Ang. begagnade HDD's

Permalänk
Medlem

Ang. begagnade HDD's

Jag har diskuterat med en polare som är duktig på datorer för nått år sen och han rådde mig att inte köpa begagnade hårddiskar pga att dem slits ut och tappar hastighet. nu är inte jag så datorkunnig men nu när priserna på nya hårddiskar (interna) är så himla höga så undrar jag om det är hel ok om man köper hårddisk på blocket eller liknande, eller om ngn har tips vart man kan köpa sig en hårddisk för ett bra pris!

Permalänk
Medlem

Say what!?! HDs tappar inte hastighet för att man tar ur dem ur datorn. Möjligtvis för att de är slitna och är på G att gå sönder eller är gamla. Då nya HDs är snabbare pga mer cache och ny teknik.

Som alltid med begagnade saker så är det ingen garanti och man vet inte hur de mår oftast. Just hårddiskar är ju lite mer känsliga för postens hantering. Särskilt som vissa inte packar saker tillräckligt bra. Själv köper jag bara begagnade HDs av folk jag känner. Samma med försäljningen. Då jag inte vet hur länge en disk lever efter att den lämnar min hand. Vill ju inte ha en grinpelle som inte fattar att en HD är en mekanisk del som kan gå sönder när som helst på halsen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyFR:

Jag har diskuterat med en polare som är duktig på datorer för nått år sen och han rådde mig att inte köpa begagnade hårddiskar pga att dem slits ut och tappar hastighet. nu är inte jag så datorkunnig men nu när priserna på nya hårddiskar (interna) är så himla höga så undrar jag om det är hel ok om man köper hårddisk på blocket eller liknande, eller om ngn har tips vart man kan köpa sig en hårddisk för ett bra pris!

ja och nej, hur en hårddisk slitits beror helt på hur den är använd.
Personligen hade jag aldrig köpt en begagnad disk, just för att jag inte vet hur den är använd, men har man inte pengarna att köpa nytt kan det absolut vara värt det.

lite som att köpa en begagnad bil vs ny. den begagnade vet man inte hur buskörd den är, hur mycket problem det varit med motorn,
samtidigt är det för de flesta för dyrt att köpa nytt.

blocket hade jag aktat mig för, just för att där är idéen att blåsa varandra så mycket som möjligt hela tiden, du får oftast bättre priser, och det känns mer seriöst här på sweclockers. dock råder jag dig att kolla upp säljarens trådar, någon som skriver vettigt, har koll på datorer är bra, men någon som har tio trådar om "min hårddisk knasar" är inte en perfekt person att köpa av.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

sålänge hårddiskarna inte är äldre än 6-12månader och kvitto med garanti ingår så är det inga problem.

Sen kan man se i hårddisk program hur länge dom är använda.

Men som sagt dom slits, vissa har datorn på 24/7 o laddar ner vilket sliter, men om man får tag på en relativt ny hdd somej är använd dygnet runt så är chansen att den är i bra skick stor.

Jag har köpt rätt så många beggade hårddiskar o av 20köp har 3st gått sönder..

Permalänk
Medlem

En bit papper förlänger hårddiskens livstid, den var ny för mig.
I princip så slits läshuvudet ut med tiden. Men det är helt olika hur hårddisken används. Vid vardagligt bruk så slits det minimalt, vid t.ex torrent nerladdningar så slits det snabbare.

Man bör iaf ta en titt på när disken är använd, det är ju en minimum krav om man nu skall köpa en hårddisk. Om den är tillverkad 2005 och ser ut som ny så kan det vara som en rökare. Kanske ser bra ut på utsidan men insidan är helt förstörd.

SSDer sliter mer än HDDer, om man nu vill gå in på det.

Så kortfattat: Titta på datumet den tillverkades. Fråga vad den har varit använd till. That's it.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

En bit papper förlänger hårddiskens livstid, den var ny för mig.
I princip så slits läshuvudet ut med tiden. Men det är helt olika hur hårddisken används. Vid vardagligt bruk så slits det minimalt, vid t.ex torrent nerladdningar så slits det snabbare.

Man bör iaf ta en titt på när disken är använd, det är ju en minimum krav om man nu skall köpa en hårddisk. Om den är tillverkad 2005 och ser ut som ny så kan det vara som en rökare. Kanske ser bra ut på utsidan men insidan är helt förstörd.

SSDer sliter mer än HDDer, om man nu vill gå in på det.

Så kortfattat: Titta på datumet den tillverkades. Fråga vad den har varit använd till. That's it.

Det handlar om garanti förstår du väll

Permalänk
Medlem

Man kan låta säljaren visa upp test - och benchmarkprotokoll från HD Tune, så slipper man spekulera om ålder å slitage. När en disk går i graven vet ingen.

Finns inga garantier sjunker priset rejält.