Tänkte införskaffa mig SSD till stationära. - Vad tänka på?

Permalänk
Medlem

Tänkte införskaffa mig SSD till stationära. - Vad tänka på?

Hej! Ska precis köpa en SSD hårddisk tänkte jag. Måste jag ha något speciellt fö ratt det ska fungera? Alltså måste mitt moderkort på något sätt stödja detta?
Helt novis inom ämnet, väldigt tacksam för alla svar.
Romeo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Hej! Ska precis köpa en SSD hårddisk tänkte jag. Måste jag ha något speciellt fö ratt det ska fungera? Alltså måste mitt moderkort på något sätt stödja detta?
Helt novis inom ämnet, väldigt tacksam för alla svar.
Romeo

Ja lite, beror på vad SSD'n ska användas till, och vilken sort av SSD du inhandlar.
Alla SSD går inte på SATA-3 vissa går på SATA-2
SATA-3= 600Mb/s
SATA-2= 300Mb/s

Så frågan är vad du har för mobo, och vilken disk du ska knö in. Och sen vad du ska ha den till, de flesta väljer inte sata3 beroende på vad disken ska göra.
Men du kommer lätt märka av skillnad.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Ja lite, beror på vad SSD'n ska användas till, och vilken sort av SSD du inhandlar.
Alla SSD går inte på SATA-3 vissa går på SATA-2
SATA-3= 600Mb/s
SATA-2= 300Mb/s

Så frågan är vad du har för mobo, och vilken disk du ska knö in. Och sen vad du ska ha den till, de flesta väljer inte sata3 beroende på vad disken ska göra.
Men du kommer lätt märka av skillnad.

Tack för ditt svar!

Jag ska ha windows och några spel på den.. Är väl mest en 120gb jag är ute efter och gärna av den billigare varianten så den inte är alltför dyr. Något du skulle kunna rekommendera?

Permalänk

Jag vet att detta uttrycket är uttjatat, men jag använder det ändå. Du har nog större nytta av att äta dina pengar än att lägga dem på en SSD.

SSD har haft den sämsta kvalité jag har sett. Folk får bluescreen till höger och vänster. Jag föreslår att du låter denna tekniken mogna först. Jag tror inte ens NASA har vågat ge sig in på SSD, det vore katastrof om de hade sånt skit i sina system!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Hej! Ska precis köpa en SSD hårddisk tänkte jag. Måste jag ha något speciellt fö ratt det ska fungera? Alltså måste mitt moderkort på något sätt stödja detta?
Helt novis inom ämnet, väldigt tacksam för alla svar.
Romeo

En bra förkortning att kolla upp är AHCI, det ska aktiveras när man installerar en SSD.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Jag vet att detta uttrycket är uttjatat, men jag använder det ändå. Du har nog större nytta av att äta dina pengar än att lägga dem på en SSD.

SSD har haft den sämsta kvalité jag har sett. Folk får bluescreen till höger och vänster. Jag föreslår att du låter denna tekniken mogna först. Jag tror inte ens NASA har vågat ge sig in på SSD, det vore katastrof om de hade sånt skit i sina system!

Fast det kan ju gå bra också. Köpte min Agility 3 som borde vara bland diskarna med flest problem, kom med nyaste firmware direkt och inga problem alls. Bra hastigheter.
Tror mycket av problemen (med dåliga hastigheter etc) har med användaren som satte in den att göra. Att allt inte gjordes grundligt helt enkelt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Fast det kan ju gå bra också. Köpte min Agility 3 som borde vara bland diskarna med flest problem, kom med nyaste firmware direkt och inga problem alls. Bra hastigheter.
Tror mycket av problemen (med dåliga hastigheter etc) har med användaren som satte in den att göra. Att allt inte gjordes grundligt helt enkelt.

Har också agility 3, inte haft några problem

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Skrivet av tednasadator:

Jag tror inte ens NASA har vågat ge sig in på SSD, det vore katastrof om de hade sånt skit i sina system!

Hur tänkte du där?

Har själv gått över helt till SSD i både min laptop och min stationära. Har inte stött på ett enda problem orsakat av SSDn hittills. Fick min bror och mormorsbror att köpa vars en också. Alla kör sandforce och ingen har haft problem hittills! (Förutom den självklara bristen på utrymme såklart )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Fast det kan ju gå bra också. Köpte min Agility 3 som borde vara bland diskarna med flest problem, kom med nyaste firmware direkt och inga problem alls. Bra hastigheter.
Tror mycket av problemen (med dåliga hastigheter etc) har med användaren som satte in den att göra. Att allt inte gjordes grundligt helt enkelt.

Skrivet av Kacke:

Har också agility 3, inte haft några problem

same here!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Avstängd

Hej Har du en äldre dator? Kolla om du kan aktivera AHCI i Bios.Annars eventuellt uppdatera Bios version. Jag har precis köpt en samsung 830 ,128 gb och är supernöjd Jag kör den i sata 2 uttagen ( Har endast sata 3 i marvel och det ska man undvika enligt experterna) Det följer även med 1 program som fixar det mesta i inställningar automatiskt (Samsung ssd magican) Denna är lite dyrare än tex corsairs modeller men du slipper diverse problem bluescreens mm som man läser många corsair ägare klabbar med.Kan rekommendera cdon slipper du fraktkostnad.Lycka till

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Datorer har alltid problem och oftast sitter det största framför skärmen.....
"SSD är bara massa krasher blähä blaha" visst shit happens och backup (rikigt på extern hdd helst) av ssd disken är något som jag upplyser om när folk frågar mig om ssd. Men har inte haf några problem med SSD so far (ta i trä ;-P) men har däremot haft hdd:s som gått fullständig död till mötes... (Helt död a' la ingen info går att rädda utan att någon firma öppnar upp byter hårdvara&/läser skiva direkt etc..). De är lite mindre vanligt oftast kan info räddas från HDD:s men när en SSD "dör" är den utanför räddning 9/10ggr
Medans SSD är det enda man bör tänka på att se efter om den funntis på marknaden ett tag och om det uppståt problem för dem... Resten är good/bad luck dock kan det sägas att det skickas ca 1% av alla SSDar tilbacka pga hårdvarufel medans HDD:s ligger i snitt på 5%+ enligt olika källor.

Till TS eftersom du inte läst SSD trådarna rekomenderas Intel 320 för sata2 och samsung 830 för sata3 som oftast... Det finns mängder av rescensioner både här på Swec och resten av nätet. Sök efter den SSD du tycker verkar intressan. Både Swec sök och Google är användbara.

Jag har intel och har inte haft några problem.
Övrigt bör SSD tråden här läsas FÖRE instalation av den. http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20120101-sa...