Bygga Minecraft-server

Permalänk
Medlem

Bygga Minecraft-server

Skulle då vilja bygga en server till att ha en Minecraft Server igån dygnet runt, Men då jag inte kan ett skit om Servrar och knappt vet vad det innebär, Men såsom jag förstått det så är det typ en dator som inte har nån skärm utan bara står och inkopplad till elutag och Internet och är igång och sedan fjärrstyr man den via sin egen dator.
Men vilka komponenter behöver jag och om nån snäll kunde byggt ihop nåt paket som krävs för att ha en minecraft server igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av batman:

Skulle då vilja bygga en server till att ha en Minecraft Server igån dygnet runt, Men då jag inte kan ett skit om Servrar och knappt vet vad det innebär, Men såsom jag förstått det så är det typ en dator som inte har nån skärm utan bara står och inkopplad till elutag och Internet och är igång och sedan fjärrstyr man den via sin egen dator.
Men vilka komponenter behöver jag och om nån snäll kunde byggt ihop nåt paket som krävs för att ha en minecraft server igång.

Skickades från m.sweclockers.com

8GB ram+
4GHz minst 4 kärnor

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Skojar du med mig?
Så mycket har jag ju inte ens på datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tror han skojjar.
En snabb sökning på "Minecraft server system requirements"
http://www.minecraftforum.net/topic/34176-any-recommended-min...

Permalänk

Finns ju inte ens 4ghz cpuer om man inte överklockar.

Goggla lite så hittar du lite olika.
Här har du en sida.

http://www.minecraftserverhosting.org/minimum-system-requirem...

Mycket RAM och bra uppkoppling är väl det viktigaste som det verkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Titta även i denna tråd, ligger strax under din

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1084570#l-1327964805

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cryptomast3r:

Jag tror han skojjar.
En snabb sökning på "Minecraft server system requirements"
http://www.minecraftforum.net/topic/34176-any-recommended-min...

Nej, för att ha en server som flyter på bra med TNT-explotioner och 20-40 spelare + så krävs det, tro mig. Annars får man rubber-bandning vilket är otroooligt irriterande.

Skrivet av bjornsson:

Finns ju inte ens 4ghz cpuer om man inte överklockar.

Precis, men en liten överklock till 4GHz+ hjälper otroligt för den episkt-dåliga kodningen som minecraft har!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Nej, för att ha en server som flyter på bra med TNT-explotioner och 20-40 spelare

Tror inte mitt Internet klarar av 20-40 Spelare ens
(Kommer typ upp i 7mbit/s I nedladdning och typ 0,60 i uppladdning, har 8)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Finns ju inte ens 4ghz cpuer om man inte överklockar.

Tänkte väl de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av batman:

Tror inte mitt Internet klarar av 20-40 Spelare ens
(Kommer typ upp i 7mbit/s om jag har en bra dag, har 8)

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, Hade jag varit dig hade jag funderat på att ställa servern hos något annan alt. Hyra server...
8mbit är inte mycket att komma med!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Oj, Hade jag varit dig hade jag funderat på att ställa servern hos något annan alt. Hyra server...
8mbit är inte mycket att komma med!

Nej, är nog bäst att ha det på datorn när det kanske inte är värt att slösa massa pengar när jag har så dåligt internet, Men det har varit tal om att det ska bli fiber här men de kostar ju multum, har för mig att det skulle kosta 10k om alla var med på det men där jag bor är en jävla byhåla så det kommer nog inte hända

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av batman:

Nej, är nog bäst att ha det på datorn när det kanske inte är värt att slösa massa pengar när jag har så dåligt internet, Men det har varit tal om att det ska bli fiber här men de kostar ju multum, har för mig att det skulle kosta 10k om alla var med på det men där jag bor är en jävla byhåla så det kommer nog inte hända

Skickades från m.sweclockers.com

Det är alltid värt att gräva fiber, kommer höja värdet på din bostad!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av batman:

Nej, är nog bäst att ha det på datorn när det kanske inte är värt att slösa massa pengar när jag har så dåligt internet, Men det har varit tal om att det ska bli fiber här men de kostar ju multum, har för mig att det skulle kosta 10k om alla var med på det men där jag bor är en jävla byhåla så det kommer nog inte hända

Skickades från m.sweclockers.com

Vi betalade 20k var, och vi skulle fått fiber i sommras, men de vart förseningar så vi fick ´det förra veckan...
dom bjöd på 2års 1000mbit ner / 1000mbit upp, inte helt fel

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Vi betalade 20k var, och vi skulle fått fiber i sommras, men de vart förseningar så vi fick ´det förra veckan...
dom bjöd på 2års 1000mbit ner / 1000mbit upp, inte helt fel

Det var inte helt fel!!! Hade inte sagt nej till den linan och GRATIS i 2 år Hehehe

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Det är alltid värt att gräva fiber, kommer höja värdet på din bostad!

