ang. passivt kylda grafikkort.

Permalänk
Medlem

ang. passivt kylda grafikkort.

Hur högt vågar man gå? Jag såg att powercolor hade 6850 som ett passivt kylt kort, och jag antar att man kan stressa kortet utan att det blir för varmt om man har lite airflow i chassit. Blir det lika bra resultat om man kör en aftermarket-heatsink exempelvis thermalrights hr grej, mk-13 etc (jag har ingen aning om vilken som är bäst)?

När man söker på test och hur kylarna fungerar handlar det ofta om flera generationer gamla kort, det är svårt att få info om nyare grejer. Till exempel, är det omöjligt att kyla ett 6950 / 560 ti etc på detta sättet? Vilka temperaturer får man?

Permalänk
Rekordmedlem

Grafikkort brukar vara designade för att tåla kring 100C och så länge delarna är stabila så spelar tempen ingen jätteroll tycker jag, det är funktionen man vill ha och inte låg temp, jag föredrar så tyst som möjligt o då blir det även så att man kör allt så varm man kan, jag ser därför fram mot amds ny kort som drar väldigt lite, så nu ska man bara vänta på att priset blir lite bättre på dem efter att alla spelfreaks har krigat om de första exen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Generellt sett brukar man inte kunna köra de mest kraftfulla korten med passiv kylning utan massivt airflow i burken och då kommer det ändå låta så vad är vitsen? Du kan nog köra ett 560ti passivt men då utan överklockning och du måste ha hyfsat bra airflow.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Oavsett kort så måste man nog ha hyfsat bra luftflöde i burken, för även om man kör med passiv diamantkylare (=extremt bra och snabb kylnings- och värmeledningsförmåga) så blir trots allt luften i chassit snabbare varm och måste således bytas ut mot ny kallare luft annars är ju jobbet ogjort. så är det ju även med vanliga kylare. hur mycket eller bra en vanlig kylare kyler en kärna så spelar det ingen roll om man inte har genomströmning i ett chassi.

eller har jag fel i tänket nu?

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av zachie:

Oavsett kort så måste man nog ha hyfsat bra luftflöde i burken, för även om man kör med passiv diamantkylare (=extremt bra och snabb kylnings- och värmeledningsförmåga) så blir trots allt luften i chassit snabbare varm och måste således bytas ut mot ny kallare luft annars är ju jobbet ogjort. så är det ju även med vanliga kylare. hur mycket eller bra en vanlig kylare kyler en kärna så spelar det ingen roll om man inte har genomströmning i ett chassi.

eller har jag fel i tänket nu?

Nja, varmluft flyttar sig mot kallare luft så det blir en 'varmfront'. Svårt att säga hur bra det är i praktiken dock. Luften är ju inte still i chassit bara för at det inte finns fläktar igång, men det kommer ju inte heller flytta ut den varma luften ur chassit snabbt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Nja, varmluft flyttar sig mot kallare luft så det blir en 'varmfront'. Svårt att säga hur bra det är i praktiken dock. Luften är ju inte still i chassit bara för at det inte finns fläktar igång, men det kommer ju inte heller flytta ut den varma luften ur chassit snabbt.

Njaa.. värme stiger uppåt, i ett chassi iaf.(visserligen stämmer kanske din tes utomhus) kall luft sugs in under den varma luften. I alla fall i stängda utrymmen, så som ett chassi. eller så kanske jag bara missförstår vad du menar. Men fakta är ju att det alltid är kallare i botten på ett chassi utan fläktar. Det är också därför som varmluftballonger kan flyga.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Jag försöker bygga en ljudlös dator men kompromissar lite, jag tänkte mig 3st 120mm slipstream fläktar i 500rpm. Det är meningen att de ska flytta ut luften okej åtminstone.
Vad tror ni, räcker det passivt om man ska kyla 560 ti exempelvis?

Permalänk
Skrivet av zachie:

Njaa.. värme stiger uppåt, i ett chassi iaf.(visserligen stämmer kanske din tes utomhus) kall luft sugs in under den varma luften. I alla fall i stängda utrymmen, så som ett chassi. eller så kanske jag bara missförstår vad du menar. Men fakta är ju att det alltid är kallare i botten på ett chassi utan fläktar. Det är också därför som varmluftballonger kan flyga.

Om du ska ha ett chassi med bara passiv kylning är det ju rätt korkat att ha ett helt stängt chassi..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

kanske lite OT, men jag blev rekommenderad Solo II som chassi för denna passiva setup, det är ju relativt stängt. Är det dåligt i samband med passivt grafikkort eller vadå?

Permalänk
Hedersmedlem

En 560Ti med originalkylning kan du glömma passiv och det är inte säkert det går ens med tredjepartsditon. Det kortet drar lite för mycket för att bli bra i ett "tyst" system iaf enligt mig. Du får nog gå ner till ett HD6850 eller liknande. Vad skall du ha burken till?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En 560Ti med originalkylning kan du glömma passiv och det är inte säkert det går ens med tredjepartsditon. Det kortet drar lite för mycket för att bli bra i ett "tyst" system iaf enligt mig. Du får nog gå ner till ett HD6850 eller liknande. Vad skall du ha burken till?

Lite allt möjligt, inklusive spel då och då. Försöker bygga ljudlöst i och med att den ska stå på hela tiden. Om man t ex foldar eller kör någonting krävande över natten så går det inte att sova i samma rum. Man känner sig helt förstörd när man vaknar på grund av den konstant höga ljudnivån.
Och även i idle låter min dator alldeles för mycket. Jag förstår att man måste kompromissa lite mellan prestanda / ljudvolym, så man kanske som sagt borde vänta och se hur 7800-serien eller kepler fungerar passivt.