6850 & 6850 OC & 6950 hjälp.

Permalänk

6850 & 6850 OC & 6950 hjälp.

Ska köpa nya datordelar och är fundersam över vad som är bäst att köpa.´
Funderar främst över att köpa nytt 6850 eller 6850 OC. Skulle gärna vilja göra lite överklockning vilket som jag är helt newb med och undrar ifall man klockar något utav dessa kort bättre...
Har också för mig att man bör kunna låsa upp 6850 till ett 6870 men vill gärna att någon bekräftar.
Sedan har jag också funderat över ett begagnat 6950, men jag är inte så säker ifall det kommer behövas till en Phenom 960T (som jag tänkt mig låsa upp alla 6 kärnorna på) och ifall det lönar sig vad som kommer till garanti osv. även ifall garantin slutar att gälla då man överklockar.

Berätta nu vad ni tycker

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket grafikkort du ska köpa beror ju på vad du har för budget och behov.

Av 6850 och 6850 OC, köp det oöverklockade och överklocka det själv. Det tar fem minuter, och ger dig all prestandan det fabriksöverklockade kortet har att ge (och antagligen mer) gratis. Har de samma kylare och samma PCB klockar de lika bra.

Man kan inte låsa upp ett 6850 till ett 6870. (Däremot kan man låsa upp de äldre versionerna av 6950 till 6970).

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Vilket grafikkort du ska köpa beror ju på vad du har för budget och behov.

Av 6850 och 6850 OC, köp det oöverklockade och överklocka det själv. Det tar fem minuter, och ger dig all prestandan det fabriksöverklockade kortet har att ge (och antagligen mer) gratis. Har de samma kylare och samma PCB klockar de lika bra.

Man kan inte låsa upp ett 6850 till ett 6870. (Däremot kan man låsa upp de äldre versionerna av 6950 till 6970).

Budget, vill inte slänga ut mer än 1500 denna gång

Samma kylare är precis vad de inte har, så nu börjar jag tveka
http://www.inet.se/produkt/5409038/powercolor-radeon-hd6850-1...
http://www.inet.se/produkt/5409074/gigabyte-radeon-hd6850-102...

Tror att jag håller mig till ett 6850 då, men är inte helt säker. Jag kanske hittar ett bättre kort till ett intressantare pris?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Kör på ett 6850, har ett själv, är väldigt nöjd med det, väldigt budget över det hela. Är jätte lätt att överklocka det själv också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HElephant:

Budget, vill inte slänga ut mer än 1500 denna gång

Samma kylare är precis vad de inte har, så nu börjar jag tveka
http://www.inet.se/produkt/5409038/powercolor-radeon-hd6850-1...
http://www.inet.se/produkt/5409074/gigabyte-radeon-hd6850-102...

Tror att jag håller mig till ett 6850 då, men är inte helt säker. Jag kanske hittar ett bättre kort till ett intressantare pris?

Aha, då förstår jag bättre. Gigabyte-kylaren är betydligt bättre, och i detta fallet tycker jag definitivt att den är värd hundralappen extra - det kommer återbetala sig, både i överklockningsprestanda och tystnad. Jag hade satsat på det.

Intressantare kort i samma prisklass finns nog inte, vill minnas att 6850 toppade prestanda/pris-klassen sist jag kollade.

http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-2...

Är dock ett alternativ om du vill lägga lite mer pengar, 6870 + 2 spel för 1600 kronor är en mycket bra affär.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Aha, då förstår jag bättre. Gigabyte-kylaren är betydligt bättre, och i detta fallet tycker jag definitivt att den är värd hundralappen extra - det kommer återbetala sig, både i överklockningsprestanda och tystnad. Jag hade satsat på det.

Intressantare kort i samma prisklass finns nog inte, vill minnas att 6850 toppade prestanda/pris-klassen sist jag kollade.

http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-2...

Är dock ett alternativ om du vill lägga lite mer pengar, 6870 + 2 spel för 1600 kronor är en mycket bra affär.

6850 läste jag om igår, och det stod någonting just om bästa prestanda/dollar.
Men kylaren på XFX 6870 kortet... , är den bra tror du? Att få BF3 i paketet för det priset verkar ju helsjysst!

Annars så finns ju också en klockad 6870 från Gigabyte med bättre kylare.
http://www.inet.se/produkt/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-102...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HElephant:

6850 läste jag om igår, och det stod någonting just om bästa prestanda/dollar.
Men kylaren på XFX 6870 kortet... , är den bra tror du? Att få BF3 i paketet för det priset verkar ju helsjysst!

Annars så finns ju också en klockad 6870 från Gigabyte med bättre kylare.
http://www.inet.se/produkt/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-102...

Kylaren är, vad jag har hört, helt OK, i klass med de andra eftermarknadskylarna. Fördelen med det paketet är dock att man får mer de två spelen, och då är det som sagt en väldigt bra deal.

Gigabytekortets kylare är väldigt bra, men samtidigt är kortet betydligt dyrare. Fabriksöverklockningen kan man oftast helt bortse ifrån, det skiljer endast ett par Mhz (brukar vara mindre än 5%), vilket gör den irrelevant.

Jag hade satsat på paketdealen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Kylaren är, vad jag har hört, helt OK, i klass med de andra eftermarknadskylarna. Fördelen med det paketet är dock att man får mer de två spelen, och då är det som sagt en väldigt bra deal.

Gigabytekortets kylare är väldigt bra, men samtidigt är kortet betydligt dyrare. Fabriksöverklockningen kan man oftast helt bortse ifrån, det skiljer endast ett par Mhz (brukar vara mindre än 5%), vilket gör den irrelevant.

Jag hade satsat på paketdealen.

OC är ju då eg. bara bullshit eftersom det i detta fall endast ger 15 MHz extra...
Jag kan ju göra så att jag köper XFX 6870 med paketdealen och sedan i efterhand, ifall jag kommer ha behöv för det, köper en eftermarknadskylare

Isf, någon som kan rekommendera en bra eftermarknadskylare för 6870? Vilka passar vad? Jag är nämligen ute och cyklar då det kommer till eftermarknadskylare för GPUs.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HElephant:

OC är ju då eg. bara bullshit eftersom det i detta fall endast ger 15 MHz extra...
Jag kan ju göra så att jag köper XFX 6870 med paketdealen och sedan i efterhand, ifall jag kommer ha behöv för det, köper en eftermarknadskylare

Isf, någon som kan rekommendera en bra eftermarknadskylare för 6870? Vilka passar vad? Jag är nämligen ute och cyklar då det kommer till eftermarknadskylare för GPUs.

Well, kortet har redan en eftermarknadskylare, och ingen du köper kommer vara värd det. (En vettig kylare kostar 500+, inte värt). Jag tror du kommer bli nöjd med kylaren i vilket fall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Well, kortet har redan en eftermarknadskylare, och ingen du köper kommer vara värd det. (En vettig kylare kostar 500+, inte värt). Jag tror du kommer bli nöjd med kylaren i vilket fall.

Gött, gött man tackar

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Hej hoppas du inte har köpt 6850 OC kortet. Det går nämligen inte röra volten på kortet. Helt värdelöst kort om man är ute efter att klocka.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej hoppas du inte har köpt 6850 OC kortet. Det går nämligen inte röra volten på kortet. Helt värdelöst kort om man är ute efter att klocka.

Det går ju alltid att flasha om BIOS, för det är där den eventuella låsningen sitter.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag med två av Gigabytes 6850 OC-modeller i en CrossFire-konfiguration och angående den kylaren så gör den verkligen sitt jobb. Under Campaignen på Battlefield 3 så kom inte något av korten över 55 grader. Det "översta" blev givetvis något varmare, men ändå som sagt inte över 55 grader. Som tidigare nämnt dock, så går det inte röra volt-antalet och högsta möjliga clock-frekvens ligger på 875 MHz. Men som Leifson säger ovan, det finns ju alltid möjlighet att flasha om BIOS, om man vet hur det fungerar. Jag har inte gjort det för jag är inte så insatt i just den delen, och jag känner inte att jag behöver det.

För att återigen använda Battlefield 3 som referens; huruvida ett ensamt kort av denna sort står sig i det spelet med höga grafikinställningar låter jag vara osagt då jag själv endast spelar med CrossFire, dvs två stycken. Då är det däremot inga problem att "maxa" spelet. Jag upplever inga överdådiga värmeutvecklingar och spelet flyter på utan problem.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej hoppas du inte har köpt 6850 OC kortet. Det går nämligen inte röra volten på kortet. Helt värdelöst kort om man är ute efter att klocka.

Varför går inte det menar du? Min brorsa har det kortet och har för mig att han inte har några problem alls att höja volten

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej hoppas du inte har köpt 6850 OC kortet. Det går nämligen inte röra volten på kortet. Helt värdelöst kort om man är ute efter att klocka.

Jag har en kompis som lyckat öka spänningen utan problem, så jag förstår inte vad du pratar om här.
Sen, kortet är inte helt värdelöst för dom som inte ska överklocka kortet

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Jag har en kompis som lyckat öka spänningen utan problem, så jag förstår inte vad du pratar om här.
Sen, kortet är inte helt värdelöst för dom som inte ska överklocka kortet

Nej det är ett utmärkt kort men stör mig på att de inte går att höja volten.

Konstigt att vissa kan det. Tydligen fick de mycket kritik så de fixade de. Eller så kanske ni/dom sitter på ett Gigabyte 6850.

Vet flera på swec som inte kan röra volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Har inte införskaffat några nya delar ännu, men jag skall varefall köpa ett 6870.
Hoppas på att kunna höja volten och hastigheten.

EDIT: Verkar vara så att man måste ändra en sak i Afterburner config filen ifall man nu skall använda det och vill höja spänningen.
http://www.overclock.net/t/1205057/how-to-unlock-voltages-on-...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Tjenare grabbar!
Det har dröjt lite nu men har kommit till momentet då jag ska köpa.
Blir osäker på ifall jag ska ta 6870, 1GB eller 2GB. Ska köra 3 skärmar, mest desktop användande alltså inte särskilt mycket eyefinity spelande även ifall det inte hade vart fel ifall det gick.
Vad säger ni?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Tjenare grabbar!
Det har dröjt lite nu men har kommit till momentet då jag ska köpa.
Blir osäker på ifall jag ska ta 6870, 1GB eller 2GB. Ska köra 3 skärmar, mest desktop användande alltså inte särskilt mycket eyefinity spelande även ifall det inte hade vart fel ifall det gick.
Vad säger ni?

2GB helt klart. Speciellt om du ska köra multiskärm lösning och spela BF3 på högre texturer som faktiskt käkar Vram. En notis dock.. om du ska köra 3 skärmar i en hög upplösning (1080p eller mer) så behövs det mer än ett kort för att prestandan ska bli något att ha.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har en hd6850 och sjuknöjd, 1ghz stabilt, bra temp bra och allt, rekommenderas

Permalänk

Jag har 2 st 18,5" på 1368x768, ska köpa en 24" på 1080.
6870 2GB varianten tror jag att jag kör på

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd

Skall bara göra en brakedown här; Välj 2GB versionen. Varför? Jo, den presterar mycket bättre i multiskärmlösningar samt i spel såsom BF3 och LAnoire (båda tuggar Vram utav helvete i kontrast till spel för ett år sedan).

För det andra; En skrev att OCkortet inte går att ändra volten på. Både ja och nej. Gigabytes OC version går inte, men betvivlar att XFX har låst det t.ex. Samt så har OC-korten lite starkare hårdvara för klockning. Helt klart värt det.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Skall bara göra en brakedown här; Välj 2GB versionen. Varför? Jo, den presterar mycket bättre i multiskärmlösningar samt i spel såsom BF3 och LAnoire (båda tuggar Vram utav helvete i kontrast till spel för ett år sedan).

För det andra; En skrev att OCkortet inte går att ändra volten på. Både ja och nej. Gigabytes OC version går inte, men betvivlar att XFX har låst det t.ex. Samt så har OC-korten lite starkare hårdvara för klockning. Helt klart värt det.

Ska köra på detta (TROR JAG), http://www.inet.se/produkt/5409372/xfx-radeon-hd6870-2048mb. Hur blir det med spänningen, kommer jag kunna ändra på den?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Ska köra på detta (TROR JAG), http://www.inet.se/produkt/5409372/xfx-radeon-hd6870-2048mb. Hur blir det med volten, kommer jag kunna ändra på den?

Det skulle jag tro. Är inte hundra. Hittar ingenting som säger att man inte skulle kunna, på Google, dock ej heller någonting som säger att man kan. Dock genom att det är XFX så borde det fungera prima. Bara att slå på voltagecontrol i MSI Afterburner. Fint kort förövrigt.

De verkar skala väldigt bra i Xfire, och genom att det är 2GB versionen så håller två (även ett) sådant ett bra tag till, om det inte är Eyefinity BF3 på G. Då kan det vara bra med 2, haha.

Lycka till!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP