AMD Radeon HD 7950 – Asus DirectCu II och XFX Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Hoppla. En efterbliven person kan självklart aldrig sluta vara efterbliven. Jag begär att priset skall vara rätt direkt. Så gör jag när jag offererar mina kunder.

Dålig liknelse? Man kan inte begära att priserna ska avspeglas korrekt när bara ett fåtal modeller lagts upp i ett fåtal butiker. Man får ingen rättvis bild av något korts pris om man bara tittar i ett fåtal obskyra butiker på ett väldigt litet fåtal modeller. Detta gäller oavsett tillverkare och definitivt direkt vid lansering.

Permalänk
Medlem

Fortfarande för dyrt får stå ut med mitt kort till priserna sjunker lite :/

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket 1,5GB-modellen kommer att kosta?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Finns alltid dumskallar som inte har respekt för pengar och betalar vad som helst, du verkar tillhöra dessa.

Vad baserar du denna anklagelse på? Jag säger bara att man inte ska anklaga priset på 7950 för att vara för högt satt av AMD om man inte samtidigt klagar på priset på GTX 580 som är högre prissatt av nVidia. Jag anser att man ska vara konsekvent, men du kanske föredrar inkonsekventa och orättvisa jämförelser?
Personligen har jag aldrig köpt ett grafikkort för mer än 1500:-, jag ser till att få det mest prisvärda som går att få tag på för pengarna just då. Just nu väntar jag på Kepler för att vi ska få lite konkurrens, sedan blir det nog ett 7870 eller motsvaranden nVidia kort beroende på värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

underbart! nu väntar jag bara på att man sänker priset ännu mer på 6970 så man kan införskaffa ett till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Finns alltid dumskallar som inte har respekt för pengar och betalar vad som helst, du verkar tillhöra dessa.

Kan säga att inköpspriset från leverantörer på det billigaste 580 vs det billigaste 7950 är det en skillnad på 300kr till 7950s fördel ? Så AMD tar inte överpris! DU kan inte begära att de ska ha lägre pris än 580 när det presterar bättre vilket de endå gör! Det är åf som tar ut höga priser för att de kan inget annat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Cri-Cri:

Är det möjligt att köra 2st 7950/7970 Asus DirectCU II? Tänker naturligtvis på det att de tar upp 3-slots. Med vilka moderkort skulle detta kunna vara möjligt. Antar att det blir ganska så tight i de flesta fall.
Har precis börjat planera nytt bygge och är då sugen på att köra en crossfire med 7970. Om inte det går med Asus så lutar det mer åt XFXs variant.

Tacksam för feedback på detta.

Det är optimalt på följande kort:

ROG Rampage IV Extreme
ROG Rampage IV Formula
ROG Rampage III Extreme
ROG Rampage III Formula
P9X79 WS
P8P67 WS B3
ROG Maximus IV Extreme
ROG Maximus IV Extreme-Z
ROG Crosshair IV Formula
ROG Crosshair V Formula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det är ett konstaterande av dig som person.

Du verkar mest trolla i tråden så lugna ner dig lite.

Du pratar mest bla bla bla...hur gammal är du egentligen? 15?

Du saknar argument och kör med personangrepp. Bemöt mina argument istället.
Ganska omoget att begära att grafikkortstillverkare ska frångå tillgång och efterfrågan och slumpa ut korten till lågpris och sedan kalla meningsmotståndare för troll.

Du hade ju dessutom uppenbarligen fel i din analys om mina köpvanor och min personlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dålig liknelse? Man kan inte begära att priserna ska avspeglas korrekt när bara ett fåtal modeller lagts upp i ett fåtal butiker. Man får ingen rättvis bild av något korts pris om man bara tittar i ett fåtal obskyra butiker på ett väldigt litet fåtal modeller. Detta gäller oavsett tillverkare och definitivt direkt vid lansering.

