Vad ska man tänka på vid byte av grafikkorts kylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2010

Vad ska man tänka på vid byte av grafikkorts kylare?

Hej alla.
Nu är det så att Arctic har kommit med sin nya kylare till 7970 och jag funderar på att införskaffa mig 2st. Problemet är bara att jag har aldrig bytt kylare på grafikkort förut. Finns något något man bör tänka på `? Kom gärna med några punkter som underlättar det hela för mig!

Mvh
Kare

GTX 980 Strix | Intel i7 5820k | Corsair DDR4 16GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G400s | Sennheiser 360
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Glöm inte att limma på eventuella kylflänsar på strömförsörjning och VRM

Annars är det rätt straight forward. Bara följa guiden på kylaren.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005

principen är samma, dock på videon så sätter han på ett vattenblock istället

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2010

Tacksam för svar. Gäller fortfarande att garantin försvinner när man byter?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 980 Strix | Intel i7 5820k | Corsair DDR4 16GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G400s | Sennheiser 360
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Kare:

Tacksam för svar. Gäller fortfarande att garantin försvinner när man byter?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, absolut. Du har ingen garanti på komponenter du har varit inne och skruvat i.

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av SteveK:

Ja, absolut. Du har ingen garanti på komponenter du har varit inne och skruvat i.

Gäller inte alltid EVGA låter en byta kylare utan att garantin bryts.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ARN/BCN
Registrerad
Jan 2011

Tips för ts är några enkla korta:
* Gör rent och snyggt. Både känns bättre och blir bättre.
* Lagom med kylpasta eller en vettig pad mellan kylblock och det som ska kylas. Tex minne, gpu.. groggen?
* Använd rätt storlek och rätt modell mejsel. Bekanta dig med de olika modellerna innan du börjar. Tex spårskruv, phillips, pozidrive, torx osv.

Viktigast av allt. Ta dig tid att göra rätt. Inget jävla halvdassigt stressjobb. Det har jag lärt mig den hårda vägen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Leifson:

Källa på det? Jag har själv ett EVGA kort, så trevligt om det stämmer

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Leifson:

skulle med vilja ha källa på det!

För jag har ört detta förut. så nu är jag ska köpa 680 så tänkte jag vattenkyla detta. men ville vara säker på detta men har inte hittat ngt om det igen.

MVH

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av SteveK:

Källa på det? Jag har själv ett EVGA kort, så trevligt om det stämmer

Skrivet av am0berg:

skulle med vilja ha källa på det!

För jag har ört detta förut. så nu är jag ska köpa 680 så tänkte jag vattenkyla detta. men ville vara säker på detta men har inte hittat ngt om det igen.

MVH

http://www.evga.com/support/warranty/

Står om det där, och sålänge man inte skadar kortet på något sätt, och monterar på originalkylaren innan man skickar tillbaks kortet, så ska det vara lugnt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Leifson:

http://www.evga.com/support/warranty/

Står om det där, och sålänge man inte skadar kortet på något sätt, och monterar på originalkylaren innan man skickar tillbaks kortet, så ska det vara lugnt.

Det står att det där är för USA/kanada, men det är ju rimligt att samma sak skulle gälla här. Tack