Byta sata-controller.

Permalänk
Medlem

Byta sata-controller.

Hej jag har en corsair force 3 120gb ssd och fick en random crash, efter lite krabbande så tror jag att problemet ligger i min sata controller http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?p=510232#post5... har ett x58 system, undrar därför hur man byter sata controller, gör man det i bios eller är det direkt relaterat till vilken sata-port ssd'n sitter kopplad till?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Marvell controllern kan strula, bara switcha sata port till den andra controllern.

Edit:
Ser dock ut som ditt mobo bara har 6Gb/s portar genom marvell, lite surt

Permalänk
Medlem

det är relaterat till vilken port den sitter i
skulle gissa på att du satt den i en marvel port
många som har problem med marvel portarna

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Ok, bara att gilla läget då antar jag, får helt enkelt skita i att använda 6GBit portarna, men de ger väl ändå inte den hastigheten om jag minns rätt?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Näh, dom har väl ~300 MB/s write och ~400 MB/s read i bästafall, om jag inte missminner mig, samt så hade väl tidigare inte trim support, vet inte vilken som sitter på ditt kort.