Sa faktist de till mina föräldrar när de sa att det skulle bli dyrt men de trodde inte mig.

Och för ni som inte förstår varför jag inte bara köper snabbare via telejacket så är det för att vi kan bara komma upp i 8mbit/s i den byhåla jag bor i så om jag skulle köpa snabbare så skulle jag ändå bara komma upp i 8 dock vet jag inte varför vi bara är uppe i 7 ibland och mindre.

Men sen är det ju så att det kommer kosta 10k om alla är med men eftersom det mest bor gamlingar här så tror jag de blir riktigt dyrt!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Vi betalade 20k var, och vi skulle fått fiber i sommras, men de vart förseningar så vi fick ´det förra veckan...
dom bjöd på 2års 1000mbit ner / 1000mbit upp, inte helt fel

Samma hände min kompis han fick de för nån vecka sen när han igentligen skulle fått de i sommras men han fick inte ett skit ;P
De konstiga var att de hade grävt allt och dratt det till huset för typ 1 månad sen men sen skulle de bara koppla in det med men de gjorde de aldrig utan det bara hängde en sladd där ute

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av batman:

Samma hände min kompis han fick de för nån vecka sen när han igentligen skulle fått de i sommras men han fick inte ett skit ;P
De konstiga var att de hade grävt allt och dratt det till huset för typ 1 månad sen men sen skulle de bara koppla in det med men de gjorde de aldrig utan det bara hängde en sladd där ute

Skickades från m.sweclockers.com

Precis samma här, sladdarna var grävda och klara, sladde hängde bara utanför huset och väntade.. cp..
aja Nu är jag nöjd & kompenserad!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Fundera på att lägga ut den på en Cloud server det går att få löjligt billigt om man kan kompromissa med CPU kraft.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Herregud vilken kvalité på diskussionerna..

Om jag var du skulle jag dumpa idén direkt att hosta hemma på 0,6Mbit upload. Kolla istället om du har några bekanta med snabbare uppladdningshastighet alternativt hyr en server.

http://canihostaminecraftserver.com/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Herregud vilken kvalité på diskussionerna..

Om jag var du skulle jag dumpa idén direkt att hosta hemma på 0,6Mbit upload. Kolla istället om du har några bekanta med snabbare uppladdningshastighet alternativt hyr en server.

http://canihostaminecraftserver.com/

Har tänkt på det innan före hela "Server" idén, men har inte hittat nån snabb bra och prisvärd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

min server

16gig ram corsair vengence (stavning?) @1,6gHz
amd phenom II 965 x4 @ x2 (kör x2 pga nätagg är klent som fan)
10/10 fiber
WD 2,5" 500gB blue (vet inte hela namnet)
jag kör minecraft, KF, CS, CSS, terraria, wow på servern

själva minecraft tar upp ca 9gig men har MASSOR med plugins och värld som är ca 1gB
spelare är mellan 5-25

men du skulle klara dig på ca 6-8 gig ram och antingen en 3gHz+ dualcore eller en 2-3 gHz quadcore
någon 7xxx rpm HDD moderkort med inbyggd GPU
rekomenderat är att ha ca 6mb upload om du tänkt ha mycket spelare (ca 10-20)

EDIT:
slängde ihop något snabbt
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1444032/2012-02-01
har du HDD eller chassi så kan du ju ta bort dom
annars så kan du ju köpa den till dig själv och and din nuvarande dator till server

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

TS: Du/Ni kan annars kika på hosting utomlands, då jag misstänker att en ping på 30-50 inte spelar så mycket mer roll än en ping på 5-15 för Minecraft.

Hos Kimsufi kan ni få tag på en server innehållandes en i7 @ 2.66GHz, 24GB RAM, 2TB lagring, 100Mbps upp och ner samt 15TB trafik (per månad) för under 500 kr per månad.
http://www.kimsufi.co.uk/

Värt att överväga om uppkoppling är ett problem, och ni inte har någon annanstans att lägga servern.

Permalänk

Själv så hostade jag en Minecraft server ett tag på en I7 920, 12GB ram, 24Mbit ner och 1Mbit upp. Det som satte stopp var min upload hastighet när man var mer än 5 spelare

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

samt 15TB trafik (per månad)

Står "Unlimited" på alla tre på Traffic/month?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

TS: Du/Ni kan annars kika på hosting utomlands, då jag misstänker att en ping på 30-50 inte spelar så mycket mer roll än en ping på 5-15 för Minecraft.

Hos Kimsufi kan ni få tag på en server innehållandes en i7 @ 2.66GHz, 24GB RAM, 2TB lagring, 100Mbps upp och ner samt 15TB trafik (per månad) för under 500 kr per månad.
http://www.kimsufi.co.uk/

Värt att överväga om uppkoppling är ett problem, och ni inte har någon annanstans att lägga servern.

Har kollat på DaddyCheese innan och det verkade rätt enkelt att hosta och bukkit server med plugins och allt
Dock så har deras högsta erbjudande bara 6gb Ram och de beräknar att de ska klara 1-144 Players som ni säger att det inte gör detta kostar då 600kr/månaden.
Men enligt CanIhostMinecraftServer så klarar det 45 Players

Permalänk

Räkna cirka 1.2mb/up per person om du vill ha laggfritt, har lite brottom så har tyvärr inte läst igenom tråden riktigt, återkommer.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Men jag kan typ lägga 200kr på det vilket ger på DaddyCheese:

- 2GB Ram
- 1000 Mbit/s Nedladdning och Uppladdning X
- Oändligt med användning X
- Oändligt med Minne X

Allt kommer då att kosta antingen 214 kronor Månaden (2.568kr Årligen)
eller om jag beställer för ett år blir det 2.179 Kronor för ett år vilket jag sparar 389 kronor på

Enligt DaddyCheese = 1-48 Players
Enligt CanIhostaMinecraftServer = 1-15 Players

Andra förmåner på DaddyCheese är då att jag kan lätt styra allting och bara dra de filer, mappar jag vill server ska ha och gratis setup

(Platsen för Servern är i Paris, Frankrike)

Länk: http://www.daddycheese.com/minecrafteu.php (1 GBP är ungefär 11 Svenska Kronor)

X: Detta ger de till alla paket man väljer det är bara Ram minnet som skiljer sej

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så får du mest för pengarna hos Kimsufi, men om du inte orkar besvära dig med att installera mjukvaran för Minecraft och vill köra rakt av så satsa på DaddyCheese!

Kom ihåg att det inte finns något som heter "oändligt", läs noga igenom deras avtal innan du skriver på något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vad jag kan se så får du mest för pengarna hos Kimsufi, men om du inte orkar besvära dig med att installera mjukvaran för Minecraft och vill köra rakt av så satsa på DaddyCheese!

Kom ihåg att det inte finns något som heter "oändligt", läs noga igenom deras avtal innan du skriver på något sånt.

amen Förmodar ju att de lägger till mer minne när jag behöver?
och med Kimsufi måste man väl hålla på med nån slags Cmd?

Permalänk
Medlem

Nej, deras paket har 24GB RAM och det skall räcka till 184 personer (enligt canihostaminecraftserver.com). Ifall ni kommer dit, alltså att ni har fler än 184 personer på servern, så kanske det är dags att överväga ett community med donationer, så slipper du betala ett öre för servern, i bästa fall

Men enligt DaddyCheese så får du 2GB RAM, sedan får du även "oändligt" med lagring samt bandbredd. Dessa två är inte problemet för er, eftersom både 1Gbit/s och 100Mbit/s räcker finfint till Minecraft, samt att lagring är inte superviktigt för Minecraft. Det är viktigare med backup för er, där DaddyCheese erbjuder RAID-1 på servarna medan med Kimsufi får ni köra egna backup via FTP (ingår 100GB, som räcker långt).

Edit: Dessutom ser det ut som att man delar server med andra hos DaddyCheese, så t.ex. processorkraften delas bland övriga kunder. Detta medför att om er server tar upp mycket CPU-kraft, möjligen p.g.a. er storlek, så kan ni få problem med att de flyttar runt er (downtime) eller att ni helt enkelt får skala ner er server, ev. dela upp den.

Permalänk
Medlem

Men jag kan alltså inte få en bra Host med min budget? (200kr)

Skickades från m.sweclockers.com