Tips & Råd om NAS

Permalänk
Medlem

Tips & Råd om NAS

Hej!

Jag går i tankar att investera i en NAS-server för att skapa en central lagringspunkt för mina tre datorer i hemmet. Har två stationära uppkopplade i nätverket med kabel samt en laptop som är uppkopplad med Wi-Fi.

Min tanke är att ersätta lagringen i alla tre datorer med en central server där all information lagras och med tiden endast köra SSD-diskar i datorerna för OS, program och spel.

Jag önskar en NAS med plats för 4 diskar, helst med en stöd för 4 x 3TB för att framtidssäkra. Nu är jag osäker på om följande tanke är möjlig då NAS, nätverk och Servermiljö fortfarande är nytt för mig - men den setup jag tänker mig för dagen ser ut så här:

2 diskar för lagring av större filer (1 x 1 TB + 1 x 2 TB som jag i nuläget har).
2 diskar för säkerhetskopiering. Dessa kan vara något mindre, ex 500 GB/st då de skall lagra foton och dokument etc. Tanken är att lagra "oersättlig" information på en av dessa diskar och regelbundet säkerhetskopiera innehållet till den andra disken.

Ett annat önskemål är att kunna nå innehållet på min NAS via en internetuppkoppling på min laptop då jag är på resande fot. Helst utan att gå via ett webgränssnitt utan att väl ansluten till internet kunna se NAS-katalogerna i utforskaren precis som om de vore interna hårddiskar.

Som sagt, jag är en färsking på detta så vet inte ens om mina önskemål är realistiska - eller om de rentav är spot on vad man kan förvänta sig av en NAS?

Något som med tiden också kan vara intressant kan vara att upplåta en webserver på en disk och hosta min egen hemsida.

Jag behöver hjälp att reda ut ett par frågor bara.

* Hur pass säker är en NAS gällande intrång? Är filer lagrade på en NAS i regel mer skyddade än filer lagrade på en vanlig dator? Dvs, finns det inbyggda brandväggar etc i en NAS som gör dem mer säkra eller är de lika sårbara som min dator utifrån hur min nuvarande brandvägg ser ut?
* Fungerar i regel de flesta hårddiskar på de flesta NAS? Måste samtliga diskar vara i samma storlek datavolymsmässigt eller går det att blanda?
* Hur viktig är processorkraften etc för en NAS som främst skall vara till lagring. Kommer streama media från servern och ev köra webserver men planerar inte att ha den som spelserver. Kan jag ta vad som helst eller bör jag värdesätta snabbhet ändå?
* Min budget ligger någonstans mellan 1500-3000 kr. Helst omkring 2500 kr. Vilken av följande modeller bör jag sikta på (eller ingen alls?)?

Qnap TS-412
https://www.inet.se/produkt/4304145/qnap-ts-412

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 (no disk)
https://www.inet.se/produkt/4903156/netgear-readynas-nv-rnd40...

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 (no disk) V2
https://www.inet.se/produkt/5401885/netgear-readynas-nv-rnd40...

Tacksam för era erfarenheter, synpunkter, kritik och egna funderingar.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Det låter som du har en ganska bra bild av vad du vill göra, men du säger inget om vad du själv har för kunskaper.
1. Kan du ingenting = köp en färdig NAS och vad nöjd och glad. Läs produktbeskrivning om den stödjer det du vill ha. Varken flexibelt eller framtidssäkert men tidseffektivt.
2. Kan du lite mer men gärna vill ha ett webgui = bygg eget och installera FreeNAS, unRAID eller liknande. Betydligt mer flexibelt och framtidssäkert. Tar lite mer tid.
3. Är du en guru = installera då FreeBSD, Solaris eller Linux och trolla fram något. Mest flexibelt och förstås framtidssäkert men också tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det låter som du har en ganska bra bild av vad du vill göra, men du säger inget om vad du själv har för kunskaper.
1. Kan du ingenting = köp en färdig NAS och vad nöjd och glad. Läs produktbeskrivning om den stödjer det du vill ha. Varken flexibelt eller framtidssäkert men tidseffektivt.
2. Kan du lite mer men gärna vill ha ett webgui = bygg eget och installera FreeNAS, unRAID eller liknande. Betydligt mer flexibelt och framtidssäkert. Tar lite mer tid.
3. Är du en guru = installera då FreeBSD, Solaris eller Linux och trolla fram något. Mest flexibelt och förstås framtidssäkert men också tidskrävande.

Jag ligger nog på kunskapsnivå 2 men är inte intresserad av att bygga min egen server i nuläget. Tänkte börja med en NAS och sedan får det nog bli ett hemmabygge om ett par år då jag har större förståelse för hur det fungerar och hur jag önskar att det skall fungera.

Tack för ditt svar! Jag skall forska lite vidare kring de alternativ jag kikar på och se vilken modell jag fastnar för i slutänden.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |