänka efter lite och ta kort på när du packar ihop paketet till denne person? Kamera med datum stämpel, då kan inte köparen påstå att du har fifflat med datum etc..

Du kan ju egentligen göra jätte mycket för att få tillbaka din " iphone " om det är så, du har hans adress om han inte uppgett falsk, du har fått mobil nummer för att han ska få SMS-avi istället för post-avi.. Du har ju fått orten, där person bor.
Sen om du har sålt en iphone så kan du ju spåra den, så får man alltid tag på den kriminelle personen ändå.

Ja, hur svårt är det att slå in två paket?!? Det är helt enkelt omöjligt att gardera sig mot bedragare, det finns alltid något denne kan göra för att lura dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

De e upp till var och en att bestämma om det är värt risken.

För mig är det bättre/lättare att lägga till någon 1000 lapp och slippa ta risken. Vem vill slösa bort sin tid på att åka 50 mil hit och dit i värsta fall? När jag köper beg så får det vara hämtning som gäller då jag ofta är petig med skicket. Att köpa dator prylar beg är dock något som går bort helt då det är så mycket som kan vara fel utan att man kan se det på förhand.

Skrivet av SubMarine:

Hjälper det verkligen att ta kort? En lurig säljare skulle ju kunna ta ett kort när varan ligger i paketet, sen plocka ut varan och stoppa i en tegelsten istället och skicka iväg.

Skrivet av kobb3:

Ja, hur svårt är det att slå in två paket?!? Det är helt enkelt omöjligt att gardera sig mot bedragare, det finns alltid något denne kan göra för att lura dig!

Mjo kanske det, som för mig nu, la ut en sterio på blocket och en ville köpa, skicka med blocketpaket och nu så påstår han att sterion är förstor när det är standard storleken på den, och nu ger det sig om jag får tillbaka min sterio eller om jag får något annat skumt tillbaka eller om den är pajj..

Står dels på sidan att om det inte är samma vara eller om den är defekt när den kommer tillbaka så kan jag stoppa att han får tillbaka sina pengar, och sen vet jag inte vad som händer om det blir automatisk utredning av det.. jaja ger sig nu i veckan när det kommer så får jag koppla in den och se så den är ok.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Haha, nu vill han bjuda på kaffe och stryk också Underbart underhållande.

Den där skulle bestraffas med påle i röven om någon frågar mig. Stackars föräldrar...

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Nu lär jag ha ont i magen i dagar..sånt här skratt jag inte haft på länge bra att du gick extremt o ringde han föräldrar;)

Extremt? Han förtjänar fan fängelse/skadestånd för bedrägeri. Som att en oärlig människa lär sig av en tillsägelse.. Hoppas hans föräldrar smiskar honom rejält.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Så....vem säger att han vill misshandla köparen över en kopp kaffe?

Om han gör det så är det väl att strö salt över såret, mer för polisen att arbeta med.

Lite dumt om köparen går ENSAM