Permalänk
Medlem

fat 32 - ntfs

Hej igen alla vänner!

Jag blir lite fundersam när det handlar om att formatera från FAT 32 till NTFS. Inte om själva formateringen utan mer vad som händer på min "datadisk". Om man går in och ändrar på datorn i samband med formateringen, påverkas min dator på något sätt av detta, d v s efter formateringen av usb minnet måste jag gå in och ändra igen på datorn till dess ursprungliga skicka så att säga för att allt ska fungera som förut?

Fråga 2. Räcker det med att formatera om usb minnet en gång?

Undran: Har Ni någon koll på antingen dvd spelare eller blue ray spelare som klarar NTFS?

Jag har tidigare haft trådar ang bl a mediaspelare och får tacka för alla inlägg.

Permalänk
Medlem

din text make no sense fattar noll
skriv om

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Blurray och dvd (och cd) har egna disk-format och fungerar på ett helt annat sätt än filformat för hårddiskar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att du vill formatera ett USB-minne till NTFS? Isåfall så påverkas enbart USB-minnet; datorn i övrigt är densamma som förut (om det inte görs åt helsike fel, då ).

Skrivet av Juggernawt:

Blurray och dvd (och cd) har egna disk-format och fungerar på ett helt annat sätt än filformat för hårddiskar.

Jo, fast många sådana spelare kan ju även köra via USB. Där kommer ju FAT32/NTFS in i bilden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan nog utgå från att BluRay är mer NTFS än FAT32 då FAT32 inte stödjer större filer än 4 GB.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast många sådana spelare kan ju även köra via USB. Där kommer ju FAT32/NTFS in i bilden.

Precis, och när det gäller stationära spelare med usb-stöd så är det oftast/alltid fat som gäller, normalt fat32 men exfat (som bland annat löser problemet med filer på max 4 GB) borde det ju börja finnas stöd för också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Kan nog utgå från att BluRay är mer NTFS än FAT32 då FAT32 inte stödjer större filer än 4 GB.

Blåstråleskivor kör med UDF - http://en.wikipedia.org/wiki/Bluray#Filesystem

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

playstation klarar inte av NTFS det är fat32 som gäller då (detta kanske inte hjälpte så mycket)

men är inte säker på att CD/DVD/BD spelare klarar av ntfs det är något man får testa sig fram till om det fungerar till just din spelare
(min BD spelare klarade inte av NTFS)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Kan nog utgå från att BluRay är mer NTFS än FAT32 då FAT32 inte stödjer större filer än 4 GB.

Det där är inte helt sant. Det går alldeles utmärkt att packa upp en .rar till en usb-sticka med FAT32, trots att filen är större än 4GB. Däremot kan man inte föra över den direkt till usb-stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Det där är inte helt sant. Det går alldeles utmärkt att packa upp en .rar till en usb-sticka med FAT32, trots att filen är större än 4GB. Däremot kan man inte föra över den direkt till usb-stickan.

Om du lyckats är det för att du misstagit dig på filsystemet eller 4 GB med 4 GiB.
Kan även tänka mig att du missat felmeddelandet och har en fil som saknar slutet, fastän du inte märkt det, tex dvd-image där slutet bara är extramaterial du inte försökt se och därmed inte saknat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nja, var en fil på lite drygt 6 GB på en sticka med FAT32. Provade att föra över som vanligt, fungerade givetvis inte. Däremot gick det utmärkt att packa upp filen med usb-stickan som mål.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Juggernawt:

Blurray och dvd (och cd) har egna disk-format och fungerar på ett helt annat sätt än filformat för hårddiskar.

Skrivet av Lajning:

Nja, var en fil på lite drygt 6 GB på en sticka med FAT32. Provade att föra över som vanligt, fungerade givetvis inte. Däremot gick det utmärkt att packa upp filen med usb-stickan som mål.

Har du bekräftat att hela filen funkar, samt att det verkligen är FAT32 (inte exFAT)? Det är som sagt omöjligt.
Wikipedia säger att det finns några hack i FreeDOS/DR-DOS som klarar högre filnamn, men annars är det helt omöjligt eftersom filstorlek lagras som ett 32-bitars tal i directory-strukturen. 2^32 - 1 = 4 GiB - 1 byte är därmed det högsta som funkar per fil.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hej

Jo, om jag skaffar en blu ray spelare med usb uttag och jag har formaterat om mitt usb minne (då jag har lagt över filmer från datorn) för att klara större filmer än 4 gb så vill jag ju veta att den klarar NTSF.

Skrivet av backfeed:

Precis, och när det gäller stationära spelare med usb-stöd så är det oftast/alltid fat som gäller, normalt fat32 men exfat (som bland annat löser problemet med filer på max 4 GB) borde det ju börja finnas stöd för också.

Permalänk
Medlem

Hehe, du kan ha rätt. När man ska formatera om usb minnet för att klara större filformat än 4 gb, dv s när jag vill föra över film från datorn till usb minnet så måste man ju in i datorn och ändra lite och formatera om till NTSF och då var min fundering lite att om man efter en sådan formatering måste gå tillbaka in i datorn och ändra som det var från början eller om man kan låta det vara.

Skrivet av QwQ:

din text make no sense fattar noll
skriv om

Permalänk
Medlem

Tack, puh det var så jag menade. Jo och nästa steg efter formateringen till NTFS så måste väl blu ray/video spelaren klara av NTFS för att kunna spela upp.

Skrivet av Thomas:

Menar du att du vill formatera ett USB-minne till NTFS? Isåfall så påverkas enbart USB-minnet; datorn i övrigt är densamma som förut (om det inte görs åt helsike fel, då ).

Jo, fast många sådana spelare kan ju även köra via USB. Där kommer ju FAT32/NTFS in i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du bekräftat att hela filen funkar, samt att det verkligen är FAT32 (inte exFAT)? Det är som sagt omöjligt.
Wikipedia säger att det finns några hack i FreeDOS/DR-DOS som klarar högre filnamn, men annars är det helt omöjligt eftersom filstorlek lagras som ett 32-bitars tal i directory-strukturen. 2^32 - 1 = 4 GiB - 1 byte är därmed det högsta som funkar per fil.

Det kan mycket väl vara så att jag minns fel, detta var nära två år sedan. Det jag minns var i alla fall att det inte gick att föra över filen direkt till USB-stickan. Däremot gick det bra att packa upp den och sedan använda den. Är detta månne en egenskap som exFAT har?

Utöver detta så ber jag om ursäkt för att ha bajsat ner tråden med en massa osanning