Kan inte köra Age of Conquers på min nya burk

Permalänk

Kan inte köra Age of Conquers på min nya burk

Tja!

Sitter på ett lan med grabbarna och nu är det så att jag och en av mina polare inte kan lira Age of Empires 2: Age of Conquers. Det kraschar så fort vi startar spelet, däremot så fungerar Age of Kings utmärkt. Vi båda har likadana datorer med Windows 7. Dom andra har samma fil, men det fungerar för dem.

Hoppas på svar, för börjar få abstinens!

Mvh: StUdSmAtTaN^

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av explorer.exe
sedan finns det även diverse upplösningsfix om man har widescreen

Permalänk
Avstängd

Windows 7 lirar inte bra med AoE2: The Conquerors

Men som MrPe skriver så börja med att testa stänga av explorer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av MrPe:

Testa att stänga av explorer.exe
sedan finns det även diverse upplösningsfix om man har widescreen

Skrivet av SeF.Typh00n:

Windows 7 lirar inte bra med AoE2: The Conquerors

Men som MrPe skriver så börja med att testa stänga av explorer.

Har testat att stänga av explorer.exe, men det fungerar inte. Men hur kommer det sig att Kings fungerar men inte Conquerors? Fungerar dessutom felfritt på min laptop med windows 7 samt min gamla dator, även den med windows 7.

Vad kan det annars bero på? Jag testar installera en annan version av spelet, återkommer snart.

Permalänk

Nu har jag installerat en helt annan version, vilket inte verkar fungera. Har även installerat en widescreen-mod, samt patchar till det - inget verkar fungera. Fick något tips om att installera .net framework, och nu har jag installerat .net framework 4.

Har inget anti-virus, har hört att det kan strula annars.

Ingen som har några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studsmatta11:

Nu har jag installerat en helt annan version, vilket inte verkar fungera. Har även installerat en widescreen-mod, samt patchar till det - inget verkar fungera. Fick något tips om att installera .net framework, och nu har jag installerat .net framework 4.

Har inget anti-virus, har hört att det kan strula annars.

Ingen som har några idéer?

Jag måste starta spelet två gånger för att få igång det. Först försöka starta det och sedan stänga processen i task managern. Sedan om jag startar det igen direkt så startar spelet.

Om explorer.exe inte är avstängd blir färgerna i spelet helt konstiga och ibland så scrollar det okontrollerat åt samma håll hela tiden, löser sig om jag startar om innan jag ska spela.

Kör 1.0c med no-cd eftersom jag inte har någon spelare för stenkakor i datorn.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Jag måste starta spelet två gånger för att få igång det. Först försöka starta det och sedan stänga processen i task managern. Sedan om jag startar det igen direkt så startar spelet.

Om explorer.exe inte är avstängd blir färgerna i spelet helt konstiga och ibland så scrollar det okontrollerat åt samma håll hela tiden, löser sig om jag startar om innan jag ska spela.

Kör 1.0c med no-cd eftersom jag inte har någon spelare för stenkakor i datorn.

Hinner tyvärr inte ens stänga ner processen. Hinner alltså trycka på ikonen, rutan blir svart som att den laddar, sen kraschar spelet. Har säkert suttit och satt igång det 30 gånger i sträck utan att det har hjälpt.

Har även testat att köra en clean boot före, och sedan spela - men det funkar inte heller, oavsett om jag har explorer.exe igång eller ej.

Det var någon som skrev på ett annat forum om att spelet inte klarar över 8GB RAM-minne, men det låter väl knappast logiskt? Särskilt inte i och med att Age of Kings fungerar i princip felfritt.

Permalänk
Medlem

Kör ni det i kompatibilitetsläge för Windows 98 eller xp?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Kör ni det i kompatibilitetsläge för Windows 98 eller xp?

Har testat det också, verkar inte gå. Kör även som admininstratör, och har testat att köra alla olika alternativ, som t.ex. att köra det i 640x480, osv. Utan resultat.