AMD Radeon HD 7950 – Asus DirectCu II och XFX Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

.ANLEDNINGEN ATT JAG TOG UPP ATT AMD TAR 50$ MINDRE FÖR 7950 ÄN VAD NVIDIA TAR FÖR GTX 580 ÄR FÖR ATT FOLK ANKLAGAR AMD FÖR ATT TA UT FÖR MYCKET BETALT FÖR 7950!

Nej, du är den enda som bryr dig ett skit om vem det är som tar ut det höga priset. Folk klagar på att priset är för högt, inte på att AMD tar ut för mycket.
Vad spelar det för roll vem det är som tar betalt om det ändå blir samma pris för oss konsumenter i slutändan?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, du är den enda som bryr dig ett skit om vem det är som tar ut det höga priset. Folk klagar på att priset är för högt, inte på att AMD tar ut för mycket.
Vad spelar det för roll vem det är som tar betalt om det ändå blir samma pris för oss konsumenter i slutändan?

De allra flesta som klagar på priset verkar inte ha funderat en sekund på var priset är felsatt. Eller ens på om det faktiskt är felsatt. Folk kräver genom hela tråden att det ska vara 1000-1500 billigare än GTX 580 trots att det är snabbare, svalare och klockar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Alltid kul med folk som väljer ut ett ända resultat i en undersökning för att stödja sin tes när alla andra reultat talar om motsatsen.. Vi kan förövrigt anta att skillnaden bara kommer öka i takt med att nya drivare kommer ut..

enda*

Jag har inte snackat om alla andra resultat - medvetet. För att för de flesta som köper nytt grafikkort handlar det bara om hur det presterar i spel - och BF3 synnerhet. Därmed är det inte konstigt att jag utgår från den absolut vanligaste fallet/scenariot när jag uttalar mig? Eller tror du att du kommer få se något annat än "Vilket grafikkort är bäst för BF3/spel"-trådar?

Sen kan jag undra vilka "andra resultat" du talar om så skulle "tala om motsatsen"? Den klarar sig knappt att hålla 5 FPS mer än en GTX580 i de flesta spel och får vad, 200 poäng mer i Unigine och knappt 200 i 3Dmark?
Nej, om något så talar samtliga resultat För min lilla tes - detta kort är nästan på exakt samma nivå som en gtx580 och är därmed inte värt extra 7-800 kronor den ska sätta sig på.

Sen kan skillnaden mycket möjligt öka i takt med nya drivisar, den skillnaden kommer dock inte rättfärdiga prisskillnaden.

Ännu roligare är det att du, som ska försöka kritisera min lilla tes, själv missade den viktigaste faktorn, priset.
Om, eller när, rättare sagt, priset stabiliseras, då kan man ta en nytt titt.

Mitt uttalande var att för den prismedvetne är detta knappast ett bra alternativ, för tillfället. Hade du velat försöka kritisera detta borde du tagit upp priset, inte drivisar, som motargument. Och min "tes" är fortfarande obestriden. Eller har du rekommenderat någon att köpa detta just nu för 1000 kr mer än en GTX580?

skulle priset dock hamna på under 4000 kr, då kan den definitivt bli en bra utmanare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är verkligen helt otroligt att mina dubbla 5850 fortfarande är såpass snabbt. De är lite snabbare än 7950 och lite långsammare än 7970 mao inte värt en upgrade...tyvärr.
Tycker 7950s stora styrka ligger i överklockningspotentialen, ström och ljudnivå. Dess akilleshäl är utan tvekan priset som är för högt.

Indeed, extremt svårt att byta ut en crossfire uppsättning mot ett singelkort, blir nästan till att byta ut mot en ny crossfire lösning om man nu prompt behöver byta men då skenar ju priset iväg drastiskt.

Sitter själv fortfarande med 2st 4850 i crossfire som jag haft i lite över 3½ år nu, de hänger fortfarande med i nya spel. Helt jävla otroligt egentligen men jag får väl "tacka" konsolerna för det. Prestandan ligger på ungefär samma nivå som ett singel 6850.

Detta 7950 ligger på en prisklass långt över vad jag som fattig studerande kan betala just nu, ska vänta och se vilket pris och prestanda 7870 och 7850 landar på men oddsen är väl att dom båda kommer att vara sämre än crossfire kopplade 6850. Troligtvis dyrare också, kan ju få tag i 2 st 6850 för bara ~290€.

Kommer väl 7770 också men de uppgifter jag har sett hittils tyder väl på samma pris som 6850 men lite sämre prestanda så nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För den prismedvetne är ju fan en GTX 580 från Alina för 3500 kr ett MYCKET bättre val med tanke på att referensdesignen inte ens var bättre när det gällde BF3 1080p

Att en del butiker håller tillfälliga reor räknas inte riktigt. Jävligt nice om man kan göra ett bra deal då och då. Men för tillfället så ligger generella list priset på GTX 580 på runt 4200:-
Sen är det ett GTX 580 med referens kylare på Alina för 3.5k.. som för det mesta suger. Ska man slänga på en vettig kylare på det så får man räkna med en extra 500-600.

Och sen har du också faktumet att 7950 klockar långt mycket högre än GTX 580 någonsin kan uppnå..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De allra flesta som klagar på priset verkar inte ha funderat en sekund på var priset är felsatt. Eller ens på om det faktiskt är felsatt. Folk kräver genom hela tråden att det ska vara 1000-1500 billigare än GTX 580 trots att det är snabbare, svalare och klockar mer.

Gissa varför? De bryr sig inte. Det som spelar roll är priset i butik, och vem som tjänar på att priset ligger där är irrelevant. Om priset är rätt eller inte orkar jag inte diskutera, men självklart förväntar sig folk mer prestanda för mindre pengar när tekniken går framåt. Så har det alltid varit, du känner väl till Moores lag?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men hur i helvete är det läsförståelsen? Jag har redan förklarat detta flertalet gånger! Missat detta inlägget #11903348 Förstår du om man använder caps och fetstil?

ANLEDNINGEN ATT JAG TOG UPP ATT AMD TAR 50$ MINDRE FÖR 7950 ÄN VAD NVIDIA TAR FÖR GTX 580 ÄR FÖR ATT FOLK ANKLAGAR AMD FÖR ATT TA UT FÖR MYCKET BETALT FÖR 7950!

Vad som tas ut av svenska butiker är fullkomligt irrelevant i det sammanhanget, vad man kan köpa GTX 580 för under mellandagsrea eller som visningsexemplar för är också irrelevant! Det är inget fel i att AMD tar ut 50$ MINDRE för ett kort som är snabbare och mycket svalare samt överklockar mycket mer.

Alltså, jag skiter i vad du köper ditt kort för, eller var du köper det någonstans. Det enda jag försöker säga i denna tråden är att folk har en otroligt trång syn på hur världen fungerar om de för det första anklagar AMD för vad svenska butiker gör, och för det andra begär att AMD ska frånga tillgång och efterfrågan och sälja kort mycket billigare än vad de behöver. Varför skulle de? För att vara snälla? Folk är bortskämda med att AMD överlag tar mindre betalt och begär därför att de ska bedriva någon slags välgörenhet.

EDIT: Om ni undrar varför jag är så brysk så blir man det när man har en hel uppsjö väggar att diskutera med på detta forumet.

Du har sagt detta: "Det enda jag säger är att Radeon 7950 är prissatt lägre av AMD än GTX 580 är av nVidia!". Nu är detta bara en av dina meningar, det inser jag. Men du trycker på detta om och om igen. Vad är poängen med detta då? Vem av oss här på forumet, i denna tråden, som tycker priset i butiken just nu på 7950 är för högt, har någon glädje av att förstå detta?!
Jag själv har inte "anklagat AMD" för att ta ut för mycket pengar.. Jag vet att AMD säljer chippet (GPU'n) plus lite annat smått o gott.. etc.. Det har jag sagt i en tidigare tråd.
Dom flesta här pratar om priset i butiken. Du försöker rädda ansiktet på AMD med dina påstående om lägre listpris i USA mot GTX580. Du är på en annan planet än dom flesta andra här.. Så är det nog bara.. :/

Aja.. jag kan acceptera att vi har olika åsikter om olika saker. Du får fortsätta som du vill.. Jag ska inte säga "groda utan ben".. men usch mig, nu kunde jag inte låta bli ändå!

Det där med "Om ni undrar varför jag är så brysk så blir man det när man har en hel uppsjö väggar att diskutera med på detta forumet." det påminner mig om en rolig historia om en norrman på motorvägen som hör på radion; "Varning! En vettvilling kör på fel sida motorvägen utanför Strömstad!" Varvid norrmanen tittar upp och själv utbrister "Bare ein!?!? Jaj ser flere hundrede!!!"

Hursom, ta det med glimten i ögat.. Du slipper betala mitt 7950 om jag skulle köpa ett..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fanboy ?
Så du vill alltså att Kepler ska bli ett misslyckande eller vad menar du ?
Om Kepler blir riktigt bra, kommer det sluta i ett priskrig som gynnar konsumenterna.
Ungefär som när AMD droppade 5850 med ca 1000kr när hela 400-serien var ute.

Snarare att alla Nvidia fans tror att Kepler blir övermäktig när de inte vet ett smack än

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur prisbilden utvecklas under våren och när Nvidia kommer med sina 28nm kretsar.

Jag tror att priserna på 79xx kommer sjunka en hel del framåt sommaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Det verkar vara det första grafikkortsläppet för dig också! Grattis! Du vet kanske inte hur det fungerar? Men ta det lugnt så ska jag förklara! Nya serier Highend-grafikkort, spelar ingen roll vilken tillverkare, som släpps utan riktigt konkurrens har alltid sålts högt över listpris. Efter någon månad eller två går priserna alltid ner. Nu vet du det och sluta använda "lilla vän" på andra när du själv inte har någon koll.

Detta har inget med mitt konstaterande att göra.

Permalänk
Avstängd

Priset vart lite väl tilltaget. Funderade starkt på att byta ut mina GTX 560Ti mot detta kort. Men nu tvivlar jag starkt då prestandaskillnaden inte vart så stor i överlag. Men de sjunker väl litegrann inom snar framtid och så kanske jag får ta en titt igen då!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det ska bli intressant att se hur prisbilden utvecklas under våren och när Nvidia kommer med sina 28nm kretsar.

Jag tror att priserna på 79xx kommer sjunka en hel del framåt sommaren...

Om de rekommenderade prissättningen är strax under gtx580 så bör väl priserna bli liknande n
är marknaden väl börjar mättas o butikerna jagar kunder.

Kan inte tänka mig nvidia ger bort kepler kort när de aldrig gjort så tidigare?
blir väl ungefär samma hopp ned som det varit tidigare när nyare/bättre modeller kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Att en del butiker håller tillfälliga reor räknas inte riktigt. Jävligt nice om man kan göra ett bra deal då och då. Men för tillfället så ligger generella list priset på GTX 580 på runt 4200:-
Sen är det ett GTX 580 med referens kylare på Alina för 3.5k.. som för det mesta suger. Ska man slänga på en vettig kylare på det så får man räkna med en extra 500-600.

Och sen har du också faktumet att 7950 klockar långt mycket högre än GTX 580 någonsin kan uppnå..

nu är det ju så att referenskylaren på GTX580n faktiskt är förvånansvärt bra. Lite MSI Afterburner på fläkten och jag kan säga dig att den är underbar.

Och jag jämförde ju faktiskt referens HD7950 med referens GTX580, inget annat hade ju varit en bra jämförelse

Visserligen har du helt rätt när det gäller klockningspotentialen. Men som jag skrev, för den PRISMEDVETNE är väl inte klockningspotentialen så extremt avgörande att den rättfärdigar 1000 kr extra. Du glömmer också att den vanliga svensson som bara spelar faktiskt inte kan det där med klockning.

Som jag dock redan skrivit, om priset sjunker mot GTX580 snart (vilket det bör) då kan vi se en riktig prisvinnare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Snarare att alla Nvidia fans tror att Kepler blir övermäktig när de inte vet ett smack än

Nä det har varit tyst från Nvidia så vi har ingen aning om vad som kommer, men med tanke på att det urgamla GTX580 fortfarande ligger i prestandaparitet med 7950 borde Kepler innebära en stor förbättring, annars är det ju helt meningslöst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kare:

Snarare att alla Nvidia fans tror att Kepler blir övermäktig när de inte vet ett smack än

Har jag inte påstått, men att det blir bra kan man väl hoppas utan att vara fanboy ?

Saken är ju snarare tvärtom, du blir arg för att folk hoppas att kepler blir något, o kallar dem fanboys, o sedan sitter du med två HD 7970 i sign.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

nu är det ju så att referenskylaren på GTX580n faktiskt är förvånansvärt bra. Lite MSI Afterburner på fläkten och jag kan säga dig att den är underbar.

Och jag jämförde ju faktiskt referens HD7950 med referens GTX580, inget annat hade ju varit en bra jämförelse

Visserligen har du helt rätt när det gäller klockningspotentialen. Men som jag skrev, för den PRISMEDVETNE är väl inte klockningspotentialen så extremt avgörande att den rättfärdigar 1000 kr extra. Du glömmer också att den vanliga svensson som bara spelar faktiskt inte kan det där med klockning.

Som jag dock redan skrivit, om priset sjunker mot GTX580 snart (vilket det bör) då kan vi se en riktig prisvinnare.

De som jagar kort efter release o inte kan vänta ett par veckor är säkert ganska kunniga.
Medelsvensson vet säkert inte ens om att amd släppt ett nytt kort utan köper "gamerdatorn" med mest grafikminne på elgiganten.

Permalänk
Medlem

När man läser en del kommentarer undrar man om folk aldrig har varit med om ett grafikkortssläpp förut.

1. 7950 är ca 300kr (eller 50$) billigare än GTX580 per kort att köpa in för återförsäljarna (Komplett, Inet, Webhallen, osv).
2. Idag är det lanseringsdag och efterfrågan är hög hos de som alltid vill vara först med det senaste.
3. Återförsäljarna passar på eftersom efterfrågan är högre än tillgången och tar ut så mycket vinst som möjligt på de kort de har i lager.
4. Priset går ned till "rätt" nivå när den initiala efterfrågan minskar och tillgången ökar och sjunker sedan när konkurrenter kommer ut och kortet åldras.

Det är samma sak varenda gång nya kort släpps, kolla statistiken på prisjakt så syns det tydligt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=768205

Vill man ha ett 7950 idag så får man betala ett överpris för att vara först. Den kostnadsmedvetne väntar en tills tillgång och efterfrågan stabiliserat sig men den som har pengar över och är villig att betala kanske köper.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

nu är det ju så att referenskylaren på GTX580n faktiskt är förvånansvärt bra. Lite MSI Afterburner på fläkten och jag kan säga dig att den är underbar.

Och jag jämförde ju faktiskt referens HD7950 med referens GTX580, inget annat hade ju varit en bra jämförelse

Visserligen har du helt rätt när det gäller klockningspotentialen. Men som jag skrev, för den PRISMEDVETNE är väl inte klockningspotentialen så extremt avgörande att den rättfärdigar 1000 kr extra. Du glömmer också att den vanliga svensson som bara spelar faktiskt inte kan det där med klockning.

Som jag dock redan skrivit, om priset sjunker mot GTX580 snart (vilket det bör) då kan vi se en riktig prisvinnare.

Jaga syfta dock mest till ljudvolymen från referenskylaren. Men klocka kan man lätt göra på den.. Om man inte har något emot att höra en jetmotor.

Sen så är nya kort alltid ett bra snäpp dyrare än dom äldre korten. oavsett om det presterar bättre eller inte. Det är alltid en fråga om supply and demand som gäller i dom här fallen.

Men själv håller jag med om att det är för tidigt att köpa 7970/7950 just nu om man är prismedveten. Och är man smart så kan man hoppa på och få bra deals på 580 nu.
Men förtillfället så har inte nVidia gjort prisjustering på 580 ännu, så man få förlita sig på enstaka reor här och där om man vill få ett bra pris på 580. Något flesta svenssons har lite koll på..
Å ena sidan.. inte mycket vanliga svensson har koll på...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Har jag inte påstått, men att det blir bra kan man väl hoppas utan att vara fanboy ?

Saken är ju snarare tvärtom, du blir arg för att folk hoppas att kepler blir något, o kallar dem fanboys, o sedan sitter du med två HD 7970 i sign.

Nej lackar bara på att många säger att 7k serien va en flopp och att Kepler kommer äga, vad fan vet ni om det ?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Nej lackar bara på att många säger att 7k serien va en flopp och att Kepler kommer äga, vad fan vet ni om det ?

Blir du ledsen när folk skriver att de tror att det kommer bli så? Sluta alla som skriver att de tror att Kepler kommer bli grymt bra, killen blir ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

7950, för bövelen. Gör dig av med 4890 så snart du bara kan (av egna erfarenheter). Har du väl provat ett nyare, modernare kort kommer du inte ångra dig.

Vad hade du för problem med 4890? Tycker mina presterar riktigt bra, saknar bara det lilla extra.

I BF3 på medium med fxaa injector i 1920x1200 har jag runt 40-75 fps. Undrar hur ett tredje 4890 kan hjälpa till att få upp min-fpsen lite.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Nej lackar bara på att många säger att 7k serien va en flopp och att Kepler kommer äga, vad fan vet ni om det ?

En så liten prestandaökning trots att kretsarna krympts till hälften? 7k serien är definitivt ingen flopp, de har säkert tjänat massor på det, men det är definitivt ett dåligt resultat när det gäller prestandan. nVidia har tagit några extra månader på sig, antagligen för att få det rätt, så den extra tiden kommer troligen att ge dem övertaget. Det säger jag inte för att jag är en fanboy, jag trodde lika mycket på AMD innan de här korten släpptes, AMD misslyckades bara med att leva upp till mina förväntningar medans jag fortfarande hoppas att nVidia kan uppnå dem.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag kan ju lungt säg att jag tar gärna ett 7970 för 4390kr istället http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd_7970_-_gddr5_...

typ hudra kr billigare än 6950 asus kortet.

Hur får du det så billigt hos CDON?

OnT: Man blir bra sugen när man ser hur bra kortet klockar, väldigt trevligt, men som tidigare sagts, då kanske man vill lägga lite mer pengar och få ett 7970, men jag är även väldigt intresserad av att se vad nvidia kan svara med.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Vad hade du för problem med 4890? Tycker mina presterar riktigt bra, saknar bara det lilla extra.

I BF3 på medium med fxaa injector i 1920x1200 har jag runt 40-75 fps. Undrar hur ett tredje 4890 kan hjälpa till att få upp min-fpsen lite.

Jag markerade en anledning, det har mycket begränsat minne och det saknar DX11 stöd.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hur får du det så billigt hos CDON?

OnT: Man blir bra sugen när man ser hur bra kortet klockar, väldigt trevligt, men som tidigare sagts, då kanske man vill lägga lite mer pengar och få ett 7970, men jag är även väldigt intresserad av att se vad nvidia kan svara med.

Det låg ute för det i morse, men nu har de korrigerat priset.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Gissa varför? De bryr sig inte. Det som spelar roll är priset i butik, och vem som tjänar på att priset ligger där är irrelevant. Om priset är rätt eller inte orkar jag inte diskutera, men självklart förväntar sig folk mer prestanda för mindre pengar när tekniken går framåt. Så har det alltid varit, du känner väl till Moores lag?

Jag känner till Moores lag, den säger inget om prestanda eller priser egentligen, den gäller främst transistortäthet och hur ofta nya noder utvecklas. Och mer prestanda för mindre pengar gäller bara när något nytt kommer uppifrån och pressar ner priserna, inget pressar ner priserna på 7950, det är GTX 580 som ska pressas neråt nu, 7950 pressas neråt när Kepler eller 7990 släpps.

Skrivet av lacrits:

Du har sagt detta: "Det enda jag säger är att Radeon 7950 är prissatt lägre av AMD än GTX 580 är av nVidia!". Nu är detta bara en av dina meningar, det inser jag. Men du trycker på detta om och om igen. Vad är poängen med detta då? Vem av oss här på forumet, i denna tråden, som tycker priset i butiken just nu på 7950 är för högt, har någon glädje av att förstå detta?!
Jag själv har inte "anklagat AMD" för att ta ut för mycket pengar.. Jag vet att AMD säljer chippet (GPU'n) plus lite annat smått o gott.. etc.. Det har jag sagt i en tidigare tråd.
Dom flesta här pratar om priset i butiken. Du försöker rädda ansiktet på AMD med dina påstående om lägre listpris i USA mot GTX580. Du är på en annan planet än dom flesta andra här.. Så är det nog bara.. :/

Aja.. jag kan acceptera att vi har olika åsikter om olika saker. Du får fortsätta som du vill.. Jag ska inte säga "groda utan ben".. men usch mig, nu kunde jag inte låta bli ändå!

Det där med "Om ni undrar varför jag är så brysk så blir man det när man har en hel uppsjö väggar att diskutera med på detta forumet." det påminner mig om en rolig historia om en norrman på motorvägen som hör på radion; "Varning! En vettvilling kör på fel sida motorvägen utanför Strömstad!" Varvid norrmanen tittar upp och själv utbrister "Bare ein!?!? Jaj ser flere hundrede!!!"

Hursom, ta det med glimten i ögat.. Du slipper betala mitt 7950 om jag skulle köpa ett..

Kortfattat så kan jag säga att jag framfört tre argument mot alla de som klagar på AMDs prissättning och säger att det är en "misslyckad generation" och massa andra dumheter.
1. Det är inte AMDs förtjänst/Fel om priserna är högre än GTX 580.
2. Det är alltid dyrt i början när ett kort släpps.
3. Man ska inte jämföra med rabatter eller begagnade delar.

Folk kallar mig troll och fanboy och allt möjligt på grund av detta utan att framföra vad som är fel i mitt resonemang. Du är inte en av dessa så du är egentligen ingen jag diskuterar emot. Men, sedan efter ett tag när de börjat ge sig så kommer du och frågar varför jag ens pratar om AMDs prissättning och inte om butikernas. Hde du läst från början hade du kanske förstått. Sedan är du jobbig när du ignorerar min förklaring och säger att jag inte svarat. Tro fan jag blir trött till slut.

Det enda jag försöker få fram är att folk de första sidorna i denna diskussion har orimliga krav och ett väldigt snävt perspektiv. När nya kort kommer ser man alltid dessa diskussioner om orimligt höga pris, folk begriper verkligen inte marknadsekonomi. Om folk kunde ge fan i att missförstå mig så skulle du och jag inte ha denna diskussionen nu.

Sammanfattningen är att jag har svårt för de som utan argument påstår att 7950 borde säljas billigare än 6970 när det är bättre än GTX 580 på alla punkter. Att det är billigare än GTX 580 borde vara nog. Redan idag säljs Radeon 7950 i snitt lägre än GTX 580 på Inet, även när man exkluderar vattenkylda mumbojumbokort. När priser normaliserats och fler kort kommit så kommer man se detta tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kortfattat så kan jag säga att jag framfört tre argument mot alla de som klagar på AMDs prissättning och säger att det är en "misslyckad generation" och massa andra dumheter.
1. Det är inte AMDs förtjänst/Fel om priserna är högre än GTX 580.
2. Det är alltid dyrt i början när ett kort släpps.
3. Man ska inte jämföra med rabatter eller begagnade delar.

Folk kallar mig troll och fanboy och allt möjligt på grund av detta utan att framföra vad som är fel i mitt resonemang. Du är inte en av dessa så du är egentligen ingen jag diskuterar emot. Men, sedan efter ett tag när de börjat ge sig så kommer du och frågar varför jag ens pratar om AMDs prissättning och inte om butikernas. Hde du läst från början hade du kanske förstått. Sedan är du jobbig när du ignorerar min förklaring och säger att jag inte svarat. Tro fan jag blir trött till slut.

Det enda jag försöker få fram är att folk de första sidorna i denna diskussion har orimliga krav och ett väldigt snävt perspektiv. När nya kort kommer ser man alltid dessa diskussioner om orimligt höga pris, folk begriper verkligen inte marknadsekonomi. Om folk kunde ge fan i att missförstå mig så skulle du och jag inte ha denna diskussionen nu.

Sammanfattning, jag har svårt för de som utan argument påstår att 7950 borde säljas billigare än 6970 när det är bättre än GTX 580 på alla punkter. Att det är billigare än GTX 580 borde vara nog.

1. Du ställer dig bakom AMD som varumärke mer än vad du verkar vara, som konsument, intresserad av ett högpresterande grafikkort till ett bra pris.
2. Precis.
3. När är det man inte ska jämföra rabatter?

edit: Är GTX 580 billigare för dig som konsument? Senast jag tittade definierades Moores Lag "fördubblingen av beräkningskraft per fix kostnad"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Standardfrekvenserna ger minst sagt ett tråkigt kort som inte skiljer sig nämnvärt från föregående generations toppkort i speciellt lägre upplösningar. Men med överklockning så ser ju kortet helt klart intressantare ut, speciellt när priserna väl sänks.

Något jag börjar undra är om frekvenserna medvetet sätts så pass lågt för att göra plats för modeller som ska störa Nvidias lansering (senare) under året. GCN visar ju i samtliga recensioner att den klarar betydligt högre frekvenser än de som används i AMD's specifikationer.

Priserna är även på dessa höga men kommer ju såklart sjunka en bit in på året. När Nvidia väl börjar få ut deras kort kommer priset definitivt sjunka. AMD är nu i samma situation de var i när de lanserade HD5800-serien. Samma situation Nvidia var när de lanserade GTX 200-serien. Så fort konkurrenten lanserar kort så kommer priserna gå ner.

Läsvärt: http://www.sweclockers.com/recension/6085-geforce-gtx-280 och http://www.sweclockers.com/nyhet/7992-nvidia-sanker-priset-pa... för de av er som inte varit med så länge.

Det här kortet är ju uppenbart satt enbart för att kissa på GTX580. De lade det lagom mycket över i prestanda och ett pris som ligger strax under för att stressa Nvidia. Nu måste det gröna laget antingen svara med ännu mer prissänkningar på ett kort som de redan har fått dumpa priset på en del eller skynda sig att få ut Keppler.

Sen måste jag bara säga en sak som folk tydligen missar om och om igen.
PRISET VID LANSERING GÄLLER BARA I EN VECKA, SEDAN RASAR DET! OFTA RASAR DET SAMMA DAG!

Så släpp prisdiskussionen i två veckor och återkom sen för det är först då vi vet vad skiten faktiskt kommer kosta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jaga syfta dock mest till ljudvolymen från referenskylaren. Men klocka kan man lätt göra på den.. Om man inte har något emot att höra en jetmotor.

Sen så är nya kort alltid ett bra snäpp dyrare än dom äldre korten. oavsett om det presterar bättre eller inte. Det är alltid en fråga om supply and demand som gäller i dom här fallen.

Men själv håller jag med om att det är för tidigt att köpa 7970/7950 just nu om man är prismedveten. Och är man smart så kan man hoppa på och få bra deals på 580 nu.
Men förtillfället så har inte nVidia gjort prisjustering på 580 ännu, så man få förlita sig på enstaka reor här och där om man vill få ett bra pris på 580. Något flesta svenssons har lite koll på..
Å ena sidan.. inte mycket vanliga svensson har koll på...

jag menade också just ljudvolymen. Känns inte riktigt som att du använt en, då referenskylarna har förvånansvärt låg volym förutom vid full belastning (och vem fan bryr sig om ljudnivån då?)

Och eftersom du håller med mig om det jag sa så finns det ju inte så mycket att diskutera Bra att vi är på samma plan iaf

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

De som jagar kort efter release o inte kan vänta ett par veckor är säkert ganska kunniga.
Medelsvensson vet säkert inte ens om att amd släppt ett nytt kort utan köper "gamerdatorn" med mest grafikminne på elgiganten.

Nu talar jag inte om de som jagar nya kort vid release, jag talar om de som köper det som är nyast på komplett.se , vilket jag skulle säga är medelsvensson. Finns antagligen väldigt många hobbybyggare där ute som har lärt sig att bygga datorn, men har ingen koll på något annat. En liten del av dessa hittar till sweC och skapar en tråd med namnet "Vilket grafikkort för speldator?" och min första kommentar handlade just om dessa - det kommer antagligen ta en till två månader innan priset lägger sig ordentligt och till dess kommer nog en hel del stackare köpa kortet fastän de egentligen hade klarat sig med en GTX580, som fortfarande är ett monster på marknaden, för tusenlappen billigare

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |