Vilken SSD utav dessa hade ni valt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Särö
Registrerad
Jul 2004

Vilken SSD utav dessa hade ni valt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=844282,974936,922457,925...

Väg in tekniska delen samt era egna erfarenheter av dem.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

HyperX, även fast den inte fanns med... just nu har cdon riktigt nice erbjuande om corsair gt, vara så du vet...

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

intels är väll den som räknas som stabilast. den låg ju bra till i pris där också så kör på den

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jun 2011

Corsair GT, har en och funkar hur bra som helst!
Även högst skriv/läs hastigheter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Jag har 2 samsung 830 series och båda funkar mycket bra!!

Node 304: i7-6700K | Corsair LP 16 gb@3000mhz | Evga gtx 1070 ftw | Gigabyte Z170N-wifi | | Corsair SF600 600W | Samsung 850 EVO 500gb x2 |Asus Xonar U7| Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | Asus ROG SWIFT PG278Q | M-Audio Bx5 D2 | ATH-AD700x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Samsung 830.

Lika stabil som Intel*, och nästan lika snabb som en Corsair.
Till skillnad från många andra SSD:s så får du den utlovade hastigheten och inte bara "upp till"...
Väldigt lätt att installera, bara koppla in och uppdatera till de senaste drivrutinerna i den medföljande skivan.
Den drar också 'överlägset' minst ström, så i det långa loppet är den billigast!

(*Om någon har en strulande Samsung får dom gärna dela med sig av sina erfarenheter, men hittills har jag inte sett någon.)

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ARN/BCN
Registrerad
Jan 2011

Hadde tagit vilket som. OCZ och Intel släpper iaf firmwares vet jag av erfarenhet. Samsung har jag inte kört med tillräckligt så de e inget jag kan säga något om. Samtliga är bra val åtminstone

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Särö
Registrerad
Jul 2004

Hehe detta är nog första gången man inte har ett enda svar som är detsamma mer eller mindre, sammanfattningsvis kan man säga att detta gjorde saken ännu svårare

Tack för alla ärliga svar iaf! Känns som SSD kanske inte har lika stora skillnader som många andra delar inom datorvärlden

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Ja tittar vi på prestandan (kontinuerlig läs/skriv) så har vi ju Samsung och Corsair högre upp och Intel och OCZ längre ner. Corsair kör en sandforcekrets som komprimerar data medan det skriver till cellerna. Data som går att komprimera bra har bra prestanda. Redan hårt komprimerad data så går den på knäna och Samsungen sticker om i rå skrivhastighet.

Strul? Intel 320 har ju haft 8 MB buggen i somras. De fixade väl den men hade nyligen en disk på jobbet som råkade ut för det och jag tror (inte jag som felsökte) att den faktiskt var uppdaterad. Den är på väg i retur just nu. Så Intel 320 har allt haft sin törn.
Corsair och sandforce torde ju vara allmänt känt hur mycket problem det var i våras/somras men det har väl blivit bättre. Men en törn där med.
OCZ:as är jag inte insatt i om den haft något problem.

Samsung nämnde de i fredagspanelen haft något problem nyligen om man ska uppdatera den (firmware). Jag har inte läst mer om det. Men nämndes väl att det inte var fråga om dataförlust och borde väl ha fixats ny firmware som inte har sådant problem. Hur som haver så är samsung trygg och stabil out-of-the-box.

Sådant resonemang tänkte jag ungefär själv innan jag bestämde mig för Samsung 830 128 GB för ett tag sen.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010

Har haft lite problem med min en av mina GT:s förut, och måste ärligt säga att om jag skulle köpa SSD idag skulle det vara antingen 320:n eller Crucials m4. Prestandan är fortfarande tillräckligt hög för att en skillnad knappt ska vara märkbar i dagsläget.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Särö
Registrerad
Jul 2004

Aqualize tack för ditt inlägg!
Blir en Samsung för den kände jag direkt (magkänsla, ja den mest dumma känslan i detta sammanhang men ändå) samtidigt som den r dessutom ha flest nöjda kunder

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Måste verkligen rekommendera min [url="http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ssd_120gb_sata_2.5"%2c_force_gt-14929354"]Corsair Force GT[/url], som kostar 1482:- inklusive frakt på CDON om du använder rabattkoden SWEC1201 och beställer senast imorgon.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jan 2004

