byta sata ingång

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

byta sata ingång

Hej

Håller precis på att installera mitt grafikkort när jag upptäcker att det täcker 3 av 4 sata ingångar... (Tror jag kan lösa detta i framtiden om jag köper vinklade kontakter)

Men till min fråga. Kommer datorn att reagera på något sätt om jag ändrar plats på hårddisken från sata ingång 1 till sata ingång 4? Kommer jag behöva göra något med inställningarna??? Jag har nämligen avinstallerat mitt interna grafikkort för att installera detta nya grafikkortet och det vore dumt om det blev fel på två ställen så att säga.

Tacksam för snabbt svar då jag håller på just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Det brukar gå bra så länge du inte flyttar från en sorts kontroller till en annan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Kontroller? vet inte vad det innebär. Jag har 4 sata kontakter som sitter precis bredvid varandra på rad. Menar du om den kontakten var använd till typ någon annan grej. Typ en cd-läsare?. Det satt inget i den innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ofta har ju moderkort en inbyggd extra SATA kontroller för att skapa fler SATA platser.
Och oftast så ser man vilka på färgen på kontakterna.
Men om du bara har 4 så gissar jag på att du bara har dom som chipsetet redan erbjuder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Okej. Då borde det fungera. Om du har tid för en snabb fråga till

Kan jag ta typ vilken 6pin kontakt som helst och sätta i grafikkortet? (för strömförsörjningen)
Jag har nämligen 3 alternativ...

1. En 6pin med 3gul/vita och 3 svarta sladdar
2. En 6pin med 3gul/blå och 3 svarta sladdar
3. En medkommande adapter ifrån 4pin som passar i röd,svart,svart,gul sladd till 6pin 3gula och 3 svarta