AMD Radeon HD 7950 – Asus DirectCu II och XFX Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Eh.. !?! Så när du ska köpa ett nytt grafikkort så går du ut och tar reda på listpriset iställer för det faktiska butiksprisetet som kommer belasta din plånbok?

AMD säljer sina chip till en korttillverkare. Korttillverkaren sätter sin marginal på och erbjuder i sin tur till återförsäljaren. Återförsäljaren bestämmer sitt pris till kunden, inkl. sin marginal.. Denna prislapp är det som du som kund är intresserad av... Inte hur mkt AMD vill ha för sitt chip, för det ser du inte alls nånstans i nån prislista. Sen "rekomenderat" pris från AMD är bara nått som är uträknat en gång och som normalt följer produkten livet ut.

Skrivet av lacrits:

Jag ser ändå inte din poäng med dom här $50 billigare än GTX580? Verkligheten i butiken är ju en helt annan!

Men jag säger ju det tydligt, att vi inte kan klandra AMD för om deras prissättning inte avspeglas i butikerna ännu! Det jag säger är att folk ska sluta klaga på AMDs prissättning. Man kan klaga på butiker, distributörer eller partnertillverkare, men även det är dumt att göra redan på lanseringsdagen.

Jag argumenterar inte för vad man ska köpa eller till vilket pris i denna tråden. Det enda jag säger är att Radeon 7950 är prissatt lägre av AMD än GTX 580 är av nVidia! Men folk envisas med att säga att jag trollar, har fel eller så käbblar folk emot utan att dra fram ett enda argument om vad som är fel, blir så trött, var är läsförståelsen och intelligensen på det här forumet?

Så snälla, sluta prata med mig om priset i butik idag på lanseringsdagen. Det är inte det jag diskuterar, jag säger att AMDs prissättning är logisk och vänder mig emot att blinda konsumenter alltid vill ha allt serverat.

Skrivet av BiffenL:

Tillgången är inte alltid låg på nya kort.

Allt som oftast är den det, väldigt sällan tillgången är god på toppkorten, lite vanligare på mellanklasskort.

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

7950 mot radeon 6950: 42% mer prestanda mot 125% mer pris.

Det så det är. Runt 2000 är de meta prisvärda, sen får det nedåt åt båda hållen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Standardfrekvenserna ger minst sagt ett tråkigt kort som inte skiljer sig nämnvärt från föregående generations toppkort i speciellt lägre upplösningar. Men med överklockning så ser ju kortet helt klart intressantare ut, speciellt när priserna väl sänks.

Något jag börjar undra är om frekvenserna medvetet sätts så pass lågt för att göra plats för modeller som ska störa Nvidias lansering (senare) under året. GCN visar ju i samtliga recensioner att den klarar betydligt högre frekvenser än de som används i AMD's specifikationer.

Priserna är även på dessa höga men kommer ju såklart sjunka en bit in på året. När Nvidia väl börjar få ut deras kort kommer priset definitivt sjunka. AMD är nu i samma situation de var i när de lanserade HD5800-serien. Samma situation Nvidia var när de lanserade GTX 200-serien. Så fort konkurrenten lanserar kort så kommer priserna gå ner.

Läsvärt: http://www.sweclockers.com/recension/6085-geforce-gtx-280 och http://www.sweclockers.com/nyhet/7992-nvidia-sanker-priset-pa... för de av er som inte varit med så länge.

Permalänk
Skrivet av sesese:

? Hur kan detta kort vara en flopp?

Nvidia fanboy.

Permalänk
Avstängd

Kostar mer än 580 men presterar sämre?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Torx:

Det står att den klockar till 1200 MHz GPU och att detta är en ökning på 50% från 800MHz, tyvärr är det inte 50% ökning utan "endast" 40% ökning

800 -> 1200 är 400 i ökning. Hur mycket är 400 i procent av 800? Femtio.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

De finns att köpa på komplett nu i alla fall 7950

Edit: var inte direkt först

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag ser ändå inte din poäng med dom här $50 billigare än GTX580? Verkligheten i butiken är ju en helt annan!

Är det här det första grafikkortssläppet som du upplever? Det har alltid varit så att att nya serier High-end kort säljs långt över listpris vid nysläpp, alltid! Det blir dessutom väldigt tydligt när de saknar riktig konkurrens. Nu vet du det!

Skrivet av Likvid:

Det är ett konstaterande av dig som person.

Du verkar mest trolla i tråden så lugna ner dig lite.

Du pratar mest bla bla bla...hur gammal är du egentligen? 15?

Vilket fint konstaterande! Om det är någon som gör sken av att vara ung så är det du, argumentera istället för de larviga påhoppen. Inga argument -> personangrepp = instant loss.

Skrivet av BiffenL:

Jag behöver inte lära mig något från dig lille vän. Klart vi inte ska lasta AMD för vad var och en av butikerna tar betalt för korten, men det är fortfarande vad du blir tvungen att betala om du ska köpa ett kort idag.

Det verkar vara det första grafikkortsläppet för dig också! Grattis! Du vet kanske inte hur det fungerar? Men ta det lugnt så ska jag förklara! Nya serier Highend-grafikkort, spelar ingen roll vilken tillverkare, som släpps utan riktigt konkurrens har alltid sålts högt över listpris. Efter någon månad eller två går priserna alltid ner. Nu vet du det och sluta använda "lilla vän" på andra när du själv inte har någon koll.

Skrivet av Likvid:

Priset är galet, allt över 3000:- på ett sånt här kort är sjukt.

Varför? kortet presterar ju bättre än de som kostar 4000:- men visst om några månader kostar det säkert runt 3000:-
Du kanske ska vända på frågan, varför är GTX580 så dyrt idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men jag säger ju det tydligt, att vi inte kan klandra AMD för om deras prissättning inte avspeglas i butikerna ännu! Det jag säger är att folk ska sluta klaga på AMDs prissättning. Man kan klaga på butiker, distributörer eller partnertillverkare, men även det är dumt att göra redan på lanseringsdagen.

Jag argumenterar inte för vad man ska köpa eller till vilket pris i denna tråden. Det enda jag säger är att Radeon 7950 är prissatt lägre av AMD än GTX 580 är av nVidia! Men folk envisas med att säga att jag trollar, har fel eller så käbblar folk emot utan att dra fram ett enda argument om vad som är fel, blir så trött, var är läsförståelsen och intelligensen på det här forumet?

Så snälla, sluta prata med mig om priset i butik idag på lanseringsdagen. Det är inte det jag diskuterar, jag säger att AMDs prissättning är logisk och vänder mig emot att blinda konsumenter alltid vill ha allt serverat.

Allt som oftast är den det, väldigt sällan tillgången är god på toppkorten, lite vanligare på mellanklasskort.

Tål att visas igen för alla som käbblar. Efterfrågan avgör. Det är ju inte så att tillverkarna sätter ett maxpris på sina produkter

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då kommer detta kort att bli en storsäljare framöver.

Ja vi kan ju hoppas =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Tillgången är inte alltid låg på nya kort.

När det gäller Highend-kort har tillgången varit dålig de första veckorna i flera år nu. Vilket av dessa kort som haft bra tillgång vid släpp? GTX480, GTX580, GTX590, HD5870, HD6970 och HD6990

Nå? Rätt svar är iaf "inget".

Permalänk
Medlem

Men snälla folk. Man jämför inte prestanda/krona på lanseringsdagen. prestanda/krona är mycket intressant men självklart behöver marknaden några veckor på sig för att stabilisera sig. Det finns inga lanseringar som kastar om marknaden fullständigt, iaf har det inte varit så under de 4 år som jag följt branschen. När en ny produkt kommer är det inte för att AMD är snälla utan för att dom vill tjäna mer pengar, att kortet är snabbare är ett resultat av strävan efter pengar. Men när kortet väl är fördigt sättar man så högt pris som möjligt utan att bli sämre än motståndarna.

Men problemet kommer med att återförsäljarna också vill tjäna pengar, och återförsäljarna känner av suget från marknaden som hungrar efter de nya korten och vet av erfaranhet att korten Kommer ta slut nästan oavsett hur pass bra de är och att de därför bör sätta högt pris då det i denna första rush knapt påverkar efterfrågan.

Just nu finns det lite för talar för att den prismedvetne ska köpa AMDs 7000 kort, men så är det alltid första veckorna. 6000 serien var ju bara puckad tyckte man i början, ett 6870 kostade i början en bra bit över 2500 kr och du hittade (om du kunde få tag på ett) ett 6950 för 3200 kr. Då kändes mitt köp av ett 5850 ett halvår tidigare för 2600 kr väldigt värt. Sedan tog det några månader och priset var nere för ett 6950 på 2600 kr och heltplötsligt borde man ha väntat.

Som konsument bör man inte bry sig om vem det är synd om. Om det är AMDs fel eller inte att priset är högt. Man bör bara köpa det bästa för priset. Men Sweclockers är ingen håla för vanliga konsumenter och därför tycker jag att vi bör tillåta lite flum utan att ta det som ett försök att få folk att köpa dyra dåliga kort för att det KAN teoretiskt vara billigare.

Framtiden ser iaf ljus ut. 7000 korten är producerade i 28 nanometer och innehåller inte särkilt mycket dyra material då komponenterna är mycket mycket små. Jag tror att AMD har enorma marginaler på korten vilket man inte bara ska se som nått negativt utan snarare som en möjligthet för kommande prissänkningar. Det finns faktiskt inte som säger att 7950 behöver vara dyrare än ett 6950. När kepler kommer så kommer vi få se på andra bullar, inte för att nVidia är bättre på att bygga kort än AMD utan för att de två företagen slåss på ojämna villkår då AMD korten måste vara otroligt mycket billigare att tillverka. Men när kepler kommer startar konkurrensen på riktigt igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

I nuvarande priset tycker iaf jag det är för högt.
När det landar på runt 3000:- så kommer det bli en storsäljare.
Logiskt sätt borde det vara billigare än ett GTX 580, och det är när det landar runt 3000:- som det bli enligt mig iaf riktigt prisvärt.

Men alla kort är överprisade när dom släpps, och eftersom amd är först ute kan dom ta lite saftigare priser i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men jag säger ju det tydligt, att vi inte kan klandra AMD för om deras prissättning inte avspeglas i butikerna ännu! Det jag säger är att folk ska sluta klaga på AMDs prissättning. Man kan klaga på butiker, distributörer eller partnertillverkare, men även det är dumt att göra redan på lanseringsdagen.

Jag argumenterar inte för vad man ska köpa eller till vilket pris i denna tråden. Det enda jag säger är att Radeon 7950 är prissatt lägre av AMD än GTX 580 är av nVidia! Men folk envisas med att säga att jag trollar, har fel eller så käbblar folk emot utan att dra fram ett enda argument om vad som är fel, blir så trött, var är läsförståelsen och intelligensen på det här forumet?

Så snälla, sluta prata med mig om priset i butik idag på lanseringsdagen. Det är inte det jag diskuterar, jag säger att AMDs prissättning är logisk och vänder mig emot att blinda konsumenter alltid vill ha allt serverat.

Ja vi har hört det nu. Det är inte det minsta konstigt heller med tanke på att GTX 580 var det snabbast a singel-gpukortet när det lanserades för 1½ år sedan.

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller över priserna..

Om de vore orimliga så köper ingen korten o priserna sjunker automatiskt till en nivå där folk köper korten. Så har alla fulla lager dagar i enda, så har ni rätt. Säljer de slut utan prisdumpningar (3000:- har föreslagits)så har ni fel. Enkelt..
Ingen ide att argumentera till leda i ett forum med andra personer som inte kan göra något åt det?

Observera att ingen blir gladare än jag om de säljer kortena för struntsummor då jag tycker detta kort skulle sitta fint som ersättare till mitt gtx460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Ja vi har hört det nu. Det är inte det minsta konstigt heller med tanke på att GTX 580 var det snabbast a singel-gpukortet när det lanserades för 1½ år sedan.

Vad bra att du hört det, killen jag förklarade för ifrågasatte så han hade uppenbarligen inte fattat, mitt inlägg var alltså riktat mot honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ni som gnäller över priserna..

Om de vore orimliga så köper ingen korten o priserna sjunker automatiskt till en nivå där folk köper korten. Så har alla fulla lager dagar i enda, så har ni rätt. Säljer de slut utan prisdumpningar (3000:- har föreslagits)så har ni fel. Enkelt..
Ingen ide att argumentera till leda i ett forum med andra personer som inte kan göra något åt det?

Tillgång och efterfrågan. I början är tillgången låg och efterfrågan hög. Därför kan de komma undan med ett högt pris. Allt eftersom tillgången ökar och efterfrågan minskar kommer priset sjunka.
Så priserna kan vara onödigt höga enligt ATI, om det nu är som vissa här säger att deras rekommenderade pris är flera hundra under nuvarande pris, men ändå sälja.
Det kommer alltid finns människor som är beredda att betala för nya leksaker. "Problemet" med dagens priser är att det är återförsäljarna som tjänar "mellanskillnaden" på att sälja kort de första veckorna istället för att tillverkarna inväntar stora lager nog att släppa korten till "okej" priser.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på 7970 och 7950 i oc läge 1200 så skiljer det inte alls mycket. Man kan nästan tro att det är något som "bromsar" 7970.

Kan inte SWEclockers köra några tester med 7970 och 7950 i samma hastighet ex 800 och 1200Mhz. För när man tittat på oc resultaten så ser 7950 kortet ut att nästan prestera som sin store bror.

http://www.sweclockers.com/recension/14959-xfx-radeon-hd-7970...
http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam

Verkar tydligen som man kan köra HD7950 med HD7970 BIOS (även om jag inte sett några 7950 med dubbla BIOS på det sättet ännu som vi var vana vid med 6950). Några spännande saker ser ut att hända med upplåsningen, dock verkar inte Shaders komma med.

ASUS BIOS refererar till ASUS HD7970 BIOS.

http://videocardz.com/30374/amd-radeon-hd-7950-tested-in-unig...
http://wccftech.com/amd-radeon-hd7950-tahiti-pro-unigine-heav...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Om man kollar på 7970 och 7950 i oc läge 1200 så skiljer det inte alls mycket. Man kan nästan tro att det är något som "bromsar" 7970.

Kan inte SWEclockers köra några tester med 7970 och 7950 i samma hastighet ex 800 och 1200Mhz. För när man tittat på oc resultaten så ser 7950 kortet ut att nästan prestera som sin store bror.

HD7950 är högre klockat än HD7970 men saknar 256 Streamprocessorer.

3DMark 11:

Anno 2070:

Hard Reset:

Shogun 2:

HD7970 drar iväg om de skulle klockats lika.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Priserna kommer att sjunka lite till innan veckan är slut, om inte korten tar slut innan
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785 redan under 4000:- fast inte i lager.
men fyra stora ligger på ca4190:-

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kare:

Fanboy, dra te ett annat ställe.

Fanboy ?
Så du vill alltså att Kepler ska bli ett misslyckande eller vad menar du ?
Om Kepler blir riktigt bra, kommer det sluta i ett priskrig som gynnar konsumenterna.
Ungefär som när AMD droppade 5850 med ca 1000kr när hela 400-serien var ute.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Är det här det första grafikkortssläppet som du upplever? Det har alltid varit så att att nya serier High-end kort säljs långt över listpris vid nysläpp, alltid! Det blir dessutom väldigt tydligt när de saknar riktig konkurrens. Nu vet du det!

