hjälp bytt grafikkort och nu krånglar det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008

hjälp bytt grafikkort och nu krånglar det!

Köpte ett nytt grafikkort idag och sätte i det och nu så när jag skrållar så blir det flimmer sträck över skärmen vet inte vad jag ska göra och kortet ligger på 40grader så kan inte bli för varmt.

sen får jag även en svart ram rund bilden fast jag har inställningarna rätt (detta är via hdmi) har även testat gpu skalning eller va det heter men får inte bort ramen så jag får helbild via 1080p

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2009

Vilket kort hade du innan och avinstallerade du de gamla drivrutinerna innan du satte in det nya?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av AndreasEr:

Vilket kort hade du innan och avinstallerade du de gamla drivrutinerna innan du satte in det nya?

gefoce 9600gt.. nej tog bort dom efter jag satte in det nya men innan jag installerade dom nya drivrutinerna.

Edit: Geforce*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2009

Avinstallera drivrutinerna och kör driver sweeper eller liknande. Sen installerar du drivrutinerna igen. Hade jag varit du hade jag formaterat systemdisken. Brukar alltid ta det för vana när jag främst byter grafikkort i datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av AndreasEr:

Hade jag varit du hade jag formaterat systemdisken. Brukar alltid ta det för vana när jag främst byter grafikkort i datorn.

totalt onödigt enligt mej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av bjonss13:

dagens random inlägg.

Som tidigare sa låter det som ett problem med drivrutinerna.
Avinstallera allt som har med grafikdrivrutiner att göra och sedan installera de nyaste för ditt nya kort.

Jag gillar datorspel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av bjonss13:

Ja det var ju ett konstruktivt inlägg av dig, på vilket sätt hjälpte detta TS?

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av hoan:

dagens random inlägg.

Som tidigare sa låter det som ett problem med drivrutinerna.
Avinstallera allt som har med grafikdrivrutiner att göra och sedan installera de nyaste för ditt nya kort.

har gjort det nu och det funkar dåligt funkar när inte drivrutinerna är installerade men så fort jag installerar drivrutinerna så kommer det tillbaka :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Herr kanin:

har gjort det nu och det funkar dåligt funkar när inte drivrutinerna är installerade men så fort jag installerar drivrutinerna så kommer det tillbaka :/

Hm låter märkligt, vad har du för grafikkort nu och vilka drivrutiner installerar du ?

Jag gillar datorspel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av hoan:

Hm låter märkligt, vad har du för grafikkort nu och vilka drivrutiner installerar du ?

radeon HD 5450 och installerade det med skivan jag fick med..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Herr kanin:

radeon HD 5450 och installerade det med skivan jag fick med..

Ajja bajja. Installera alltid de senaste drivrutinerna från tillverkaren.
Här är länk till ati/amd's driver support, bara att fylla i och ladda ner de senaste och testa igen.

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Jag gillar datorspel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av hoan:

Ajja bajja. Installera alltid de senaste drivrutinerna från tillverkaren.
Här är länk till ati/amd's driver support, bara att fylla i och ladda ner de senaste och testa igen.

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

okej tackar ska se hur det går men hur får jag bort den störande svarta ramen runt skärmen?? för kör med hdmi och får inte till så det blir helbild utan en fyrkant i mitten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008

Avinstallera både ATI och Nvidia drivrutinerna om dessa finns kvar. Kör sedan med drivesweeper. Efter detta brukar jag även köra ccleaner, vet ej om det är nödvändigt eller ens hjälper.
Hämta nu hem de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort från AMD's hemsida.
Starta om datorn när du ombeds göra detta.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

För att ta bort de svarta kanterna går man in i CCC ( EFTER DU INSTALLERAT OM ALLA DRIVRUTINER ) ( CCC är AMD's "grafikkortsprogram" ) och tar "Mina digitala platta bildskärmar" och sen "Skalningsalternativ digital plattskärm" sedan dra slidern till 0% och välj verkställ.

Jag hade valt att formatera om datorn istället för att ta bort drivrutinerna ( gör ju det samtidigt ).

I7 8700K @4.5, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

ska man behöva citera inlägget åvan?

asså vem installerar om hela systemet för man byter ett grafikort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av bjonss13:

ska man behöva citera inlägget åvan?

asså vem installerar om hela systemet för man byter ett grafikort?

Folk som inte vill ha gamla drivrutiner/registerbitar liggande skräpande som stör systemet

Jag gillar datorspel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008

TACKAR!!!! nu får jag inte det störande flimret längre och nu går bilden från kant till kant tackar så jätte mkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av hoan:

Folk som inte vill ha gamla drivrutiner/registerbitar liggande skräpande som stör systemet

för det finns det hjälpmedel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Herr kanin:

TACKAR!!!! nu får jag inte det störande flimret längre och nu går bilden från kant till kant tackar så jätte mkt

Härligt.

Skrivet av bjonss13:

för det finns det hjälpmedel!

vissa tycker helt enkelt det är enklare att installera om systemet. LET IT GO! och sluta trolla som en uttråkad tonåring.

Jag gillar datorspel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kyrkhult
Registrerad
Sep 2004

jo visst tack för den är nog äldre än dig
men visst ska sluta göra dig irreterad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av hoan:

Härligt.

vissa tycker helt enkelt det är enklare att installera om systemet. LET IT GO! och sluta trolla som en uttråkad tonåring.

Jag måste nog ändå instämma med föregående talare och påstå att absoluta majoriteten av fallen är det helt onödigt att installera om hela systemet.
Lite som att rekommendera någon som ska byta luftfiler att rengöra hela motorn.

Moderkort: Gigabyte Ga-870A-USB3 AM3+ CPU: PII x4 955BE OC 4ghz
Minne: Corsair 4x4GB DDR3 1333MHZ GPU: XFX Radeon HD6870 1GB 980/1120

Det där med citat är inte så dumt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av finnejanson:

Jag måste nog ändå instämma med föregående talare och påstå att absoluta majoriteten av fallen är det helt onödigt att installera om hela systemet.

Ja du har en poäng, men det håller inte. Vi är alla olika och det går absolut att hålla en systemdisk frisk i x antal år. Men då finns det också folk som tar för vana att blåsa systemet med jämna mellanrum. Men vad spelar det för roll? Jag försökte hjälpa honom samtidigt som jag delade med mig av hur jag hade agerat när jag byter komponenter i mitt eget system.

Till TS, bra att det löste sig iaf!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av AndreasEr:

Ja du har en poäng, men det håller inte. Vi är alla olika och det går absolut att hålla en systemdisk frisk i x antal år. Men då finns det också folk som tar för vana att blåsa systemet med jämna mellanrum. Men vad spelar det för roll? Jag försökte hjälpa honom samtidigt som jag delade med mig av hur jag hade agerat när jag byter komponenter i mitt eget system.

Till TS, bra att det löste sig iaf!

Härligt att det löste sig.

Ingen idé att bråka om detta nu.

Om man formaterar sin hårddisk så är man garanterat av med rester av gamla drivrutiner, dock räcker oftast en ordentlig avinstallation och omformatering bör därför ses som en sista utväg om det ändå inte är dags för en.
Kan vi kanske sammanfatta det så bara?

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av finnejanson:

wow really... andra metoder har rekommenderats. Detta kom enbart om de andra metoderna ej hjälpte.
Snälla låt tråden dö TS har fått den hjälp han behvöde hans problem är borta sluta sjabbla mer i detta.

Jag gillar datorspel!