Förvirrad i Grafikkortsträsket...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Förvirrad i Grafikkortsträsket...

Hej hej!

Jag sitter och tittar på inet.se och komplett på komponenter till en dator. Men jag blir förbryllad...

Vissa kort kostar 1000 med 1gb grafikminne, andra kostar 3000 med samma mängd minne.

Jag antar att det är nått som gör korten dyrare än andra, men vad kan det vara? Vad skall man leta efter när man skall ha ett grafikkort för spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Mängden VRAM har inte lika stor betydelse som vilken grafikprocessor det sitter på kortet.

Tänk dig en Pentium 4 processor som har många år på nacken med 2GB RAM, eller en i7 2600k med 2GB RAM.
De har lika mycket RAM med 2600k är hur många gånger som helst snabbare.

Eftersom Battlefield 3 kräver mycket VRAM vid maxade inställningar så rekommenderar folk ett med över 1GB VRAM eftersom de förutspår att fler och fler spelutvecklare kommer att ha lika krävande spel som BF3.

Vad är din budget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Du ska kolla på tester:
http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...
Du ska inte kolla på hur många MHz eller GB ett grafikkort har, det ger dig (nästan) ingenting. Kolla tester och läs hur snabbt korten presterar istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Vanligt att oinvigda tror att ju mer minne desto bättre.

En liknelse alla förstår, en volvo v70 är inte snabbare än en Ferrari fast tanken rymmer mer bensin.

Läs grafikkorts tester här på swec, så ser du snabbt vilka kort som är bra. Du ser också hur mycket minne som krävs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2010

1Gb VRAM är minimum enligt mig, om du ändå ska köpa ett nytt kort så satsa på 2GB för det kommer nog fler spel än BF3 som kommer att kräva det (BF3 ca 1,5GBi ultra)
Alltid bra att tänka på dessa saker nu så du slipper uppgradera om ett år pga VRAM tex

GTX 980 Strix | Intel i7 5820k | Corsair DDR4 16GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G400s | Sennheiser 360
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2012

Här har du några sidor som säkert gör ditt funderande lite lättare

http://www.hwcompare.com/
http://www.graphicscardbenchmarks.com/page/compare
http://www.gpureview.com/show_cards.php

Skulle nog rekomendera "HW Compare" i första hand.
Jag ska själv leta lite efter ett oki grafikkort men tyvärr har man ingen stor budget så gäller få så mycket man kan för pengarna.

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
Corsair Carbide Air 540 | Core i7 2600K | Asus P8Z68-V LX | 16GB Vengeance 1866 MHz | Fractal Deisgn Newton R2 1000W | Asus Xonar Essence ST | Radeon 7970 ghz | Mionix Naos 8200 | Ducky Shine 4 | Sennheiser 595 | Blue Yeti | Logitech c910+c920+c922 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Tacksam för alla fina svar, men mina frågor slutar tyvärr inte där...

I min nuvarande dator sitter ett GeForce 8800 GTS med SLI. Jag förstår såpass mycket att ett Nvidiakort inte kan kopplas ihop med ett AMDkort. Men frågan är till vilken utsträckning måste korten vara lika varandra för att kunna kopplas ihop med SLI? Skall jag räkna med att ens få ut någon kraft ur ett såpass gammalt grafikkort över SLI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av wiztor:

Tacksam för alla fina svar, men mina frågor slutar tyvärr inte där...

I min nuvarande dator sitter ett GeForce 8800 GTS med SLI. Jag förstår såpass mycket att ett Nvidiakort inte kan kopplas ihop med ett AMDkort. Men frågan är till vilken utsträckning måste korten vara lika varandra för att kunna kopplas ihop med SLI? Skall jag räkna med att ens få ut någon kraft ur ett såpass gammalt grafikkort över SLI?

Om du köper nytt kort så kan du inte köra det ihop med dina gamla, och även om det gick så hade det inte varit lönt. Sälj korten för 250kr st på blocket eller liknande och köp dig sen ett bra kort.

GTX 980 Strix | Intel i7 5820k | Corsair DDR4 16GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G400s | Sennheiser 360
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!