Köra windows på större TV, svårt att se vad man gör?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Köra windows på större TV, svårt att se vad man gör?

Hej!

Jag kör Windows7 på en 60" och det är aningen svårt att se från soffan vad det är man gör. Det går såklart sänka upplösningen men då förlorar man antagligen pixelmapping, finns det något annat vis att få allt större?

MVH

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Jag kör Windows7 på en 60" och det är aningen svårt att se från soffan vad det är man gör. Det går såklart sänka upplösningen men då förlorar man antagligen pixelmapping, finns det något annat vis att få allt större?

MVH

Öka DPI-inställningen i kontroll-panelen.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Högerklicka på skrivbordets bakgrund och gå in på knappen "Anpassa" eller "Personalize" och sen letar du rätt på länken nästan längst ned till vänster "Bildskärm" eller "Display". Klicka på den och välj något av alternativen(standard är 100%).

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011

Du kan trycka på Anpassa på skrivbordet sedan till vänster står det ändra muspekare tryck där, där under fliken Pekare, kan du ändra där det står Schema till te.x Windows Aero Extra stor ( du får större muspekare).

Om vi går tillbaka igen till där du kom efter ha tryckt anpassa på skrivbordet så ser du att längs ner till vänster står det Bildskärm tryck där, då kommer du fram till du kan ändra från 100% till 150. Även på vänster sida om du trycker på Ställ in anpassad textstorlek (DPI) så kan du öka textstorleken.

Hoppas de hjälper något.

If I Only Could See

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2011

I t.ex. firefox & utforskaren brukar jag enbart zooma in... Håll inne ctrl+scrolla med musen för att zooma. Det är just när jag surfar som man får anstränga sig lite för att läsa och zooma funkar alldeles utmärkt då storleken anpassas (:
Kanske inte vad du menade men det fungerar för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Tack för alla tips, Jag ökade till 150% och ändrade muspekaren, de blev super! Tack!

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA