Behöver råd angående diverse...

Permalänk

Behöver råd angående diverse...

Hej!

I torsdags flyttade jag till en annan lägenhet. Detta har gett mig lite huvudbry. I den tidigare så hade jag min stationära dator nära TV:n så det var bara att dra iväg en HDMI-kabel rätt upp i Mumindalen på TV:n. Nu kommer datorn stå betydligt längre ifrån och jag behöver lite tips från den högre intelligensen här på Sweclockers.

1. Vad jag förstått så är långa HDMI-kablar inget att rekommendera och de är tydligen även känsliga som fan om man böjer dom etc. Så jag antar att en jävulsk kabel inte är att tänka på?
2. Om jag skall strömma via Wifi. Vilka är de bästa alternativen då? Jag har sneglat lite på Boxee. Men jag är stor vän av XBMC och hade helt kört vidare på det spåret.
3. WiFi och 1080p. Fungerar det verkligen bra? Jag är ingen stor fan av trådlöst. Jag ser bara framför mig hackande bild och tappad koppling stup i kvarten. Är min oro befogad?
4. HTPC. Finns det några som är tysta, slimmade och har bra prestanda? Jag vill inte bygga själv den här gången. Vill ha en färdig lösning. OM jag nu skulle vilja köra på det spåret.
5. Finns det något sätt att strömma bilden som kommer ut från PC:n? Tex så man skulle kunna spela spel på TV:n via gamla datorn precis som förr?
6. Är en Xbox 360 ett alternativ? Hur är mediauppspelningsmöjligheterna där? Det går väl tex inte att få undertexter på filmerna? Klarar den spela upp i 1080p?

En jäkla massa frågor och jag har säkert en massa mer. Men det är väl bäst jag håller käft nu innan ni ledsnar på mig totalt. Tack på förhand!

mvh
/Mats

Permalänk

Hur långt ifrån ska datorn stå? Själv använder jag en 10 meter och den fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk

Det är säkert inte mer än 10 meter "fågelvägen". Men jag kan inte ha kabeln liggande rakt över golvet utan den skulle behöva dras via väggen för att man inte skall snubbla på den. Jag vill inte hålla på och koppla in och ut varje gång.

Måste man inte ha "förstärkare" om man skall ha lång HDMI-kabel?

Permalänk

Någon nämnde Dvico Tbix 6500. Någon som har erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem

Idag hade jag nog satsat på en sån här liten manick :http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=960215, lägg till valfri hårdisk o minne, inte mycket att bygga själv alltså. Den klarar dina behova att visa högupplöst film men inte några värre spel men det kanske inte är din prioritet?

Permalänk