[Diskussion] Samsung Galaxy S3 (Android 4.0)

Permalänk
Medlem

Haft min nya S3a sedan i fredags. Funkat bra och inte haft några problem med samtal eller liknande förränns nu.

Idag har jag tagit emot 5 samtal, och vid 4 av dom har jag inte hört vad motparten säger. Och då menar jag inte att det är lågt eller brusar, det är helt enkelt nattsvart. Ett samtal där mitt emellan funka det bra helt plötsligt.
Men alla andra gånger har det varit dödstyst i luren när jag svarat.

Sätter jag på "högtalartelefon", så funkar det helt plötsligt och vi kan iallafall kommunicera oss igenom samtalet.

Jag har sett trådar där folk har problem med att DOM inte hörs, men detta är ju tvärtemot...

Vad kan vara galet?
Ingen större lust att skicka på service efter blott 4 dagars ägande.

EDIT: Jag och sambon har provat lite, och jag får inte ens en samtalston när jag ringer henne. Och när hon svarar så måste jag sätta på högtalaren för att höra henne...

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

Nordichardware skriver i sin recension:

"När Samsung nu lanserar Galaxy S III 4G har man enligt vår mening gjort det enda rätta. Man bygger vidare på företagets mycket kompetenta storsäljare och lappar över de flesta klagomål vi hade på föregångaren. Samsungs fyrkärniga Exynos 4 Quad-processor är fortfarande hjärtat i telefonen. Men utöver den kretsen har tillverkaren även tryckt in ett 4g-modem från Qualcomm som stödjer alla de svenska frekvensbanden för lte/4g."

Det stämmer ju inte med vad andra skriver. Man undrar ju hur det ligger till egentligen. Mobilen som testades hade för övrigt 2GB minne.

Permalänk
Skrivet av RedEviL:

Haft min nya S3a sedan i fredags. Funkat bra och inte haft några problem med samtal eller liknande förränns nu.

Idag har jag tagit emot 5 samtal, och vid 4 av dom har jag inte hört vad motparten säger. Och då menar jag inte att det är lågt eller brusar, det är helt enkelt nattsvart. Ett samtal där mitt emellan funka det bra helt plötsligt.
Men alla andra gånger har det varit dödstyst i luren när jag svarat.

Sätter jag på "högtalartelefon", så funkar det helt plötsligt och vi kan iallafall kommunicera oss igenom samtalet.

Jag har sett trådar där folk har problem med att DOM inte hörs, men detta är ju tvärtemot...

Vad kan vara galet?
Ingen större lust att skicka på service efter blott 4 dagars ägande.

EDIT: Jag och sambon har provat lite, och jag får inte ens en samtalston när jag ringer henne. Och när hon svarar så måste jag sätta på högtalaren för att höra henne...

Har du provat att start om mobilen? (vet att det låter dumt men verkar ha funkat för vissa)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Har du provat att start om mobilen? (vet att det låter dumt men verkar ha funkat för vissa)

Ett antal gånger...

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en pryl för att streama trådlöst från GS3 till sin tv? Något som kopplas in via hdmi.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Någon som kan rekommendera en pryl för att streama trådlöst från GS3 till sin tv? Något som kopplas in via hdmi.

Har du en TV med DLNA är det bara att streama. Det finns annars många prylar med DLNA som man kan köpa och koppla till TVn via HDMI och sen streama till den istället fast det känner du säkert redan till.

Permalänk
Medlem

Jag kör allt genom min nas.

Något liknande detta du söker?
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/wi-...

Permalänk
Medlem

Ser ut som något jag söker. Någon som vet ifall detta är via DLNA eller någon Samsung-standard? Vore trevligt att ha något som funkar med andra prylar med

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Mycket utav det som heter Allshare är Samsung only tyvärr. Jag fick inte ens använda det på min Samsung Galaxy SII eftersom det var en Galaxy S3 feature och det funkade bara ihop med deras SMART TV-apparater och Blurayspelare och kanske några andra Samsung produkter. Hur det ligger till med den där grejen som Boss302 länkade vet jag inte

Permalänk
Medlem

Jag har haft min SIII sedan 2 månader tillbaka, hade en iPhone innan.
Har faktiskt testat allt som har att göra med NFC samt DLNA (Allshare/SBeam) och det fungerar klockrent till vad det är avsett!
Har en Sony TV med trådlöst nätverk och DLNA och där går det också att streama filmer, bilder mm. Vissa filmer fungerar inte pga att TVn inte klarar alla format som t ex: BRRip, diverse HD-format. Men annars fungerar dom vanliga DVDRip, R5, Xvid osv.
NFC fungerar på ett skönt och smidigt sätt men hoppas på att det utväcklas och börjar fungera i samhället mer!!

Kan säga så här efter 2 månader att SIII är den mest kompetenta telefonen jag använt och skulle aldrig kunna tänka mig att byta tillbaka till Apple, möjligheterna är förstora med Android och jag kan inte sluta leka med telefonen!

