AMD Radeon HD 7950 – Asus DirectCu II och XFX Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mithras:

För den prismedvetne är ju fan en GTX 580 från Alina för 3500 kr ett MYCKET bättre val med tanke på att referensdesignen inte ens var bättre när det gällde BF3 1080p

Tror faktiskt att priset kommer sjunka en bit till när 7950s pris stabiliserats...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag kan ju lungt säg att jag tar gärna ett 7970 för 4390kr istället http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd_7970_-_gddr5_...

typ hudra kr billigare än 6950 asus kortet.

Kan ju meddela att det kortet inte kommer in i lager inom närmsta tiden.. Komplett har satt ett datum för den sista februari, annars är det ett finfint pris

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är pris/prestanda helt knas på 7950 nu vid släpp. Kommer dom inte ner strax över 3000:- snart så kommer dom få svårt sälja dom här korten. Den första batchen kort som kommer till Sverige kommer väl gå åt.. men sen får dom samla damm så länge priset är oförändrat. AMD skulle kunna sälja drösvis med 7970 och 7950 om dom prisade lägre, men dom vill nog casha in nu när dom är herre på täppan.
Prestandamässigt så är det ju ett kanonkort, matchar GTX580 i standard och överklockar lätt 15-20% mer prestanda. Ström, temps och ljud är mkt bra! Så för samma pengar så väljer ingen ett GTX580 såvida dom inte värderar OpenGL eller BF3 i nuvarande drivrutinsversioner.. Detta sätter helt klart press på nvidia. Skulle inte förvåna mig om man snart kan köpa billiga GTX580 för ca. 3000:-. Sen kommer mostret Kepler, då får vi se en ny prestanda-kung.. men till vilken strömförbrukning och värme?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wake up, det är 2012 nu.

LOL! Jag har inte lärt mig skriva 201... 2.. ännu!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruum:

Kan ju meddela att det kortet inte kommer in i lager inom närmsta tiden.. Komplett har satt ett datum för den sista februari, annars är det ett finfint pris

Jo med det känns bättre att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Samma pris som 580gtx, samma prestanda, 28NM.

Om man bara utgår från pris och prestanda är denna generation helt värdelös, riktigt KASS på riktigt. Allt man har gjort är att ha bytt teknik och behållit priserna på samma nivå för samma prestanda.

Om man där emot tittar på strömmen och temperaturen så blir man ju extremt imponerad då de skiljer hela 30grader, vilket är helt sjukt. Man behöver knappast spendera flera tusen kr på kylning vilket är mycket positivt. Man kommer kunna välja datorchassin som är mer ljudisolerade en förut och datorn kommer inte heller vara en värmeturbin vilket är extremt drygt ibland.

Att priserna ligger på de nivåer som de gör nu beror med allra största säkerhet på att det inte finns tillräckligt med kort för att möta efterfrågan. När lagrena fylls upp ordentligt kan de börja sänka priserna. 7950 borde på sikt leta sig ner mot GTX580 i pris, men det är tyvärr så med alla nylanserade kort att priserna sjunker först när vi har ett rejält lager med kort. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jo med det känns bättre att vänta.

Inte om man precis köpt sin dator förra veckan och bara väntat på detta släppet Annars ja

Permalänk
Medlem

Bravo AMD!

Nu vill vi bara ha Kepler så att priserna blir lika humana som ljudnivån!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Vill du inte kunna köra i DX11? Wake up, det e 2011 nu

Haha vakna själv det är faktiskt 2012 , men annars har du rätt

Intressant kort, priset lär väl sjunka snart. Just nu så har jag svårt att motivera en uppgradering från 5870 som jag betalade 3,5k i början på 2010

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

När detta kort går ner till 6950 prisnivå, dä blir det grejjer det

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

7950 mot radeon 6950: 42% mer prestanda mot 125% mer pris.

Skrivet av sesese:

Det billigaste 7970 kostar 4390:- så ett billigt 7950 bör ligga på 3300-3500kr om de vill sälja detta kort i några stötte kvantiteter. Men det kan vara så att de sätter ett högt ingångspris så 7950 inte ska ta slut i butikerna.

Ja prisbilden är helt uppåt väggarna, man är dum om man väljer 7950 framför 7970 i dagsläget. Jag skulle dock kunna tänka mig att man satt en sådan hög prisbild just för att man vill styra folk till att köpa 7970 istället.

Skrivet av Atlas Tasume:

Bravo AMD!

Nu vill vi bara ha Kepler så att priserna blir lika humana som ljudnivån!

Instämmer! Borde det inte vara här snart, Nvidia har ju pratat om Kepler sedan yngre stenåldern känns det som.

Permalänk
Medlem

Men kan folk sluta vara efterblivna och faktiskt läsa lite innan ni öppnar käften? Kortet är 50$ billigare än GTX 580 i staterna. Är det ett farligt pris för bättre prestanda och svalare kort med bättre överklockningspotential? Ni kan inte begära att priserna ska vara rätt några timmar efter lansering!
Och sedan följer allt bara mönstret, när radeon 7990 släpps så kommer 7970 ligga på runt halva det priset, om inte Kepler kommer innan dess och bjuder lite motstånd. 7970 och 7950 är bara dyra för att inget kan konkurrera med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Kul att kylarna håller human ljudnivå. Hoppas nVidia följer upp med lika bra kylare för även om jag personligen föredrar nVidia så ser både 7970 & 7950 onekligen bra ut.