Avspeglas? Priset är den summa pengar man blir tvungen att betala om man vill köpa ett kort. Här kan du se det, om du nu inte tycker komplett.se är en obskyr butik.

edit:eller inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Avspeglas? Priset är den summa pengar man blir tvungen att betala om man vill köpa ett kort. Här kan du se det, om du nu inte tycker komplett.se är en obskyr butik.

Återigen är det lanseringsdagen. Dessa diskussioner kommer alltid upp på lanseringsdagarna. Jag tycker att folk någon gång ska lära sig. Faktum är att AMD tar mindre betalt för 7950 än vad nVidia gör för GTX 580. Att det inte syns i butik ännu är inget vi kan lasta AMD för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Samma pris som 580gtx, samma prestanda, 28NM.

Om man bara utgår från pris och prestanda är denna generation helt värdelös, riktigt KASS på riktigt. Allt man har gjort är att ha bytt teknik och behållit priserna på samma nivå för samma prestanda.

Om man där emot tittar på strömmen och temperaturen så blir man ju extremt imponerad då de skiljer hela 30grader, vilket är helt sjukt. Man behöver knappast spendera flera tusen kr på kylning vilket är mycket positivt. Man kommer kunna välja datorchassin som är mer ljudisolerade en förut och datorn kommer inte heller vara en värmeturbin vilket är extremt drygt ibland.

Denna generationen är allt annat än värdelös. Du stirrar dig blint på prestandan, du måste tänka att det har kommer nya funktioner också.
Håller med dig dock när det kommer te ström/ljudnivå

Skrivet av MSIOCGenie:

Håller med dig, hoppas att Kepler blir ett riktigt monster.

Var fan är Kepler !?!?

Fanboy, dra te ett annat ställe.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Cirka 6% snabbare och drar 100W mindre än GTX580, I like it.

Men, har Asus snålat bort backplaten på DC2 kortet? Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Återigen är det lanseringsdagen. Dessa diskussioner kommer alltid upp på lanseringsdagarna. Jag tycker att folk någon gång ska lära sig. Faktum är att AMD tar mindre betalt för 7950 än vad nVidia gör för GTX 580. Att det inte syns i butik ännu är inget vi kan lasta AMD för.

Jag behöver inte lära mig något från dig lille vän. Klart vi inte ska lasta AMD för vad var och en av butikerna tar betalt för korten, men det är fortfarande vad du blir tvungen att betala om du ska köpa ett kort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det är optimalt på följande kort:

ROG Rampage IV Extreme
ROG Rampage IV Formula
ROG Rampage III Extreme
ROG Rampage III Formula
P9X79 WS
P8P67 WS B3
ROG Maximus IV Extreme
ROG Maximus IV Extreme-Z
ROG Crosshair IV Formula
ROG Crosshair V Formula

STORT tack för den listan! Den måste jag lägga bland mina bokmärken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Jag behöver inte lära mig något från dig lille vän. Klart vi inte ska lasta AMD för vad var och en av butikerna tar betalt för korten, men det är fortfarande vad du blir tvungen att betala om du ska köpa ett kort idag.

Fint, då behöver du inte säga emot eftersom vi diskuterar olika saker, snuttegubben.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Är man inte dumsnål om man inte pungar ut 500:- till för 7970?

jo.. men för dom som köper nytt grafikkort en gång om året vinner inte mkt på 7970 ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kan säga att inköpspriset från leverantörer på det billigaste 580 vs det billigaste 7950 är det en skillnad på 300kr till 7950s fördel ? Så AMD tar inte överpris! DU kan inte begära att de ska ha lägre pris än 580 när det presterar bättre vilket de endå gör! Det är åf som tar ut höga priser för att de kan inget annat.

Är det med moms eller utan moms som skillnaden är 300kr?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ja tack till ett sådant kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det med moms eller utan moms som skillnaden är 300kr?

utan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Tack för feedbacken! Jag förväntade mig att det inte skulle fungera med så pass många moderkort eftersom det tar så mycket plats att köra två i crossfire.
Kanon!

Permalänk
Medlem

Ser att cdon har höjt priset nu på 7970 ska bli skoj att se om dom står fast vid det lägre priset för dom som hann beställa.

Edit : menade cdon

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

onoff ? har dom inte varit konkurs i 6mnd nu.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man uppgradera, sitter på 5770 i crossfire och dom har hängt med ända fram tills nu.

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Om det kostar 4500 är det ju jätte ovärt.

Permalänk
Medlem

tror jag såg detta någon stans att det var någon som sa att 7950 va $50 billigare än gtx 580 i staterna. tror jag det va allafall.
hur som helst, på newegg (http://www.newegg.com) så kostar ett 7950 $460 som billigast och ett 580 $470 som billigast

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Då kommer detta kort att bli en storsäljare framöver.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

tror jag såg detta någon stans att det var någon som sa att 7950 va $50 billigare än gtx 580 i staterna. tror jag det va allafall.
hur som helst, på newegg (http://www.newegg.com) så kostar ett 7950 $460 som billigast och ett 580 $470 som billigast

Det var jag som sa, men jag pratade om rekommenderat pris från AMD. Jag sa också att en del väljer att ha lägre pris än så på GTX 580 genom att minska sina marginaler. Sånt ser man självklart inte på nysläppta kort. Det hela handlade om att folk tyckte AMD tog ut för mycket för 7950, men de tar ut 50$ mindre än vad nVidia gör för GTX 580, trots att 7950 är snabbare och mycket svalare. Att ta ut lägre pris än vad de gör skulle bara vara ren välgörenhet. Allra helst med tanke på att tillgången alltid är låg och efterfrågan alltid hög på nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Återigen är det lanseringsdagen. Dessa diskussioner kommer alltid upp på lanseringsdagarna. Jag tycker att folk någon gång ska lära sig. Faktum är att AMD tar mindre betalt för 7950 än vad nVidia gör för GTX 580. Att det inte syns i butik ännu är inget vi kan lasta AMD för.

Eh.. !?! Så när du ska köpa ett nytt grafikkort så går du ut och tar reda på listpriset iställer för det faktiska butiksprisetet som kommer belasta din plånbok?

AMD säljer sina chip till en korttillverkare. Korttillverkaren sätter sin marginal på och erbjuder i sin tur till återförsäljaren. Återförsäljaren bestämmer sitt pris till kunden, inkl. sin marginal.. Denna prislapp är det som du som kund är intresserad av... Inte hur mkt AMD vill ha för sitt chip, för det ser du inte alls nånstans i nån prislista. Sen "rekomenderat" pris från AMD är bara nått som är uträknat en gång och som normalt följer produkten livet ut.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det var jag som sa, men jag pratade om rekommenderat pris från AMD. Jag sa också att en del väljer att ha lägre pris än så på GTX 580 genom att minska sina marginaler. Sånt ser man självklart inte på nysläppta kort. Det hela handlade om att folk tyckte AMD tog ut för mycket för 7950, men de tar ut 50$ mindre än vad nVidia gör för GTX 580, trots att 7950 är snabbare och mycket svalare. Att ta ut lägre pris än vad de gör skulle bara vara ren välgörenhet. Allra helst med tanke på att tillgången alltid är låg och efterfrågan alltid hög på nya kort.

Jag ser ändå inte din poäng med dom här $50 billigare än GTX580? Verkligheten i butiken är ju en helt annan!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det var jag som sa, men jag pratade om rekommenderat pris från AMD. Jag sa också att en del väljer att ha lägre pris än så på GTX 580 genom att minska sina marginaler. Sånt ser man självklart inte på nysläppta kort. Det hela handlade om att folk tyckte AMD tog ut för mycket för 7950, men de tar ut 50$ mindre än vad nVidia gör för GTX 580, trots att 7950 är snabbare och mycket svalare. Att ta ut lägre pris än vad de gör skulle bara vara ren välgörenhet. Allra helst med tanke på att tillgången alltid är låg och efterfrågan alltid hög på nya kort.

Tillgången är inte alltid låg på nya kort.