Finns det några stora europeiska komponenttillverkare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2011

Finns det några stora europeiska komponenttillverkare?

Jag kom att tänka på en sak häromdagen.
Nämligen att alla stora komponentmärken verkar vara asiatiska eller amerikanska.
Amd, Intel och Evga är väl amerikanska?
Asus, Msi, Lenovo, Gigabyte osv är väl asiatiska?
Finns det ingen stor tillverkare som är grundad i europa så att säga?.
Mycket av dagens elektronik tillverkas ju i asien oberoende av företagens säte men t.ex Intel har väl en ganska stor del av sina anställda i U.S.A?
Jag kanske är konstig men köper helst svenska produkter och efter det nordiska om det nu är jämförbara produkter i ungefär samma prisklass såklart.
Efter norden så handlar jag europeiska märken helst.
Jag skulle självklart kunna kolla upp alla bolag själv men tänkte om nån har en aning om varför det ser ut såhär om nu mitt antagande är rätt.
Tack på förhand om nån sitter på lite info och delar med sig.

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Är ju som du skriver att de flesta elektronikbolag är från USA eller Asien främst Taiwan, och Japan och numera också Korea. Kina står ju för den mesta av tillverkningen och har numera en del egna "märken".

Stora Europeiska elektroniktillverkare finns det ju inte så många, men Philips är ju ett (från Holland), även om de inte tillverkar just datorer. Nokia gör ju numera bara mobiler, men får ett antal år sen gjorde de ju allt möjligt som TV-apparater och videospelare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2011

Det är ju riktigt konstigt att det inte finns så många med tanke på att vi ligger ju långt fram tekniskt sett i Europa.
Finns ju giganter som Siemens och liknande men inte många t.ex datorkomponent-tillverkare eller Tv-fabrikörer vad jag vet.

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire