Trasig kontakt på en SATA hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Okt 2003

Trasig kontakt på en SATA hårddisk.

Som rubriken. För ett tag sedan knäckte jag sata kontakten på hårddisken. Allt som sitter kvar är bara skalet "runt om" .. Några tips på vad jag kan göra? Skulle vara kul att återse alla gamla bilder.

Amiga 500 med extraminne!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Dec 2010

Antar att det inte går att koppla i den? Man kan skaffa en likadan hårdisk och sen flytta över själva hårddisken fysiskt till den nya och använda dens skal med fungerande kontakt. Tror dock inte det är särskilt säkert att göra, har inte direkt någon erfarenhet inom det området:P

Röda knappar på nätaggregat kan leda till explosioner chock och tinnitus.
Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Okt 2003

Näe. bygeln i mitten är borta och själva "bläckena" e bara kvar. svårt o förklara det är inte en pin kontakt längre in i disken? eller är satan lödd direkt på kretskortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2008

Du får hitta en likadan hårddisk och byta kretskortet.
Det är viktigt att det är en identisk modell, och i många fall fungerar det inte att bara byta kretskort, då mjukvaran/"identiteten" skiljer. Då kan man behöva byta ett chip på kretskortet också.

Edit: Du kan inte ta en bild och visa? Kanske går att lösa på annat sätt också.

"There are strings in the human heart that had better not be vibrated." -- Charles Dickens

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Nangijala:

Du får hitta en likadan hårddisk och byta kretskortet.
Det är viktigt att det är en identisk modell, och i många fall fungerar det inte att bara byta kretskort, då mjukvaran/"identiteten" skiljer. Då kan man behöva byta ett chip på kretskortet också.

Edit: Du kan inte ta en bild och visa? Kanske går att lösa på annat sätt också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Aug 2005

gör som jag när detta hände mig, jag offrade en gammal sata kabel och limma fast den i disken. funkar fint för mig bör funka för dig med, bara se till att du får i kabel riktigt när du limmar

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||