Måste bara rekomendera en app från GooglePlay, och det är uTorrent! Fungerar precis som på datorn och fungerar PERFEKT!

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Skrivet av RedEviL:

... Men alla andra gånger har det varit dödstyst i luren när jag svarat.
...

Du har två olika högtalare och även två mikrofoner i telefonen.
Den övre främre högtalaren och nedre mikrofonen för normal vid-örat-samtal.
Den bakre högtalaren med övre mikrofonen för handsfree samtal.

Du har tydligen fel/glapp i främre högtalaren. Det är inget man fixar själv så service eller reklamation gäller.
I mitt egna inlägg så funkade inte telefon uppkoppling mot någon operatör och det löstes med ny telefon via reklamation.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du har tydligen fel/glapp i främre högtalaren. Det är inget man fixar själv så service eller reklamation gäller.
I mitt egna inlägg så funkade inte telefon uppkoppling mot någon operatör och det löstes med ny telefon via reklamation.

Jag som bestämt trodde den övre micen var till för att fånga upp ljud ifrån omgivningen i syfte att kunna häva fram rösten på den som pratar och minska onödigt ljud. (brusreducering)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Jag vet inte om det är sant men jag har hört att 1GB är lite för lite för GS3:an då den använder så mycket mer än många andra telefoner och att det är därför LTE versionen får 2GB.

Jag har precis fått 1GB versionen och jag upplever det som att minnet alltid är nästan fullt. Har oftast endast 150-230 MB ledigt och skulle gärna haft 2GB versionen i stället. Jag läste doch att den skulle komma i januari nästa år och ville inte vänta.

Någon som vet hur Andromeda hanterar minnet (typ normal linux växlingsfil) ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Jag som bestämt trodde den övre micen var till för att fånga upp ljud ifrån omgivningen i syfte att kunna häva fram rösten på den som pratar och minska onödigt ljud. (brusreducering)

Enligt användarmanualen sid. 13 så Citat: "1. Aktivera bara när du använder högtalartelefonsfunktionen eller spelar in videor." (dålig svenska... Aktiv bara...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag har precis fått 1GB versionen och jag upplever det som att minnet alltid är nästan fullt. Har oftast endast 150-230 MB ledigt och skulle gärna haft 2GB versionen i stället. Jag läste doch att den skulle komma i januari nästa år och ville inte vänta.

4G versionen har redan kommit Telia har sålt dom i en vecka tror jag och Tele 2 har sagt att jag ska få min inom en vecka.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

4G versionen har redan kommit Telia har sålt dom i en vecka tror jag och Tele 2 har sagt att jag ska få min inom en vecka.

Okay Jag skrev lite luddigt...
Jag fick min för 2½ vecka sedan och då skrevs det om januari 2013.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en SGS3 och är otroligt nöjd med den (hade en SGS2 innan). Dock har jag ett problem:

En av anledningarna till att jag bytte upp mig var att 3an har 1GB minne, men jag har kollat med appar och den inbyggda "Uppgifts-hanteraren och telefonen hittar bara 779 MB RAM, och det händer då och då att det kommer upp någon varning om att telefonen börjar få slut på minne och att man bör stänga ner något/några program. Vad falsär detta om? :/

Sedan undrar jag (såg på Prisjakt att 3an kan uppdateras till Android 4.1 nu, om infon inte är fel) hur jag gör detta och vad för skillnader och fördelar (och/eller nackdelar?) 4.1 har över nuvarande 4.0.4 som jag har på min SGS3?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

... En av anledningarna till att jag bytte upp mig var att 3an har 1GB minne, men jag har kollat med appar och den inbyggda "Uppgifts-hanteraren och telefonen hittar bara 779 MB RAM, och det händer då och då att det kommer upp någon varning om att telefonen börjar få slut på minne och att man bör stänga ner något/några program. Vad falsär detta om? :/

Sedan undrar jag (såg på Prisjakt att 3an kan uppdateras till Android 4.1 nu, om infon inte är fel) hur jag gör detta och vad för skillnader och fördelar (och/eller nackdelar?) 4.1 har över nuvarande 4.0.4 som jag har på min SGS3? ...
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 526 MB använt och 251 MB ledigt (247 MB operativ?).
Genom att hålla inne hem-knappen i två sekunder så kan jag välja att stoppa bakfrundsprogram
och då får jag 581 MB använt och 217 MB ledigt.

Sverige kommer att få uppgraderingen till 4.1 nu i oktober.
Du kan kolla när den finns tillgänglig genom att köra appen Programvaruupd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Enligt användarmanualen sid. 13 så Citat: "1. Aktivera bara när du använder högtalartelefonsfunktionen eller spelar in videor." (dålig svenska... Aktiv bara...)

Samsung tryckte ju både på s2 och s3 att det var aktiv brusreducering med dedikerad mic.
Funkade si så där på s2an men tycker det fungerar riktigt bra nu på s3.

Men det hindrar dom väl inte att använda den till annat också som tex spela in stereo när man filmar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

... Men det hindrar dom väl inte att använda den till annat också som tex spela in stereo när man filmar.

