Abits webbplats stängs ned i februari

Permalänk
Melding Plague

Abits webbplats stängs ned i februari

Den numera nedlagda moderkortstillverkaren Abit stänger ned webbplatsen inom kort, inklusive filarkivet med BIOS-versioner och drivrutiner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sorgligt men otroligt bra att de hållit igång så här länge med sin support och garantihantering. Kudos för det!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

O.o visste inte ens att det fanns

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Riktigt synd!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Blåser upp min ABIT badboll (inkluderat med måt moderkort) i salut !

Permalänk
Medlem

Bäst att ladda ner hela alltet då? Fast det kanske någon annan gör och hostar en nerladdnings-server?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Synd! Abit har gjort många bra moderkort genom tiderna.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Bäst att ladda ner hela alltet då? Fast det kanske någon annan gör och hostar en nerladdnings-server?

Precis vad jag tänkte, kan vara en bra idé!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

är inte Abit = Asrock? trodde dom bara bytade ägare och namn.. känns som det samma företag med samma typ av moderkort iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

är inte Abit = Asrock? trodde dom bara bytade ägare och namn.. känns som det samma företag med samma typ av moderkort iaf

AsRock ägs av Pegatron (http://en.wikipedia.org/wiki/Pegatron_Corporation) som i sig är en del av Asustek som äger Asus.
Så Asrock är på något sätt spunnet av Asus...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

*dubbelkollar för en fjärde gång ett de inte släppt något nytt BIOS till mitt moderkort*
Fina grejer det där

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Asus above all, alltid bästa priserna till bästa kvaliten

Permalänk
Medlem

STOOOOOOOOOOOPPPP

Detta får bara inte ske. Kalla in regeringen, NATO, FN, Obama - krismöte - asap.
Ett brott mot mänskligheten.

Har visserligen bara 4 st NF7-mobon kvar men iaf.

Hur tankar man ner en websajt?

Permalänk
Inaktiv

Även om kvaliten på deras moderkort var rätt sådär mot slutet så har jag överlag positiva minnen av de produkter jag haft, speciellt då mitt Abit X38-QuadGT. En annan intressant men inte speciellt lyckad produkt var deras Abit Fatal1ty F-I90 HD som baserades på ATI's gamla chipsetkretsar ihop med Core 2-processorer.

Bra jobbat med att hålla såväl sidan som innehållet kvar tre år efter att de lagt ner tillverkningen. Kan tilläggas att även DFI har filer till deras gamla produkter kvar, kan vara värt att säkerhetskopiera inför den dag då även deras innehåll försvinner: http://www.dfi.com.tw/DFI-Lanparty/

Inte så många moderkortstillverkare kvar idag tyvärr.

Permalänk
Medlem

*Snyft* ... Får en liten tår i ögat...

Förmodligen några av de bästa moderkorten jag har ägt har kommit från Abit.

Permalänk
Inaktiv

Abit IC7-G kommer leva kvar i minnet, sämsta NB kylaren jag haft.. Men visst lever minnet kvar, aldrig mer aktiv kylning på NB!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nf7-s/AN7 tillsammans med BH-5'or... argh vad nostalgisk man blir trots att det inte är SÅ länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Abit IC7-G kommer leva kvar i minnet, sämsta NB kylaren jag haft.. Men visst lever minnet kvar, aldrig mer aktiv kylning på NB!

Skickades från m.sweclockers.com

Men kan inte ta ifrån dem att de såg bra ut!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hmm, sitter för tillfället och tankar ner hela deras arkiv, bios, drivers, manualer, tools, etc utifall nånting skulle behövas i framtiden

Däremot så är det inte det snabbaste jag sett i mina dar, hastighet på kanske 20kb/s? Någon annan som får en snabbare hastighet mot sidan?

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Wget

Skrivet av jookeer:

STOOOOOOOOOOOPPPP
Hur tankar man ner en websajt?

För mig egen del, med ett gammalt Linux-trick som kallas "wget"

http://linuxreviews.org/quicktips/wget/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Hmm, sitter för tillfället och tankar ner hela deras arkiv, bios, drivers, manualer, tools, etc utifall nånting skulle behövas i framtiden

Däremot så är det inte det snabbaste jag sett i mina dar, hastighet på kanske 20kb/s? Någon annan som får en snabbare hastighet mot sidan?

Mest troligt så är där rätt många som tänkte samma och håller på att dra ner hela arkivet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag var inte igång så mycket i datorbranchen 2009, men anar att dom var riktigt bra:)

Bra att dom hållit uppe support soppas länge, det ska dom ha pluspoäng för:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Minns mitt älskade IC7 MAX3 och dennes förjäkla små fläktar som lätt massor, men det var ett så otroligt trevligt moderkort. Ska försöka ladda ner så mycket jag kan från deras hemsida man orkar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker, men jag tycker mig minnas att jag hade någonting från Abit för många år sedan.
Sedan är mitt minne alltid osäker på tidsrymder, så jag vet inte.

Oavsett så är det alltid tråkigt när mångfald försvinner, då jag tror att det enbart gynnar utveckling och konkurrens.

Permalänk
Skrivet av anon34034:

Abit IC7-G kommer leva kvar i minnet, sämsta NB kylaren jag haft.. Men visst lever minnet kvar, aldrig mer aktiv kylning på NB!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Palme_570:

Men kan inte ta ifrån dem att de såg bra ut!

Kommer ihåg de sena kvällarna med torris på mitt gamla IC7 kort, gick som en klocka trots mer eller mindre snygga lödningar för att fixa problem så som att det bara ville mata minnena med 2.1 Volt! Och som pricken över i:et gav det en korrupt hårddisk varje gång någon (läs Pappa) försökte ansluta skrivaren till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

AsRock ägs av Pegatron (http://en.wikipedia.org/wiki/Pegatron_Corporation) som i sig är en del av Asustek som äger Asus.
Så Asrock är på något sätt spunnet av Asus...

De behöver inte ha särskilt mycket gemensamt bara för att de ingår i samma koncern. Förutom kanske en viss del av tekniken (interna avtal m.m.). Kan ju bli lite lustigt i koncerner ibland att två företag konkurrerar mot varandra, trots samma ägare (som egentligen bara bryr sig om vinsten).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Jag vet ett abit TH7II som fortfarande tuffar på och det dagligen, inköpt 2000 eller liknande. Dock, skall tilläggas, så bytte jag något på morderkortet, jag köpte ett nästintill likadant moderkort av någon här på forumet, men om det var plastanordningen till kylarmonteringen på sockel 428, eller om det var något annat jag bytte ut, låter jag vara osagt. Jag hade en på den tiden finfin överklockning på min P4 Willamette 1,5GHz processor, hade den uppe i strax över 2GHz med originalkylare.

Dock så var det hiskeligt dyra minnen till det systemet, RDRAM 800MHz, med teknologi från stämningsbolaget Rambus.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg deras Barebone Digidice för socket 478, som jag monterade vattenkylning i som kylde min P4 3Ghz och Ati radeon 9800pro. Väldigt trångt var det, men det blev faktiskt väldigt lyckat. Vilka minnen!

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst att de hade sidan uppe så länge, mitt Abit 9 Pro har funkat felfritt sedan 2006, väldigt bra bräda

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har tre trasiga Abit kort här som ligger och dräller, riktigt skitmärke om du frågar mig.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989