Installera OCZ Agility 3 för första gången och vad tänka på ???

Permalänk
Medlem

Installera OCZ Agility 3 för första gången och vad tänka på ???

Har idag köpt denna ssd disk och har valt att sätta in den som sido disk och min mekaniska som primary på 1 plats
på intels 6 gb/s & OCZ SSD på plats 2 på intels 6 gb/s.

Hade SSD disken först på primary på channel 0 och nu skiftat till channel 1 för att kunna uppdatera till firmware 2.15 och detta gick bra.

Visst har ja tänkt rätt på den biten att channel 0 är primary ??

Kan man låta den mekaniska vara för att kunna spara dom program och spel man har eller kommer dom 2 st Win 7 installationerna att krocka då för är tråkigt att behöva formatera denna också och börja om från början.

Är de något mer ja ska tänka på ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har även varit in i Bios och kollat nu och då är WD Black på SATA 1 6gb/S & OCZ SSD på SATA 2 6 gb/s platsen på moderkortet.

Men de komiska är att ja ej kan välja WD som boot disk efter dvd enheten utan enbart OCZ disken och vad detta beror på undrar jag själv ??

Sedan om nån kan svara på om ja kan ha datan kvar och operativsystemet kvar på WD Black och plocka över de ja vill ha kvar på till SSD enheten när ja skiftar den till primary disk.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Visst har ja tänkt rätt på den biten att channel 0 är primary ??

Ja.

Skrivet av Jonas79:

Kan man låta den mekaniska vara för att kunna spara dom program och spel man har eller kommer dom 2 st Win 7 installationerna att krocka då för är tråkigt att behöva formatera denna också och börja om från början.

De kommer inte att "krocka", det som händer är att när du startar datorn får du välja vilken av Windows-installationerna du vill köra.
Om du menar att du vill boota från SSD:n och starta ett program som installerades på den mekaniska när den var systemdisk så kan det gå med vissa program, vet dock inte hur vanligt det är.
Antar att detta beror på att de flesta program även ändrar i registret när de installeras så om du installerade det på den mekaniska skrevs inget till registret på SSD:n.

Skrivet av Jonas79:

Men de komiska är att ja ej kan välja WD som boot disk efter dvd enheten utan enbart OCZ disken och vad detta beror på undrar jag själv ??

I BIOS, under samma flik som "Boot Priority" borde det finnas "Hard Disk Devices". Där kan du ändra ordning på diskarna.
Så är det i alla fall för mig.

Sedan har jag en egen fråga.

Även jag har köpt en Agility III och installerat Windows på den utan att formatera min gamla.
Oftast funkar den fint och datorn blev riktigt snabb utom när jag ska stänga av den. Detta tar minst lika länge som innan med HDD.
Min dator startar alltså snabbare än den stängs av (räknar inte med POST då), vilket känns... skumt.

Ett annat problem som uppstod när jag monterade SSD är att "Press Del to enter BIOS" fryser fast ibland.
Är SSD:n trasig eller kan jag fixa detta genom att ändra någon inställning?

Permalänk
Medlem

Får tacka så mycket för svaren.

Har beslutat mig för att spara det jag vill på den andra partionen på den Mekaniska disken och formatera den första partionen med Win 7 på för att slippa se dom 2 operativsystemen man ska välja på från början och installera om program på SSD enheten.

Men Bios kunde ja ej välja den Mekaniska WD för den syndes inte i Boot priority listan men spelar ingen roll om de är likadant när ja skiftar Sata 6 signals kablarna för då vill ja att de ska vara så men lär märkas i eftermiddag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är enorm skillnad mot Mekanisk disk och att de märks när man surfar till och med och installation av Win 7 gick mkt fortare , trodde inte skillnaden skulle vara så stor.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.