Bästa halvhöjds grafikkortet för spel?

Permalänk
Medlem

Bästa halvhöjds grafikkortet för spel?

Hej,

Jag skulle behöva lite Hjälp och eventuellt tips på ett grafikkort.

Har en gammal Dell optiplex som är skitsmidig eftersom den är liten. Spelar lite och upplever att det kort jag har idag inte riktigt levererar det jag behöver
Det som spelas är inget avancerat, (Diablo 2, Counter-strike, Starcraft 2 osv.) Så istället för att köpa en ny dator så tänkte jag handla ett grafikkort. Jag är medveten om att det inte kommer göra någon dunderskillnad, men det skulle vara trevligt att inte behöva spela cs i 640*480 med 60fps.

Det jag behöver är ett halvhöjdsgrafikkort eftersom det inte får plats i chassit annars. Kan inte så mycket om de lite mindre grafikkorten så jag skulle behöva lite tips. Det är pci express och därför kikar jag på dessa korten:

RADEON HD6570 1GB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI
GEFORCE GT 430 1GB PCI-E VGA/DVI/HDMI

Det är på dustin jag har hittat dem eftersom dustin har ett sökfilter för lowrise kort. Finns det bättre kort någon annan stans som är low profile?

Vilket av de två korten är bättre?

Mvh Johan

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazer:

Hej,

Jag skulle behöva lite Hjälp och eventuellt tips på ett grafikkort.

Har en gammal Dell optiplex som är skitsmidig eftersom den är liten. Spelar lite och upplever att det kort jag har idag inte riktigt levererar det jag behöver
Det som spelas är inget avancerat, (Diablo 2, Counter-strike, Starcraft 2 osv.) Så istället för att köpa en ny dator så tänkte jag handla ett grafikkort. Jag är medveten om att det inte kommer göra någon dunderskillnad, men det skulle vara trevligt att inte behöva spela cs i 640*480 med 60fps.

Det jag behöver är ett halvhöjdsgrafikkort eftersom det inte får plats i chassit annars. Kan inte så mycket om de lite mindre grafikkorten så jag skulle behöva lite tips. Det är pci express och därför kikar jag på dessa korten:

RADEON HD6570 1GB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI
GEFORCE GT 430 1GB PCI-E VGA/DVI/HDMI

Det är på dustin jag har hittat dem eftersom dustin har ett sökfilter för lowrise kort. Finns det bättre kort någon annan stans som är low profile?

Vilket av de två korten är bättre?

Mvh Johan

Mellan dina alternativ är 6570 överlägset bättre, prestandamässigt. Vad gäller andra modeller som har en mindre formfaktor kan jag tyvär rinte svara på.

Om 6570 klarar att driva SC2 i vettig upplösning kan jag dock inte svara på.

Jag antar att du inte är beredd att lägga ut lite större summor för att få den prestanda som du är ute efter?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965114 hd 6670 har du här det är nog det bästa kortet du kan sätta i som inte kräver extra ström det är inte på lager än dock...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

och om du inte har råd så tar du hd 5570

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Det som han ovan länkade ger bra gaming prestanda i förhållande till strömmen och måttet Sådant skulle utan problem få SC2 att flyta på bra(kanske inte i 1080P och allt på high) men med bra framerate och hyfsade inställningar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Hittade ett 6850 i low profile
http://afox-corp.com/en/products_details.asp?proid=109
Kan dock bli svårt att få tag på i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965114 hd 6670 har du här det är nog det bästa kortet du kan sätta i som inte kräver extra ström det är inte på lager än dock...

Finns det något bättre lågprofilskort som kräver extra ström? (Frågar av rent intresse)

Finns ju nämligen även detta som ej kräver extra ström:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14333-afox-gor-radeon-hd-685...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Palit har gjort ett GTS450 som halvhöjd kort, vet inte om det går att få tag i Sverige, men det går ju att beställa från utlandet om man hittar det...

http://www.palit.biz/palit/vgapro.php?id=1393

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83051511&cols=532,531,...

Alla DirectX 11 kort som finns i halvhöjd.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

...fast ändå inte.

T.ex. kortet som länkades ovan, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965114
Där är det ju inte ifyllt så det kommer inte med på din sökning. Och eftersom det kortet är både fullhöjd och halvhöjd så känns det fel att bocka i "Lågprofil" på egenskaperna, då kommer det ju inte komma fram för folk som söker fullhöjdskort...
Så där brister prisjakt tyvärr.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Hej, tack för de snabba svaren!

HIS Radeon HD6670 kostar inte för mycket för mig. Tack för tipset!

Jag skulle gärna köpa Afox 6850 kortet, men jag kan inte hitta det någonstans...

Är det bara en tidsfråga innan Afoxkortet kommer till sverige eller är det bara att ge upp? handla utomlands tycker jag är lite för bökigt.

Mvh Johan

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk
Medlem

Du kan även välja detta Sapphire HD6670 lågprofil grafikkort som finns på lager http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652781

Sapphire HD6670 är tystare än vad man kan tro av bilden på kortet, länk till test http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chazer:

Jag skulle gärna köpa Afox 6850 kortet, men jag kan inte hitta det någonstans...

Är det bara en tidsfråga innan Afoxkortet kommer till sverige eller är det bara att ge upp? handla utomlands tycker jag är lite för bökigt.

Verkar som den närmsta distributören för Afox är Xstra i Belgien, de har dock även kontor i Danmark, så du kan ju höra med t.ex. ProShop (baserade i Danmark men säljer till Sverige) om de har återförsäljarkonto hos Xstra och kan beställa hem det kortet?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Verkar som den närmsta distributören för Afox är Xstra i Belgien, de har dock även kontor i Danmark, så du kan ju höra med t.ex. ProShop (baserade i Danmark men säljer till Sverige) om de har återförsäljarkonto hos Xstra och kan beställa hem det kortet?

Det är ett långskott, men jag testar email skickat.

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

...fast ändå inte.

T.ex. kortet som länkades ovan, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965114
Där är det ju inte ifyllt så det kommer inte med på din sökning. Och eftersom det kortet är både fullhöjd och halvhöjd så känns det fel att bocka i "Lågprofil" på egenskaperna, då kommer det ju inte komma fram för folk som söker fullhöjdskort...
Så där brister prisjakt tyvärr.

Fast det finns ju inte i lager nånstans så det är ju ett ickekort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Fast det finns ju inte i lager nånstans så det är ju ett ickekort.

Fast Komplett/Inwarehouse får ju in i lager den 25:e, vissa kanske är villiga att vänta till dess och då är det ju inget "ickekort"? Faktum kvarstår ju att prisjakt tyvärr inte listar alla LP-kort, trist men sant. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Lite OT kanske. Tänkte bara höra vilket grafik kort du har just nu? Eftersom du säger att din fps i CS ligger på 60. Vi måste prata om ett gforce 4 eller något då.. Vad du har för processor skulle också varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazer:

Hej, tack för de snabba svaren!

HIS Radeon HD6670 kostar inte för mycket för mig. Tack för tipset!

Jag skulle gärna köpa Afox 6850 kortet, men jag kan inte hitta det någonstans...

Är det bara en tidsfråga innan Afoxkortet kommer till sverige eller är det bara att ge upp? handla utomlands tycker jag är lite för bökigt.

Mvh Johan

Skrivet av pr1ckskytt:

Lite OT kanske. Tänkte bara höra vilket grafik kort du har just nu? Eftersom du säger att din fps i CS ligger på 60. Vi måste prata om ett gforce 4 eller något då.. Vad du har för processor skulle också varit intressant.

Jag håller med pr1ckskytt, beroende på vad du har för processor kan det vara totalt irrelevant vad du köper för grafikkort. Vilken modell av optiplex har du, eller kolla själv upp vilken processor som sitter i den.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det är en så standard optiplex 760 kan bli, core 2 quad och 99% säker på att det sitter ett radeon x300 kort i.
Till det har jag skruvat i en ssd och 8gb ram.

Det är ju ingen hem/spel/multimediadator i grunden, det är ju en kontorsdator. Men så jäkla smidig. skulle va fint och få ut lite mer fps och kunna köra högre upplösning i tex. CS och SC2. (Om det samtidigt gör att den blir bättre förberedd för d3 så är det bara en bonus som hjälper mig att skjuta på ett större datorinköp lite till)

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Fast Komplett/Inwarehouse får ju in i lager den 25:e, vissa kanske är villiga att vänta till dess och då är det ju inget "ickekort"? Faktum kvarstår ju att prisjakt tyvärr inte listar alla LP-kort, trist men sant. :/

Datumet kommer snart enligt nämda säljare. Det känns väldigt mycket som ett utgånget kort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Diablo III Recommended (enligt www.diablowiki.net)

# Intel® Core 2 Duo 2.4 GHz or AMD Athlon™ 64 X2 5600+ 2.8 GHz
# 2 GB RAM
# NVIDIA® GeForce® 260 or ATI Radeon™ HD 4870 or better

Angående CS förmodar att du spelar på en platt skärm (60 hz) och har vsyncen igång eftersom med ditt system ska du klara av 100 fps i ett 10 år gammalt spel. (Spelar cs ibland på en Amd 64 3200+ gforce 6600 gt, 100fps konstant)
Men din processor är ju ok för de spel du tänkt spela så ett nytt grafikkort är inte bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr1ckskytt:

Diablo III Recommended (enligt www.diablowiki.net)

# Intel® Core 2 Duo 2.4 GHz or AMD Athlon™ 64 X2 5600+ 2.8 GHz
# 2 GB RAM
# NVIDIA® GeForce® 260 or ATI Radeon™ HD 4870 or better

Angående CS förmodar att du spelar på en platt skärm (60 hz) och har vsyncen igång eftersom med ditt system ska du klara av 100 fps i ett 10 år gammalt spel. (Spelar cs ibland på en Amd 64 3200+ gforce 6600 gt, 100fps konstant)
Men din processor är ju ok för de spel du tänkt spela så ett nytt grafikkort är inte bortkastade pengar.

Officiella recommendationer på Diablo 3 finns inte ute än, det där är en uppskattning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Officiella recommendationer på Diablo 3 finns inte ute än, det där är en uppskattning.

Därför jag skrev (enligt www.diablowiki.net)

Finns även en länk från battlenet:
http://us.battle.net/support/en/article/diablo-iii-system-req...

Lite vägvisning iaf.