Nvidia kommer troligen ha en "ok" referenskylare precis som tidigare generationer. Men 3dje-parts tillverkarna kommer fixa det med egna lösningar. Asus kommer självklart göra modeller med DirectCu II för kommande Nvidia-kort också. Letade upp GTX 570 med DirectCu II-recensioner och där ligger tempen högre, men det är inte speciellt stor skillnad på ljudnivå mellan idle/load där heller.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_570_Direc...
(Techpowerup mäter på ett helt annat sätt 1m utanför lådan.)

Jag sitter själv med Nvidia-referenskylare nu, men vid nästa uppgradering blir det definitivt en 3-slots. Jag tänker inte köra SLI eller CF, så det är inget problem med att den tar upp en slot till även om jag tänker ha ett ljudkort i min burk.

Om det blir Nvidia eller AMD vid uppgraderingen, det får jag se då.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som ett bra kort att köra crossfire på, om det sjunker under 3000 kr

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att köra 2st 7950/7970 Asus DirectCU II? Tänker naturligtvis på det att de tar upp 3-slots. Med vilka moderkort skulle detta kunna vara möjligt. Antar att det blir ganska så tight i de flesta fall.
Har precis börjat planera nytt bygge och är då sugen på att köra en crossfire med 7970. Om inte det går med Asus så lutar det mer åt XFXs variant.

Tacksam för feedback på detta.

Permalänk
Medlem

Priset är galet, allt över 3000:- på ett sånt här kort är sjukt.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, trevligt med asus kylare också.
Nu får man hoppas priserna kan börja gå ner med tiden
Fast kanske inte sjunker så mycket innan nvidia får ut sitt tyvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Priset är galet, allt över 3000:- på ett sånt här kort är sjukt.

Så ett GTX 580 som är långsammare, varmare och mindre överklockningsbart borde säljas för runt 2300:- kanske?
Radeon 7950 är prissatt lägre än GTX 580 redan idag. AMD har redan konkurrensanpassat priserna, nVidia har inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Asus varianten är mest attraktiv i mina ögon, deras kylning är helt galet bra. Kan kortet landa runt 4000 efter ett tag kommer det garanterat bli en storsäljare.

Ett givet köp i klassen, svalare, tystare, strömsnålare och ~5-10% bättre än GTX 580.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | 2500k @ 4.4Ghz | GTX 560Ti | 8GB Vengeance

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men kan folk sluta vara efterblivna och faktiskt läsa lite innan ni öppnar käften? Kortet är 50$ billigare än GTX 580 i staterna. Är det ett farligt pris för bättre prestanda och svalare kort med bättre överklockningspotential? Ni kan inte begära att priserna ska vara rätt några timmar efter lansering!
Och sedan följer allt bara mönstret, när radeon 7990 släpps så kommer 7970 ligga på runt halva det priset, om inte Kepler kommer innan dess och bjuder lite motstånd. 7970 och 7950 är bara dyra för att inget kan konkurrera med dem.

Källa på det!

Alltså 50$ billigare delen.

Vidare förstår jag inte riktigt varför nvidias 5serie ligger så högt i pris. Köpte ett gainward 570 för 2400kr tidigt i höstas och sen dess har priset bara ökat :S

OCH folk tror att begangnade grafikkort är guld.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Oops! Tyvärr har dom hunnit ta bort sidan

EDIT: Nu är den uppe!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Mycket intressant det tackar jag för. Nu är det bara och vänta på att priserna ska droppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så ett GTX 580 som är långsammare, varmare och mindre överklockningsbart borde säljas för runt 2300:- kanske?
Radeon 7950 är prissatt lägre än GTX 580 redan idag. AMD har redan konkurrensanpassat priserna, nVidia har inte gjort det.

Sen när var 4000- 4500 billigare än 3500 http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=ZT-50105-10....

Permalänk
Medlem

Bra test, upplägg och bilder. Swec, har verkligen blivit proffsiga ;-D

Utskriftsvänlig version är guld värt, tack.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

För dyrt... Lär få vänta med nytt kort tills Nvidia kommer ut med Kepler eller att HD 7870 hittar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

"Januari-rea! Max 1 per kund!" Man kanske bör kolla på den allmänna prisbilden och inte ett erbjudande i en butik ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

För dyr och för lite konkurrens just nu.

Men i helvete vad de klockar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men kan folk sluta vara efterblivna och faktiskt läsa lite innan ni öppnar käften?

Hoppla. En efterbliven person kan självklart aldrig sluta vara efterbliven.

Skrivet av Aleshi:

Ni kan inte begära att priserna ska vara rätt några timmar efter lansering!

Jag begär att priset skall vara rätt direkt. Så gör jag när jag offererar mina kunder.

Permalänk
Inaktiv

Emil kan du göra prestandaindex på värden med "bara" singelkort? Vore bra att ha ett där inte Crossfire/SLI värdena färgar av sig om man nu bara är nyfiken på hur singelkorten presterat gentemot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Källa på det!

Alltså 50$ billigare delen.

Vidare förstår jag inte riktigt varför nvidias 5serie ligger så högt i pris. Köpte ett gainward 570 för 2400kr tidigt i höstas och sen dess har priset bara ökat :S

OCH folk tror att begangnade grafikkort är guld.

GTX 580 har en rekommenderat pris på 499$, Radeon 7850 ligger på 449$, finns att läsa i amerikanska recensioner. Sedan finns det så klart ett antal GTX 580 som säljs under rekommenderat pris i vissa butiker, men då jämför man äpplen och päron.

Skrivet av matnojje:

Sedan när avspeglas tillverkarens prissättning korrekt i butik redan dag ett? Och sedan när är AMD ansvariga för butikers prissättning?

Skrivet av Toye666:

Fanboy???

Totalt argumentlös?