[Söker Råd] Byte av SSDer mellan desktop och notebook.

Permalänk
Medlem

[Söker Råd] Byte av SSDer mellan desktop och notebook.

Hej!

Nu är det så här, att jag äntligen känner mig att jag börjar slå i taket för vad min Corsair F60 kan husera gällande mina filer, program och spel. SSD:n i min notebook är en Intel 320-series 160GB.
Jag ställer mig lite frågande till varför jag överhuvud taget skulle ha en så pass rymlig SSD till min notebook, då jag har en extern hårddisk (500GB, den HDD som kom tillsammans med notebooken), samt när det inte är möjligt att använda den, div USB-minnen.
Min tanke är då denna; Varför inte bara byta dem, rakt av?
Nu kommer det säkert att uppstå komplikationer, med tanke på att mina båda Windows (gissningsvis gällande min notebook) är OEM, så de är inte helt överförbara.

Nu kommer vi till biten där jag vill ha Er hjälp och Era råd. Hur ska jag gå tillväga för att så smärtfritt och/eller enkelt göra detta byte?
Det här har jag att använda mig av sedan innan:
* Mjukvaran Intel Rapid Storage Technology, vilken jag tror fungerar som så att man kan klona HDDs till en intel-SSD. Osäker på om det fungerar på andra sorter.
* En extern hårddisk för säkerhetskopiering av filer
* Installationsskivor för Windows 7
(* extra kablar för s-ATA, ströms-ATA och plats i desktop för fler diskar)

Eftersom att jag inte har uppdaterat firmwares till någondera SSD sedan deras inköpstillfällen (25e november 2010 för F60, 16e maj 2011 för 320), är detta något jag bör överväga att göra? Jag har inte bekymrat mig om att göra detta på min 320 tidigare (trots det rapporterade felet), då den som bärbar har ett batteri för att ytterligare skydda den från plötsliga strömavbrott.

Jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga, men det här är i varje fall det scenario jag har drömt ihop;
1. Jag säkerhetskopierar det lilla jag faktiskt har för avsikt att spara från min 320-SSD till min externa hårddisk.
2. Jag flyttar den till min desktop, uppdaterar firmware och formaterar den, varpå jag helt enkelt klonar över min F60 till min 320-SSD.
3. Jag startar om desktoppen och väljer 320-SSDn som boot-drive och formaterar min F60, uppdaterar dess firmware och installerar denna i min notebook, med en nyinstallation av Windows.

Kan det vara så enkelt? Oroar jag mig kanske helt i onödan? Kommer det faktum att jag har en OEM-version av Windows att på något sätt spöka för mig när jag försöker använda min Intel 320-series SSD till min desktop istället?
Kommer jag att uppleva någon >reell< prestandaförlust i och med det här? Var får jag tag i dessa firmwares, och hur går jag till väga när jag flashar dem? Deras hemsidor vore ett ganska uppenbart svar, men firmwares har hittills varit en parantes i min tankeprocess.

Tack till alla er som har orkat läsa ända hit; Jag vet att jag har en förmåga att skriva högst osammanhängande.
Tack även på förhand till de av er som faktiskt kan hjälpa mig eller försöka med detsamma.

Permalänk
Medlem

Hej!

Uppdatering, lugna ned er, allihop, vilken tjurrusning det blev till svarsknapparna!
Jag har gjort bytet, så tråden kan låsas.

För eventuella framtida användare av sökfunktionen, så kan jag berätta att det var precis så pass enkelt som jag inte vågade tro att det var.
Tack för alla svar.