Permalänk

Finns det ett sånt här tangetbord?

Tjena vill uppgradera till mekanisk tangentbord från mitt Lycosa. Har en hel del önskningar på uppgraderingen men hittar inget sådant tangentbord.
Det jag skulle vilja ha är:
-Mekaniskt med någon sorts switch
-PS2
-USBhubb
-Macro Keys
Närmaste är BlackWidow Ultimate men den har inte PS2.
Steelseries 7G har inte MacroKeys, samma med Qpads
Så om ni vet något som har allt dra gärna in ett svar med länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle.carlbark:

Tjena vill uppgradera till mekanisk tangentbord från mitt Lycosa. Har en hel del önskningar på uppgraderingen men hittar inget sådant tangentbord.
Det jag skulle vilja ha är:
-Mekaniskt med någon sorts switch
-PS2
-USBhubb
-Macro Keys
Närmaste är BlackWidow Ultimate men den har inte PS2.
Steelseries 7G har inte MacroKeys, samma med Qpads
Så om ni vet något som har allt dra gärna in ett svar med länk

Hmm, finns tyvärr inte i Sverige än - men Tt esports meka G-unit verkar ha det mesta:
http://www.ttesports.com/products/product.aspx?g=spec&s=23

Rättelse, finns i Sverige nu: http://cdon.se/hemelektronik/tt_esports_meka_g-unit_-_gaming_...

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

qpad-mk-85-pro

Igår publicerades ett test på två tangentbord, det dyrare uppfyller dina krav.

Nej, nu mindes jag fel, det var bara den billigare som hade PS2 medans den dyrare hade resten. Dock om det är på grund av "n-key rollover" som du vill ha PS2 så klarar den dyrare det med USB.

Jag tror det är väldigt svårt att hitta ett tangentbord som har PS2 utan adapter och dessutom har usb-hubb, då krävs ju en extra kabel till hubben.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra vanlig USB/PS2-adapter mellan tangentbord och dator? Om du måste köra PS2 av nån anledning. Men det kommer väl knappast funka att ha "USBhubb" i tangentbordet om du inte har det inkopplat till datorn via USB. Låter inte logiskt. Så ska du ha "USBhubb" måste du nog köra genom USB, annars får du köra PS2 (eller USB med PS2-adapter) och skippa "USBhubb".

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Tror inte det går att ha usb hub på ett ps2 tangentbord. Jag menar hur ska datorn uppfatta signalerna från usb via ps2? Ta en titt på Qpads nya tangentbord, det är USB men kan läsa av att du tryckt in alla tangenter.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Jag kör A4Tech X7, G800. USB-förlängare, eller vad man kan kalla det. Samt även för ljud/mic, och det är PS/2, saknar förvisso mekaniska brytare. Macroknappar finns också.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeFFe:

Du kan ju köra vanlig USB/PS2-adapter mellan tangentbord och dator? Om du måste köra PS2 av nån anledning.

PS/2 är bättre än USB för tangentbord, det är antagligen därför han vill köra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

PS/2 är bättre än USB för tangentbord, det är antagligen därför han vill köra det.

Men troligen är det full key roll over han vill ha.
Tror det är enda orsaken till varför man vill ha ps2.

Finns ju vissa som har det även fast de har USB som tidigare nämnt i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

PS/2 är bättre än USB för tangentbord, det är antagligen därför han vill köra det.

På vilket sätt? Jag vet att tidigare så har "n-key rollover" krävt PS/2 men numera så går ju det också via USB. Finns det något annat som är bättre med PS/2?

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Tror inte det går att ha usb hub på ett ps2 tangentbord. Jag menar hur ska datorn uppfatta signalerna från usb via ps2? Ta en titt på Qpads nya tangentbord, det är USB men kan läsa av att du tryckt in alla tangenter.

Det kan vara flera sladdar, alltså 1 PS2 kabel + USB kablar till usb hubben, finns t.ex. på Black Widow och 7G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Men troligen är det full key roll over han vill ha.
Tror det är enda orsaken till varför man vill ha ps2.

Finns ju vissa som har det även fast de har USB som tidigare nämnt i tråden

Ja jag antar att man har implementerat det genom att på något sätt buffra tangentbordstryckningarna, tex att när man trycker på den 7:e knappen så släpper man den första tryckningen i buffern. Så vitt jag vet finns det inget sätt att på riktigt komma runt problemet utan det är en begränsning som finns där.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

På vilket sätt? Jag vet att tidigare så har "n-key rollover" krävt PS/2 men numera så går ju det också via USB. Finns det något annat som är bättre med PS/2?

PS/2 har lägre latency. När en tangent trycks in skickas en signal direkt till datorn, till skillnad mot USB som pollar tangentbordet hundratals gånger per sekund, och "frågar" om någon tangent tryckts in. PS/2 belastar även datorn mindre. Det finns inga nackdelar med PS/2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det finns inga nackdelar med PS/2.

Bortsett från äkta hotplugging.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Corsair Vengeance K90 har en massa macroknappar, dock är det USB, men har ändå 20-key rollover.
Det har röda Cherry MX för de "viktigaste knapparna" men rubber dome för makroknapparna, Escape-knappen, F1-F12, Insert, Delete, Home, End, Page Up/Down, Print Screen, Scroll Lock och Pause.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=985494

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

PS/2 har lägre latency. När en tangent trycks in skickas en signal direkt till datorn, till skillnad mot USB som pollar tangentbordet hundratals gånger per sekund, och "frågar" om någon tangent tryckts in. PS/2 belastar även datorn mindre. Det finns inga nackdelar med PS/2.

Okej, då finns det fortfarande fördelar med PS/2, bra att veta.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

PS/2 har lägre latency. När en tangent trycks in skickas en signal direkt till datorn, till skillnad mot USB som pollar tangentbordet hundratals gånger per sekund, och "frågar" om någon tangent tryckts in. PS/2 belastar även datorn mindre. Det finns inga nackdelar med PS/2.

Du kan dessutom köra wake on ps2, dvs. att starta datorn med hjälp av tangentbordet vilket är ganska snyggt och smidigt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ja jag antar att man har implementerat det genom att på något sätt buffra tangentbordstryckningarna, tex att när man trycker på den 7:e knappen så släpper man den första tryckningen i buffern. Så vitt jag vet finns det inget sätt att på riktigt komma runt problemet utan det är en begränsning som finns där.

Mitt tangentbord(Noppoo Choc Mini) gör det genom att, vad jag förstår, emulera 3st tangentbord. Nackdelen är att det inte fungerar med Mac om jag minns rätt, men det kör jag inte så för min del spelar det ingen roll.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Du kan dessutom köra wake on ps2, dvs. att starta datorn med hjälp av tangentbordet vilket är ganska snyggt och smidigt tycker jag.

Det kan du göra över USB med moderna moderkort också

Hur som helst. Det finns många fördelar med USB, precis som med PS/2, så jag tycker vi kan gräva ned stridsyxan

Personligen så spelar det ingen roll sålänge jag inte spelar något fightingspel där combos och timing är viktigt.

TS: Skulle rekommendera att du tittar på det nya Qpad som SweC gjorde recension på häromkvällen. Den dyrare varianten har väldigt mycket av det du vill ha.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Det kan du göra över USB med moderna moderkort också

Hur som helst. Det finns många fördelar med USB, precis som med PS/2, så jag tycker vi kan gräva ned stridsyxan

Personligen så spelar det ingen roll sålänge jag inte spelar något fightingspel där combos och timing är viktigt.

TS: Skulle rekommendera att du tittar på det nya Qpad som SweC gjorde recension på häromkvällen. Den dyrare varianten har väldigt mycket av det du vill ha.

Nja mitt p67 moderkort klarar i varje fall bara PS2 från en avstängd dator, vänteläge är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Nja mitt p67 moderkort klarar i varje fall bara PS2 från en avstängd dator, vänteläge är en annan sak.

Jaha, då är det jag som är dåligt informerad. Jag antog att det skulle fungera på de flesta moderkort efter min generation(1366 x58) då det fungerar på mitt kort(EVGA X58 Micro SLI)

Något man dock bör tänka på är att tangentbordet måste vara inkopplat direkt till moderkortet, då antingen via den vanliga I\O-panelen på baksidan eller via de vanliga USB-portarna på chassit´s framsida(förutsatt att dessa är kopplade till den interna anslutningen för USB på moderkortet. Jag gjorde misstaget att ha tangentbordet ikopplat genom skärmens USB-hub, och fick därför ingen ström/signal förrän skärmen gått igång(vilket den bara gjorde när datorn var på; Moment 22 ><).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.