Jag köpte mig en Samsung 830 128GB i fredags och den funkar grymt bra. Har även haft corsair force3 120gb innan och samma där, klockren dock fanns den inte med i din lista. Sen sandforce eller inte, men dom flesta problemen är nog borta nu, om inte så finns det firmwares för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Okt 2004

Om du vill ha ett utförligt test med kalla fakta så läs detta. Förklarar tekniken också så du själv kan göra ett bra val.

http://www.nordichardware.se/lagring/43558-sveriges-stoersta-...

[Deepcool Tristellar S] [Intel Core-i7 6700K @ 4.5GHz] [ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac] [Avexir Core Series Blue LED DDR4-2400 CL16 - 16 GB Kit] [3x Crucial BX100 500GB SSD] [ASUS GTX 1080 Strix Gaming Advanced] [Corsair HX620W] [Deepcool Captain 120 AIO White] [Deepcool RGB 330 LED Kit] [Asus PG348Q]
Lägg gärna till vår BF1 server som favorit, sök efter KLFK

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Kan notera att jag flashade min samsung 830 med nyaste firmware som mjukvaran (magican) föreslog och laddade ner. Inga problem alls.

Även om det känns som samsung poppat upp helt plötsligt nu med 830 så känner jag mig trygg i det valet. De hade sin 470 lite tidigare men framförallt OEM-tillverkning till både Dell i flera år och Apple. Dessa företag tror jag testar enheterna en hel del innan de erbjuder dem i sina datorer och är kräsna med om det är för mycket kvalitetsbrister. Så samsung kan sin sak.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Minsc S2:

Samsung 830.

japp. bästa valet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Galactica
Registrerad
Feb 2005

Samsung 830

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Samsung 830, beställde själv precis 2 st. Vad jag har läst så verkar de riktigt stabila, och det som Aqualize sa om OEM-marknaden kan nog stämma lite.

EDIT: Kan ju iofs vara värt att nämna att en kompis som köpte en Force GT 120GB fick problem med den.

i5 6600K + Corsair H90 | Asus Maximus IX Hero | 32GB Vengeance LPX@2400MHz | ASUS 1080Ti OC | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks Eclipse P400S | Corsair AX850W | Asus VG278H+BenQ GL2460HM | Corsair K95 RGB | Logitech G900 | Sennheiser RS 175 + Razer Seirēn Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2009

kan inte rekommendera force GT, den är snabb men inte stabil, körde (och har även gått tillbaka till) INTEL X25-M 80GB 34NM. Så jag skulle lägga mina pengar på samsung eller intel.

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2009

Jag skulle tagit Intels, mest för den 5-åriga garantin.

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Minsc S2:

Samsung 830.

Till skillnad från många andra SSD:s så får du den utlovade hastigheten och inte bara "upp till"...
Väldigt lätt att installera, bara koppla in och uppdatera till de senaste drivrutinerna i den medföljande skivan.
Den drar också 'överlägset' minst ström, så i det långa loppet är den billigast!

(*Om någon har en strulande Samsung får dom gärna dela med sig av sina erfarenheter, men hittills har jag inte sett någon.)

Håller med om detta hur bra som helst.

Intel Core i7 2600K | ASUS P8P67 WS Revolution | Corsair Vengeance 2x8GB 1600Mhz | ASUS Strix GTX 970 | Samsung 830 128GB SSD | Seagate Barracuda 7200rpm 1TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Zalman CNPS9900 MAX | Fractal Design Define R4 | BenQ XL2420T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Alling:

Måste verkligen rekommendera min [url="http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ssd_120gb_sata_2.5"%2c_force_gt-14929354"]Corsair Force GT[/url], som kostar 1482:- inklusive frakt på CDON om du använder rabattkoden SWEC1201 och beställer senast imorgon.

Tackar för tipset, har nu beställt en Force GT. Men sen läste jag om problem med disken? Skummade lite på Corsairs forum och det är många som klagar på frysningar/blåskärm? Tror ni att Corsair får ordning på detta eller ska man utnyttja returrätten?

/Lennart