Vilket fint konstaterande! Om det är någon som gör sken av att vara ung så är det du, argumentera istället för de larviga påhoppen. Inga argument -> personangrepp = instant loss.

Det verkar vara det första grafikkortsläppet för dig också! Grattis! Du vet kanske inte hur det fungerar? Men ta det lugnt så ska jag förklara! Nya serier Highend-grafikkort, spelar ingen roll vilken tillverkare, som släpps utan riktigt konkurrens har alltid sålts högt över listpris. Efter någon månad eller två går priserna alltid ner. Nu vet du det och sluta använda "lilla vän" på andra när du själv inte har någon koll.

Varför? kortet presterar ju bättre än de som kostar 4000:- men visst om några månader kostar det säkert runt 3000:-
Du kanske ska vända på frågan, varför är GTX580 så dyrt idag?

Du har inte två konton här på forumet va, detta och Aleshi?

Så klart är inte detta det första släppet av ett grafikkort jag är med om (upplever).. Men det är första gången, vad jag kan minnas, som någon hävdar att ett grafikkort är billigare än ett annat i USA och i dollar ($) när vi alla här i, stort sett, är svenskar och köper (i dom flesta fall) sina grafikkort i kronor (SEK) och av en svensk återförsäljare.. Jag frågade vad poängen var med det påståendet. Inte sett nått svar ännu. Jag har inte sagt något om att priserna kommer justeras.. Jag fattar att det finns utrymme för extra marginaler hos återförsäljare och distributörer etc. När väl lanseringens uppståndelse lagt sig så börjar priserna normaliseras... Inget konstigt, naturligt. Det är ju priset vid release som är i fråga, för oss här i Sverige.. För mig finns det inget annat såvida jag inte ska till USA och göra ett inköp.. eller annat land (välj själv, fyll i här: ________)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig sett på maken till överklockningspotential och prestandaökning vid överklockning
Dock undrar man ju varför AMD väljer att ha så låg klock på korten i standardutförande?! På pappret presterar ju 7950 i klass med GTX480. Tycker AMD hade kunnat ta sig friheten att ta ut svängarna lite. Dock kanske 7950 kan prissättas i klass med GTX580 med lite tur.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fanboy ?
Så du vill alltså att Kepler ska bli ett misslyckande eller vad menar du ?
Om Kepler blir riktigt bra, kommer det sluta i ett priskrig som gynnar konsumenterna.
Ungefär som när AMD droppade 5850 med ungefär 1000kr när hela 400-serien var ute.

Jag skulle gärna se att Kepler hamnade lite över/under HD7970s prestanda. Då kan vi få ett riktigt priskrig framöver! Troligtvis kommer det prestera bättre än så, har svårt att tänka mig att Kepler "bara" blir 30% snabbare än GTX580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Tillgång och efterfrågan. I början är tillgången låg och efterfrågan hög. Därför kan de komma undan med ett högt pris. Allt eftersom tillgången ökar och efterfrågan minskar kommer priset sjunka.
Så priserna kan vara onödigt höga enligt ATI, om det nu är som vissa här säger att deras rekommenderade pris är flera hundra under nuvarande pris, men ändå sälja.
Det kommer alltid finns människor som är beredda att betala för nya leksaker. "Problemet" med dagens priser är att det är återförsäljarna som tjänar "mellanskillnaden" på att sälja kort de första veckorna istället för att tillverkarna inväntar stora lager nog att släppa korten till "okej" priser.

Ja?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du har inte två konton här på forumet va, detta och Aleshi?

Så klart är inte detta det första släppet av ett grafikkort jag är med om (upplever).. Men det är första gången, vad jag kan minnas, som någon hävdar att ett grafikkort är billigare än ett annat i USA och i dollar ($) när vi alla här i, stort sett, är svenskar och köper (i dom flesta fall) sina grafikkort i kronor (SEK) och av en svensk återförsäljare.. Jag frågade vad poängen var med det påståendet. Inte sett nått svar ännu. Jag har inte sagt något om att priserna kommer justeras.. Jag fattar att det finns utrymme för extra marginaler hos återförsäljare och distributörer etc. När väl lanseringens uppståndelse lagt sig så börjar priserna normaliseras... Inget konstigt, naturligt. Det är ju priset vid release som är i fråga, för oss här i Sverige.. För mig finns det inget annat såvida jag inte ska till USA och göra ett inköp.. eller annat land (välj själv, fyll i här: ________)

Fan! Jag är avslöjad!
Problemet är att svenska återförsäljare ofta är väldigt dyra första veckorna, om man jämför med Tyskland och USA, och det verkar vara en trend som kommit de senaste 3-4 åren. När man kollar listpriserna så stämmer dom sällan med de svenska priserna under just de första veckorna, därför är HD7950 dyrare än GTX580 just nu. Kommer du ihåg GTX480 släpp? Tror fan att det kostade 5500:- i några dagar innan priset stabiliserade runt 5000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du har inte två konton här på forumet va, detta och Aleshi?

Så klart är inte detta det första släppet av ett grafikkort jag är med om (upplever).. Men det är första gången, vad jag kan minnas, som någon hävdar att ett grafikkort är billigare än ett annat i USA och i dollar ($) när vi alla här i, stort sett, är svenskar och köper (i dom flesta fall) sina grafikkort i kronor (SEK) och av en svensk återförsäljare.. Jag frågade vad poängen var med det påståendet. Inte sett nått svar ännu. Jag har inte sagt något om att priserna kommer justeras.. Jag fattar att det finns utrymme för extra marginaler hos återförsäljare och distributörer etc. När väl lanseringens uppståndelse lagt sig så börjar priserna normaliseras... Inget konstigt, naturligt. Det är ju priset vid release som är i fråga, för oss här i Sverige.. För mig finns det inget annat såvida jag inte ska till USA och göra ett inköp.. eller annat land (välj själv, fyll i här: ________)

Men hur i helvete är det läsförståelsen? Jag har redan förklarat detta flertalet gånger! Missat detta inlägget #11903348 Förstår du om man använder caps och fetstil?

ANLEDNINGEN ATT JAG TOG UPP ATT AMD TAR 50$ MINDRE FÖR 7950 ÄN VAD NVIDIA TAR FÖR GTX 580 ÄR FÖR ATT FOLK ANKLAGAR AMD FÖR ATT TA UT FÖR MYCKET BETALT FÖR 7950!

Vad som tas ut av svenska butiker är fullkomligt irrelevant i det sammanhanget, vad man kan köpa GTX 580 för under mellandagsrea eller som visningsexemplar för är också irrelevant! Det är inget fel i att AMD tar ut 50$ MINDRE för ett kort som är snabbare och mycket svalare samt överklockar mycket mer.

Alltså, jag skiter i vad du köper ditt kort för, eller var du köper det någonstans. Det enda jag försöker säga i denna tråden är att folk har en otroligt trång syn på hur världen fungerar om de för det första anklagar AMD för vad svenska butiker gör, och för det andra begär att AMD ska frånga tillgång och efterfrågan och sälja kort mycket billigare än vad de behöver. Varför skulle de? För att vara snälla? Folk är bortskämda med att AMD överlag tar mindre betalt och begär därför att de ska bedriva någon slags välgörenhet.

EDIT: Om ni undrar varför jag är så brysk så blir man det när man har en hel uppsjö väggar att diskutera med på detta forumet.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är skillnaden mycket mindre när man tittar på OC resultaten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

dyrt som bara den... verkar som att amd bara vill matcha pris/prestanda med de äldre korten och sälja så dyrt som möjligt tills nvidia släpper kepler. dessutom finns det ju inget nytt spel som direkt kräver prestandan så vad är meningen med att uppgradera?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2