Fler användningsområden för en Gentle Typhoon :D

Permalänk
Medlem

Fler användningsområden för en Gentle Typhoon :D

Har villa med fjärrvärme, men det har varit oljeeldat tidigare.
Då man slutar att elda med olja så blir inte skorstenen varm och då slutar eller försämras självdraget till ventilationen.
Frågade runt på några lokala ventilationsfirmor om vad det skulle bli att kosta om dom skulle montera mekanisk frånluftsventilation.
Dom två firmor som lämnade offert låg på 15 000-18 000 kronor, kändes väl lite sådär.
Har nyligen bytt fläkt i badrummet så jag tänkte att jag kunde prova på en variant på det i sovrummet, fast lite tystare.:)
Så säger sambon "Alla dom där datorfläktarna som du har liggandes, kan du inte ta en sån då?"
Så jag gjorde en monteringsplatta i 1,5mm plåt till en 120mm Gentle Typhoon, målade och satte på antivibrationsgummin och skruvade fast plattan på ventilationshålet.
Sen tog jag en trafo med ställbar utspänning så att jag kan reglera hastigheten på fläkten.
Funkar kanon, och är tyst.
Valet av fläkt är för att Gentle Typhoon är dubbelkullagrad så den tål att monteras horizontalt.

Den som jag fick iden av.

Fläktadapptern.

Gentle Tyohoon 120mm 1850rpm.

Riktig kärlek.

Transformatorn.

Ställbar utspänning.

Ventilationshålet efter att jag har monterat bort ventilen.

Monterat.

Kommer att försänka fläkten i hålet på andra sidan plåten sen, och montera fläktgaller.
Då blir det mer estetiskt.

Kollade med effektmätaren hur stor förbrukningen var, den drog 1 watt vid 3 volt.
Det blir på den nivån jag kommer att ligga, annars så blev det för mycket ventilation.:D

Monterat fläktgaller.

Fick kapa ur så att fläkten gick att försänka, passade även på att tejpa så att övergången till röret vart lite mjukare i kanterna.

Så vart slutresultatet.

Kommer inte vinna något designpris, men den smälte in helt okay.

Permalänk
Medlem

Nu ser man att det lönar sig att vara kreativ och komma med egna idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Nu ser man att det lönar sig att vara kreativ och komma med egna idéer

Ja nog lönar det sig allt.
Nu får jag göra en till, så att jag får en i det andra sovrummet också.
Men med en byggkostnad på 70:- för en nätadapter med reglerbar utspänning, och ca:120:- för en Gentle Typhoon plus 35:- för ett fläktgaller, så då är det långt kvar till 15 000:- om man inte har väldigt många rum förstås, typ Buckingham palace

Permalänk
Medlem

Tack för en skitbra demonstration! Har alltid velat byta ut mina förädlrars badrumsfläkt som låter som ett härke och i samam veva inte förflyttar någon luft alls. Dock hann de före mig och har fixat en bra fläkt nu.

Permalänk
Medlem

Jag har nu byggt färdigt, så jag har kompleterat men dom sista bilderna.

Permalänk
Medlem

Ta någon gammal 12v adapter (transformator) och dra lite snyggt upp till taket. Finns ju vita högtalarkablar som borde göra tricket.

Skrivet av Kuufukuji:

Tack för en skitbra demonstration! Har alltid velat byta ut mina förädlrars badrumsfläkt som låter som ett härke och i samam veva inte förflyttar någon luft alls. Dock hann de före mig och har fixat en bra fläkt nu.

Att sätta en GT i ett badrum dock är ingen hit. Vet en som just testade det och brände ett par säkringar då de inte är direkt skyddade mot väta.

Permalänk
Medlem

Kul att se men är inte den sortens fläkt som du plocka bort gjord för att hantera fuktig luft från badrum? Tror inte GTn överlever länge och med är massa vatten i luften som dras igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kul att se men är inte den sortens fläkt som du plocka bort gjord för att hantera fuktig luft från badrum? Tror inte GTn överlever länge och med är massa vatten i luften som dras igenom.

Nja, nu tror jag att du missförstått något.
Jag har ej plockat bort någon fläkt, jag har däremot bytt min förra badrumspaxfläkt mot en ny badrumspaxfläkt som går konstant på låga varv men som även har fuktvakt, så att den varvar upp när man duschar tex.
Det var av den fläkten jag fick iden till att sätta in en fläkt direkt på utsugsventilen i mitt sovrum.
I stället för att ta hit en ventilationsfirma och låta dom montera en central frånluftsfläkt för 15 000-18 000:-
Så det är i sovrummet som Gentle Typhoon fläkten sitter.

Permalänk
Medlem

Ahh jag som kanske inte läste ordentligt... mkt bra idé har själv haft ett sovrum där ljudet från fläkt gjorde att man ömsom sov i ett tyst rum och ömsom sov i ett rum med frisk luft... ingen bra kombo.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se sådana här lösningar från kreativa hemmafixare! 10/10

...Samtidigt vill jag tacka för ett trevligt tips, kul med med lösningar
som inte kostar skjortan!