bootmgr is missing...hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Sep 2009

bootmgr is missing...hjälp!

Som trådtiteln avslöjar så saknas bootmgr.

Det funkar inte att försöka reparera windows då skivan inte vill starta. Jag har valt att starta från cd-rom men då kommer jag bara till "loading operating system"-skärmen och skivan varvar som fan i några minuter tills "bootmgr is missing"-meddelandet kommer. väljer jag istället att starta från hdd:n så kommer meddelandet upp direkt.

what to do?

tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Mar 2008

| Temjin TJ08-E | i5 3570K@ 4,8GHz | EKWB Water cooling |
| GIGABYTE Sniper M3 | MSI GTX1070 ARMOR oc |
| 16Gb Corsair Dominator Platinum 1600MHz |
| WD Geen x2 raid 0 | Cooler Master Silent Pro M700 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Sep 2009

dessa lösningar fungerar inte eftersom datorn inte vill läsa windows 7-skivan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010

Har också hört att använda "System Restore" kan förstöra också. Det ska vara bäst att fixa det genom CMD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

så du lyckas att få den att läsa från skivan? Eller varvar den bara upp och du bootar fortfarande från hdd?

Testa hamra f8 och välj dvdläsaren.
bootmgr skall inte påverka om den läser skivan eller inte. (antar att skivan är laglig och att den är fullt bootbar)

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Din Win DVD skiva verka vara dålig/trasig.
Kan även vara DVD läsaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av rush2112:

dessa lösningar fungerar inte eftersom datorn inte vill läsa windows 7-skivan

1. Kan du läsa skivan i en annan dator? Isf kan du skapa ett USB med din skiva på istället. http://maketecheasier.com/boot-and-install-windows-7-from-usb...

2. Låna en skiva av nån du känner, har du ingen så finns andra alternativ om du förstår vad jag menar.

3. http://lmgtfy.com/?q=FIx+missin+bootmgr+no+disc kolla länkarna där och se om det finns nåt, orkar inte göra det själv.

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av RainesX:

så du lyckas att få den att läsa från skivan? Eller varvar den bara upp och du bootar fortfarande från hdd?

Testa hamra f8 och välj dvdläsaren.
bootmgr skall inte påverka om den läser skivan eller inte. (antar att skivan är laglig och att den är fullt bootbar)

Skrivet av panpo98:

Din Win DVD skiva verka vara dålig/trasig.

Den varvar bara upp och sen bootar från hdd, men ska testa att rota fram en annan skiva, har nog några ligger...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011

Spamma F8 vid boot eller vad du nu har för knapp där du väljer HDD, USB, CDRom etc.

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av rush2112:

Den varvar bara upp och sen bootar från hdd, men ska testa att rota fram en annan skiva, har nog några ligger...

Gör du vad skärmen säger till dig när dvd varvar upp?

"press any key to boot from dvd" eller vad det nu står.
om du inte gör det så bootar den från hdd i stället efter typ 30sec var av dvd varvar upp under den tiden.

och som sagts av mig och någon mer hammra/spamma f8 under postning för att välja bootdevice själv. Kan funka om inte normal bootordning funkar för dig.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Mar 2011

Antar att du kör med rätt arkitektur(?) ifall det är en 32-bit skiva så finns inte "Bootmgr", men det finns på 64-bit skivorna
(Notera att jag inte är säker på om detta stämmer men enligt min erfarenhet så finns det nog en gnutta chans att det kan vara så)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av pokrax:

Antar att du kör med rätt arkitektur(?) ifall det är en 32-bit skiva så finns inte "Bootmgr", men det finns på 64-bit skivorna
(Notera att jag inte är säker på om detta stämmer men enligt min erfarenhet så finns det nog en gnutta chans att det kan vara så)

Kommer inte windows 7 med både 32 och 64bitars på samma skiva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av schitzo:

Spamma F8 vid boot eller vad du nu har för knapp där du väljer HDD, USB, CDRom etc.

Detta har jag gjort, det var enda sättet jag kunde välja att boota från cd-rom från första början.

Skrivet av RainesX:

Gör du vad skärmen säger till dig när dvd varvar upp?

"press any key to boot from dvd" eller vad det nu står.
om du inte gör det så bootar den från hdd i stället efter typ 30sec var av dvd varvar upp under den tiden.

och som sagts av mig och någon mer hammra/spamma f8 under postning för att välja bootdevice själv. Kan funka om inte normal bootordning funkar för dig.

Jo, vet hur jag ska trycka och när (i vanliga fall), kruxet är det att det meddelandet aldrig kommer upp. Står bara loading operating system... (och typ 20 punkter till efter några minuter) sen kommer "bootmgr is missing" upp igen. :S

aja, ska testa en annan skiva nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av rush2112:

Detta har jag gjort, det var enda sättet jag kunde välja att boota från cd-rom från första början.

Jo, vet hur jag ska trycka och när (i vanliga fall), kruxet är det att det meddelandet aldrig kommer upp. Står bara loading operating system... (och typ 20 punkter till efter några minuter) sen kommer "bootmgr is missing" upp igen. :S

aja, ska testa en annan skiva nu.

:\
Då får du lycka till med nästa skiva då.
Tycker det låter mysko att både skiva och windowsinstalleringen skulle vara pajj.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Kan ju alltid testa reseta bios ,Hjälpte mig vid nåt tillfälle

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius s36.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius s36.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av pokrax:

Stämmer icke!

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av RainesX:

Kommer inte windows 7 med både 32 och 64bitars på samma skiva?

Skrivet av AntiSmidig:

Stämmer icke!

Då får jag ta tillbaka mitt (felaktiga) påstående!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Sep 2009

Nu är det äntligen löst. Fick ta och stoppa in hdd:n i en annan dator (som redan hade en hdd med os) och formatera och installera windows. Sen satte jag tillbaka hdd:n i datorn den var ämnad för... och voila... bootmgr is missing... skillnaden denna gång var dock att windowsskivan ville läsas och det gick nu att installera om windows (igen) och nu fungerar allt

Jag tackar alla för era ansträngningar för min skull, alltid skönt att veta att sweclockersfamiljen finns tilll hands!