Skärmen dör, processor eller modekort tro?

Permalänk
Medlem

Skärmen dör, processor eller modekort tro?

Hej!

Testat nu 3 olika sorters grafikkort, alla samma problem. Ominstallationer av windows säkert en 5-6 ggr och olika drivrutiner. Men får samma problem, så jag börjar undra om de är processorn. Råkade böja en liten pigg förut men rätade tillbaka den. Har för mig att problemen började efter det men inte säker.

Brukar hjälpa att starta om datorn ibland, vilket jag finner konstigt. Men ofta när de blir så händer de 2-3 ggr i rad minst.

Så eftersom de inte bör vara grafikkortet så undrar jag vilken del jag bör byta ut nu? Processorn elr modekortet?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hej Eric! Det skulle kunna vara en av ram-minneskontakterna på moderkortet som spökar.
Du kan testa att starta upp datorn med ett ram-minne installerat, funkar inte det så byt ram-minnes port och testa att starta upp datorn igen. Fungerar datorn felfritt på en av kontakterna så är det stor sannolikhet att någon av de andra har blivit utbrända och du bör byta/reparera ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan skärm?... Hade liknande problem med en samsung bw224 och då hade det gått troll i skärmens viloläge.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Hej Eric! Det skulle kunna vara en av ram-minneskontakterna på moderkortet som spökar.
Du kan testa att starta upp datorn med ett ram-minne installerat, funkar inte det så byt ram-minnes port och testa att starta upp datorn igen. Fungerar datorn felfritt på en av kontakterna så är det stor sannolikhet att någon av de andra har blivit utbrända och du bör byta/reparera ditt moderkort.

Jag har kört memtest för inte så längesedan och de gick utmärkt. Räcker inte de?

Skrivet av Hzup:

Har du testat med en annan skärm?... Hade liknande problem med en samsung bw224 och då hade det gått troll i skärmens viloläge.

Köpte en ny skärm förut och de va problem redan innan de tyvärr :/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

står det "no connection found" eller något liknande? för jag hade det problemet för ett tag sedan (skärmen var på men var helt svart) testade med olika kablar (dvi/hdmi/vga) men funka ej. Sen testade jag att byta pci-express port och då funka den...det kanske du gjort redan men ville bara dela med mig

hoppas det fixar sig, lycka till

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Har du testat med en annan skärm?... Hade liknande problem med en samsung bw224 och då hade det gått troll i skärmens viloläge.

Hej,

vad menar du med "då hade det gått troll i skärmens viloläge" ?

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

står det "no connection found" eller något liknande? för jag hade det problemet för ett tag sedan (skärmen var på men var helt svart) testade med olika kablar (dvi/hdmi/vga) men funka ej. Sen testade jag att byta pci-express port och då funka den...det kanske du gjort redan men ville bara dela med mig

hoppas det fixar sig, lycka till

"Display driver stopped responding and has recovered" får jag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kom på en sak, kan de vara PSU? Har ju tillräckligt med kraft. Ska även säga att ljudet fungerar utmärkt när de blir detta och fortsätter som de ska.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Uppdatering om någon är intresserad så ska jag köpa nytt modekort samt processor troligtvis om jag hittar en intel för bra pris. Annars blir de bara en ny processor. Har tyvärr inge mycket att spendera på datorn för tillfället.

Försökt googla fram svaren men hittar ingen lösning som verkar fungera för mig så måste vara hårdvara. Önskar bara att man kunde veta vilken så man slipper slösa pengar i onödan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har samma problem.men jag kommer in i felsäkert läge dåblir det bild som det ska,jag tror det är nåt med drivrutinerna vid boot.
Får du bild i felsäkert läge?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Har du testat med en annan skärm?... Hade liknande problem med en samsung bw224 och då hade det gått troll i skärmens viloläge.

Aha jag hadde samma problem med två samsung bw224 det va kondensatorerna i den som va paj i stöm delen så jag bytte ut dom köpte nya på elfa för 20:- tog 25 min att fixa

Den starta ibland och efter viloläge krångla den.

Testa med en annan skärm har du inget problem är det din skärm så kopla ur den och titta på kondensatorerna bakom plåten ser dom ut som dom har jäst är dom döda och behöver bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Har samma problem.men jag kommer in i felsäkert läge dåblir det bild som det ska,jag tror det är nåt med drivrutinerna vid boot.
Får du bild i felsäkert läge?

Alltså jag får tillbaka skärmen efter några sekunder. Och ljudet fungerar som sagt utmärkt i mellan tiden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Oki

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

Jag tycker det låter som att problemet sitter i antingen; skärmen, grafikkortet eller drivrutiner. Om moderkortet eller processorn spökar borde inte datorn återhämta sig?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRobban:

Jag tycker det låter som att problemet sitter i antingen; skärmen, grafikkortet eller drivrutiner. Om moderkortet eller processorn spökar borde inte datorn återhämta sig?

3 olika grafikkort, flertal ominstallationer av windows och olika testar av drivrutiner. Testat CD, testat ladda ner och installera med eller utan internet inkopplad. Skärmen är ju typ helt ny men får väl försöka hitta någon annan skärm och testa.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Behöver ett lite snabbt svar här bara; Jag tror faktiskt de är skärmen och kanske va de inga problem innan. Testade koppla in en 15 tums skärm och startade upp en massa program och inga problem. Nu satte jag tillbaka min 24 tums och direkt vart de detta.

Så frågan är ; Hade de varit processorn skulle datorn kunnat "återställa sig" eller skulle den stäng ner sig då?

Visa signatur

Citera för svar