2st Corsair Force 3 120gb, hur hade du gjort...

Permalänk
Medlem

2st Corsair Force 3 120gb, hur hade du gjort...

Tjenare.
Jag har kört med Corsair Force 3 120gb som systemdisk ett bra tag nu och stormtrivs med den.
Men nu börjar utrymmet tryta, varit tvungen att installera spel på min mekaniska (äldre) disk vilket naturligtvis slöar ner laddtider.
Har precis beställt ytterligare en Corsair Force 3 120gb, är dock kluven hur jag ska använda den när den anländer.

Alternativen är att köra RAID-0 och få en större (något snabbare) systemdisk eller bara lägga till den nya SSD'n och sedan använda den att installera spel och program på.
Har läst både bra och mindre bra saker om att köra SSD i RAID... så vad tror experteliten här på SWEC?
Motivera gärna!

Är inte ett dugg rädd för att installera om operativ osv, oroar mig inte för att en disk ska gå sönder iaf inte mer eller mindre när det gäller dessa två alternativ.
Måste ju ha mer utrymme nu när det kommer så mycket nya trevliga spel!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk

jag skulle använda den som den är utan lägga den i raid-0

men jag skulle tro att du skulle ha mer nytta av att ha den i raid-0

Permalänk
Antielefant
Skrivet av buLLit:

Alternativen är att köra RAID-0 och få en större (något snabbare) systemdisk eller bara lägga till den nya SSD'n och sedan använda den att installera spel och program på.
Har läst både bra och mindre bra saker om att köra SSD i RAID... så vad tror experteliten här på SWEC?
Motivera gärna!

Är inte ett dugg rädd för att installera om operativ osv, oroar mig inte för att en disk ska gå sönder iaf inte mer eller mindre när det gäller dessa två alternativ.
Måste ju ha mer utrymme nu när det kommer så mycket nya trevliga spel!

Jag satt i samma situation för några månader sedan med min Intel 320 och köpte då min Force 3 120. Jag kör mina separat eftersom det är både enklare och stabilare.

Visst, som RAID-0 vinner man teoretiskt överföringshastighet... men frågan är till vad, och vad som kan utnyttja det.
RAID ger också tre nackdelar. Dels fungerar inte TRIM i RAID vilket innebär att diskarna blir långsammare med tiden, dels ökar accesstiderna med en RAID-array eftersom hårddiskkontrollern måste kolla och synka två diskar.

Jag nämnde tre nackdelar, och den tredje är den absolut tråkigaste. Om ena disken fallerar, oavsett anledning, eller för den delen om ena disken "hickar till" och hänger sig ens bara en kort stund, fallerar hela arrayen. Du tappar alltså allt på båda diskarna, oavsett om den andra disken (eller till och med båda) fortfarande är helt hel.

Jag har också sett exempel på när det inte går att uppdatera firmware till diskarna eftersom det kräver att diskarna kopplas isär (kräver AHCI).

Till slut... diskarna klarar redan 500 MB+ läsningar, det behövs inte mer. Det finns i princip inga program som klarar av att använda dagens SSD'er ändå utan oftast ligger data hårt komprimerat vilket snarare belastar CPU istället.
Jag lägger program på C-disken och spel på E-disken, båda är ca 75% fulla atm, och lider inte alls av att datorn på något sätt känns seg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack Zcenicx för ett genomtänkt svar.
Alltid trevligt med tips från människor som varit/är i liknande situation.
Har givetvis redan läst på om nackdelarna med RAID, men funderade på om det var värt riskerna tack vare prestandaökning.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Antielefant

Är du ute efter ren prestandaökning skulle jag snarare rekommendera att du tittar på något RAMcache eller RAMdisk-program. De brukar kunna göra betydligt större nytta än att RAID, speciellt då accesstiden mot RAM är betydligt lägre än mot diskarna (dagens SSD ligger kring 90-110 mikrosekunder, att jämföra med HDD's 10-13 millisekunder eller RAM's... 11 nanosekunder).

Räknat då på en Sandy Bridge-rigg med standard 1333 MHz CL8-minnen, där vi också pratar 25600 MB/s överföringshastighet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Är inte sådan prestanda jägare, tänkte väl mer än att jag kunde få lite prestanda på köpet.
Fick SSD nr2 igår, blev en systemdisk och speldisk konfiguration istället för RAID-0.

Ska kolla lite på RAMcache och RAMdisk för skojs skull, tack för tipset!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG