Hur ska jag minska vibrationerna från pumpen? XSPC x20 750

Permalänk

Hur ska jag minska vibrationerna från pumpen? XSPC x20 750

Jag har ett Corsair Obsidian 800D och har nu bytt ut min gamla pump som hade missljud till en ny. Denna har inte de knastrande missljuden men brummet är kvar.
Hur fasen ska jag bli av med detta? Det låter mycket och är det enda som låter i nuläget i datorn.
Då chassit har dåligt med skruvhål i 5.25" platserna kan jag inte skruva fast pump/reservoaren. Enda jag kan fästa den med är snabbfästet på vänster sida som inte fäster den särskilt bra.
Den står vilande på skivläsaren under. Har ännu inte gjort några försök att få bort ljudet.

Har ni några bra tips på vad jag ska göra för att få bort det jobbiga brummet?

Här är en bild på hur den sitter:

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

På varje sida av den kan du sätta "tvättsvampar".
Sen kan du borra nya hål för den.. Och sätta fast den ordentligt..

Problem solved

EDIT: Vilande på Brännaren? :o, sätt tvättsvampar där också

Permalänk
Skrivet av E-Trojan:

På varje sida av den kan du sätta "tvättsvampar".
Sen kan du borra nya hål för den.. Och sätta fast den ordentligt..

Problem solved

Ojdå, det blir trångt, vette fanken om jag ens skulle kunna pilla in en halv disktrasa mellan den och vägen. Dock kan den ju få stå på en sådan.
Så om jag skulle borra nya hål och skruva fast den i chassit så kommer vibrationerna att minska/upphöra?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Ojdå, det blir trångt, vette fanken om jag ens skulle kunna pilla in en halv disktrasa mellan den och vägen. Dock kan den ju få stå på en sådan.
Så om jag skulle borra nya hål och skruva fast den i chassit så kommer vibrationerna att minska/upphöra?

Ja, det kommer att minska.
Men du måste ju sätta dämpmaterial för att mycket ska försvinna

Permalänk
Skrivet av E-Trojan:

Ja, det kommer att minska.
Men du måste ju sätta dämpmaterial för att mycket ska försvinna

Okej, byggde ut vattenkylningen nu i veckan för att få datorn tyst. Detta brummande gör mig nu galen

Men jag ska försöka pilla in lite disktrasa runt om pumpen då. Kanske sätta lite asfaltsmatta på bakdörren? Det blir lite tystare då jag pressar på den med handen.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Okej, byggde ut vattenkylningen nu i veckan för att få datorn tyst. Detta brummande gör mig nu galen

Men jag ska försöka pilla in lite disktrasa runt om pumpen då. Kanske sätta lite asfaltsmatta på bakdörren? Det blir lite tystare då jag pressar på den med handen.

Ja, Om du gör så den blir "stum", menar. Att något trycker på den.
Så självklart blir det tyst

Asfaltsmatta hjälper en hel del, brumandet fortplantar sig i resten av chassit
Lite skruvar skulle inte göra saken värre, dock förbättra i din situation ;P

Permalänk
Medlem

Fungerade det?

Permalänk
Skrivet av E-Trojan:

Fungerade det?

Jag fick bara in disktrasa under pumpen, på sidorna är det tyvärr för tajt. Lär nog ut med hela pumpen och då lär jag först tömma systemet.
Asfaltsmatta har jag inte prövat ännu. På min förra dator gjorde det inte mycket åt oljudet tyvärr, men tror mer att det var fläktljuden som var problemet där.

Men lite tystare blev det med disktrasa under pumpen iaf

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag fick bara in disktrasa under pumpen, på sidorna är det tyvärr för tajt. Lär nog ut med hela pumpen och då lär jag först tömma systemet.
Asfaltsmatta har jag inte prövat ännu. På min förra dator gjorde det inte mycket åt oljudet tyvärr, men tror mer att det var fläktljuden som var problemet där.

Men lite tystare blev det med disktrasa under pumpen iaf

Brabra

Permalänk
Entusiast

Om det blir tystare om du håller handen på plåten så är det vibrationer som är boven och då brukar asfaltsmatta hjälpa bra. Det är dock bara att försöka lösa symptomen. Det hade varit bättre om du fick bort vibrationerna vid källan, det vill säga pumpen istället. Du får se om du kan flytta pumpen till ett bättre ställe för om du inte ens får plats med disktrasa runt den är det väldigt svårt att göra något åt vibrationerna, annat än att dämpa bort dem i chassit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24