Nej, de används som sagt som Stereo mikrofoner vid video inspelning. MEN...

Den spelar in höger kanal i övre micken och vänster kanal i botten micken. Detta innebär att enbart vid inspelning via frontkameran så blir höger/vänster kanaler rätt placerade i förhållande till videon. Kanalerna blir alltså felplacerade vid inspelning med bakre huvudkameran (om man inte filmar upp och ned).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag har 526 MB använt och 251 MB ledigt (247 MB operativ?).
Genom att hålla inne hem-knappen i två sekunder så kan jag välja att stoppa bakfrundsprogram
och då får jag 581 MB använt och 217 MB ledigt.

Sverige kommer att få uppgraderingen till 4.1 nu i oktober.
Du kan kolla när den finns tillgänglig genom att köra appen Programvaruupd.

Jaha, så det är uppdelat så att operativsystemet har en egen del av RAM:et som inte andra program kan komma åt? Det känns ändå inte helt rumsrent - varför klagar min SGS3a på för lite minne när exakt samma saker fungerade galant på min äldre SGS2? :/

Jag har 666 MB använt och 113 MB ledigt just nu (varit igång fem dagar och jag har mååånga appar hehe).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Jaha, så det är uppdelat så att operativsystemet har en egen del av RAM:et som inte andra program kan komma åt? Det känns ändå inte helt rumsrent - varför klagar min SGS3a på för lite minne när exakt samma saker fungerade galant på min äldre SGS2? :/
Jag har 666 MB använt och 113 MB ledigt just nu (varit igång fem dagar och jag har mååånga appar hehe).

Alla dina nedladdade appar placeras på en annan del av det återstående 11 GB minnet (av 16 GB) och berörs inte av dessa 1 GB förrän du startar dem. Det går åt mera minne om du har alla apparna bläddringsbara i alla de sju sidorna... Du kan ju välja dem ifrån Prog. -ikonen när du vill använda dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

För att dra en överblick:
Fre - lör - sön: Funka galant.
Mån - tis - ons: Funka inte.

Så vad hände idag torsdag? Jorå det funka...
Glapp låter troligt ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett problem med min S3a.
Jag kan inte ta emot sms, dom kommer inte fram. Jag kan skicka sms.
Jag har testat starta om telefonen utan framgång.. Någon som vet hur jag kan lösa det här? Jag har Telia.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag har testat starta om telefonen utan framgång.. Någon som vet hur jag kan lösa det här? Jag har Telia.

Jag har Telia Kontantkort men gjorde aldrig några inställningar för detta.
Meddelandehantering - vänster Meny: Inställningar - Meddelandecentral: +46705008999
Med vänster Meny kan du här "Återställa standardinställningar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag har Telia Kontantkort men gjorde aldrig några inställningar för detta.
Meddelandehantering - vänster Meny: Inställningar - Meddelandecentral: +46705008999
Med vänster Meny kan du här "Återställa standardinställningar".

Jag hade rätt nummer angivet, men jag återställde inställningarna ändå. Verkar inte fungera nu heller dock :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag hade rätt nummer angivet, men jag återställde inställningarna ändå. Verkar inte fungera nu heller dock :/

Numret var tydligen bara för utgående SMS.
Ring Telia kundtjänst och fråga om du har sms-kö på ditt telefonnummer.

Har du många SMS i din inkorg ? Kanske rensa och starta om ?
Har du möjlighet att prova ditt SIM-kort i annan telefon eller annat SIM-kort i din ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Far min har haft samma problem med telia lite till o från. Han flytta simkortet till en annan mobil o sedan tillbaka så raslar det till o han får meddelandena o det funkar ett tag igen. Han har haft problemet länge o med olika telefoner.

Läste om någon på swedroid med liknande problem med telia. Kommer dock inte ihåg vilket trick han använde för att få igång på det.

Jäkligt märkligt är det, telia påstår naturligtvis att problemet inte är hos dem.
Tror även att meddelandena från mig som har 3 går fram men inte från någon med telia.

Permalänk
Medlem

Någon som minns vart funktionen finns för att skärmen inte skall släckas när man surfar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Android är designat att använda mycket av minnet. Den cachar i princip allt du startar på den. Meningen är att när du startar en app som kräver mer minne än vad som är ledigt så ska android ladda ur de cachade apparna ur minnet som inte längre behövs. Hela poängen är att vad för nytta har man av 1 GB minne om man aldrig använder mer än säg 512MB av detta? När detta misslyckas så brukar de bero på att man har för många applikationer igång samtidigt som alla kräver att vara aktiva. Vanligtvis är det riktigt minnesintensiva spel som är dåligt optimerade och att man kombinerar detta med många minnesresidenta appar som exempelvis mail, dropbox synkningar, chatprogram.. allt sånt som inte får stängas ner och som ligger som en viktig service/tjänst i bakgrunden.

Hoppas de gjorde de hela lite tydligare.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum