SSD som primär disk i BIOS = datorn vägrar starta.

Permalänk

SSD som primär disk i BIOS = datorn vägrar starta.

Tjena tjena.

Har lite problem. Försökte nämligen lösa lite tjall med BIOS, som vid kallstart kan ta upp till 20 sekunder att starta. Jag letade runt lite i BIOS och hittade något som kallades Hard Disk Boot Priority, i vilken min HDD låg som etta och min SSD som tvåa. Jag bytte plats på dem och provade att starta om datorn. Detta gjorde det dock etter värre, då bootup inte går ur BIOS, utan stannar på en svart skärm med texten Loading Operating System... (Se bild nedan)

Gick in i BIOS och bytte plats igen, nu fungerar det kanonbra.

Hur kan detta komma sig. Hur kan jag lösa slö uppstart och varför vill inte datorn starta med SSD:n som etta i HDD Boot Prio?

Moderkort är Gigabyte GA-Z68P-DS3
SSD är Corsair Force Series 3 120GB

//MaxentiusDecius

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Kolla vilken disk/partition bootloadern ligger på så förstår du varför

Mja, borde inte den ligga på min C-disk?

Kan ju nämna att operativsystemet ligger på min SSD.

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Skilj på systempartition å bootloaderpartition (System Reserved)

Ursäkta, men jag är lite borta nu. Hur ser jag var bootloadern ligger?

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Admin->Diskhantering

Ja, då ser det ut som följande:

Something amiss?

EDIT: Kan det ha att göra med att 'Boot' ligger på SSD:n och 'System' på HDD:n?

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem

I min W7-burk finns bootloadern i partitionen System Reseved, där finns bla. en mapp "Boot" samt en fil "bootmgr".

Kolla efter dem, troligen på din Omega. Ditt Win ligger på C:

Permalänk
Skrivet av jookeer:

I min W7-burk finns bootloadern i partitionen System Reseved, där finns bla. en mapp "Boot" samt en fil "bootmgr".

Kolla efter dem, troligen på din Omega. Ditt Win ligger på C:

Omega är tom, även med 'visa dolda filer' påslagen. Den kan ha blivit formaterad, det vet jag inte. Hur gör jag nu? :S

Tack för all hjälp hittintills, för övrigt!

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem

Det är inga dolda filer, du får ta visa skyddae systemfiler för att se bottmrg. Det skall vara en partition på runt 100mb eller så om man inte fipplat till det. Bästa är att slita ut alla dina diskar utom SSD, sedan installera om windows på din SSD så det inte blir fel. Troligtvis har felet uppkommit av att din SSD inte sitter på första Sata porten (Sata0 eller sata1 beroende på moderkort).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ev. kan du mecka till det hela (om du orkar).

Googla på "windows 7 boot loader" och läs tills ögonen blöder, kan troligen fixas med att boota Win7 DVD och köra Repair.

Som föregående inlägg säger, har man bara EN disk i burken när man installerar kan det inte bli fel

Å andra sidan är det inte helt fel om bootloadern ligger på en annan disk, det viktiga är att Win ligger på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxentiusDecius:

Tjena tjena.

Har lite problem. Försökte nämligen lösa lite tjall med BIOS, som vid kallstart kan ta upp till 20 sekunder att starta. Jag letade runt lite i BIOS och hittade något som kallades Hard Disk Boot Priority, i vilken min HDD låg som etta och min SSD som tvåa. Jag bytte plats på dem och provade att starta om datorn. Detta gjorde det dock etter värre, då bootup inte går ur BIOS, utan stannar på en svart skärm med texten Loading Operating System... (Se bild nedan)
https://www.loopfamily.com/Hosting/VortexBox/LoadingOS.jpg

Gick in i BIOS och bytte plats igen, nu fungerar det kanonbra.

Hur kan detta komma sig. Hur kan jag lösa slö uppstart och varför vill inte datorn starta med SSD:n som etta i HDD Boot Prio?

Moderkort är Gigabyte GA-Z68P-DS3
SSD är Corsair Force Series 3 120GB

//MaxentiusDecius

Starta upp till win med den disk som startar sen klicka på win-knappen->sök på msconfig+ enter--> sen går du in under fliken Systemstart sen markerar du väljer du vilken disk som ska boota, om du nu har fler än en " boot " i rutan och den ska vara standard. Fungerade för mig när jag hade samma problem och andra problem att starta win.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk

Har löst problemet!

Hade uppenbarligen missat att plocka ut alla andra hårddiskar innan jag installerade Win7 på SSD:n. Har installerat om systemet och allt är som det ska.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Intel.