Problem med att stream från dator till HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skärhamn
Registrerad
Jan 2004

Problem med att stream från dator till HTPC

Hej!

Jag har precis investerat i en HTPC (Zotac Zbox Nano AD10) och försöker streama film över nätverket, det går minst sagt inte bra

3 datorer i nätverket (alla med trådad förbindelse till en D-Link 855 router):

1 WHS 2011 - med skapad hemgrupp

1 klientmaskin Windows 7 - med i hemgrupen

1 HTPC (på nedervåning) med i hemgruppen

Alla datorerna med i samma arbetsgrupp.

Vad händer?

1. Dator och mapp hittas på HTPC (klientmaskinen)

2. Dubbelklick på filmfil och VLC drar igång.. inga problem

3. Det går ca 30 s sedan laggar det (buffring)...det går ett tag till, efter ett tag hänger filmen

4. Nätverket har flippat ur och måste lösas genom att reparera nätverket (på klientmaskinen) Standard gateway återställs.

5. Att streama film från HTPC till klientmaskin (alltså andra hållet) ger också lagg, men har inte orsakat nätverket till att balla ur.

Provat:

1. Har provat XBMC på HTPC med samma resultat

2. Har provat att streama från både nätverksutdelningen samt hemgruppens utdelade mappar

3. Internet går att köra från HTPC, likadant funkar Playfunktionen utan problem

4. VLC lokalt på HTPC fungerar problemfritt

5. Hade tidigare en Popcorn Hour A110 på HTPC:ns plats. Funkade klockrent, aldrig lagg

6. I routern har alla en egen tilldelad NAT-adress.

Någon som har ngt tips på vad som kan vara galet och vad mitt nästa steg bör vara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Har du testat utan Hemgrupp? Att bara dela ut filerna via högerklick och Dela ? Sen också testa annan media spelare som Media Player Classic Home Cinema och sen finns det också nån inställning i Windows Register som kan throttla nätverket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skärhamn
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Adam901:

Har du testat utan Hemgrupp? Att bara dela ut filerna via högerklick och Dela ? Sen också testa annan media spelare som Media Player Classic Home Cinema och sen finns det också nån inställning i Windows Register som kan throttla nätverket.

1. Ja, jag har provat vanlig utdelning. Samma resultat
2. Har kört både VLC och genom XBMC med samma resultat
3. Throttle nätverk? Vad är det?