Trycka in två gamla IDE-hds eller köpa ny SATA?

Permalänk

Trycka in två gamla IDE-hds eller köpa ny SATA?

Hej,

Har precis köpt ny burk (min signatur) och funderar på att slänga in två gamla IDE-hds på 200 respektive 250 gb. De är enbart tänkta att användas för lagring i och med att jag har OS på SSD. För att kunna göra detta kommer jag att behöva köpa två IDE -> SATA konverterare vilket lär gå på ca 300:- för två stycken.

Frågan är därmed om jag istället borde köpa en ny 500 gb SATA HD för 699:- och skita i att trycka in de gamla hårddiskarna? Eller kommer det att vara i princip likvärdig prestanda mellan de två (-50 gb i lagringsutrymme)?

En relaterad fråga: Det kommer väl inte att vara något problem för mitt nätagg att driva två ytterligare hårddiskar, eller? För värmeutvecklingen bör det inte heller vara någon nämnvärd skillnad antar jag.

Tack för hjälp!

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Intel SSD 320 120GB | NZXT HALE90 750W Gold | Fractal Design Define R3 |

Permalänk

Strömmässigt är det orelevant med tanke på vad jag kan läsa i din sign.
Jag skulle köpa ny S-ATA HD för prestanda vinsten. Värmeutvecklingen spelar inte heller någon roll

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Leta reda på ett idekontrollerkort i stället om ditt moderkort saknar ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sälj diskarna på tradera. Köp nytt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Ok, det allmänna omdömet verkar vara att de skall avyttras...

Ingen som vill köpa två IDE-hårddiskar;)

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Intel SSD 320 120GB | NZXT HALE90 750W Gold | Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadstrom:

Ok, det allmänna omdömet verkar vara att de skall avyttras...

Ingen som vill köpa två IDE-hårddiskar;)

Håller också med om att du ska köpa nytt.

Vet inte vad du gör för att ta backup nu, men om du köper en HDD vagga för dina IDE diskar så kan du ju trycka i dom och göra backup på dina viktiga dokument/bilder (mm.) och sedan lägga i hyllan. Eller ännu bättre lägga hos föräldrarna/bekanta eller bankfack om du är paranoid

Med två diskar så kan du ju ha en hemma och en på "den-avlägsna-platsen-som-inte-brinner-upp-eller-rånas-samtidigt-som-din-bostad" och sedan bara växla mellan dem.

Du krypterar din backup efter behag.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Får du tag på ett billigt kontroller kort och diskarna fungerar så använd dem.
Netonnet sålde ut runda ide kablar för 9kr. för ett tag sedan har dem några kvar kan du alltid passa på att köpa ett par sådana också ifall du får anvädning utav diskarna.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Får du tag på ett billigt kontroller kort och diskarna fungerar så använd dem.
Netonnet sålde ut runda ide kablar för 9kr. för ett tag sedan har dem några kvar kan du alltid passa på att köpa ett par sådana också ifall du får anvädning utav diskarna.

Tja ska du använda IDE kablar så har jag också sådana liggande (blåa runda) som du får för en symbolisk summa + frakt

Sedan är det ju hur viktigt det du lagrar är, att ha diskarna online i datorn gör ju att det säkert är större risk att de går sönder än om du har en ny SATA disk i.

Tycker bara det är synd att lägga pengar på konverters eller kort när det ändå är något som du kommer att sluta använda i framtiden. Då tycker jag det är bättre att lägga samma pengar på en USB-IDE låda och använda diskarna extern och ha SATA disk internt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadstrom:

Ok, det allmänna omdömet verkar vara att de skall avyttras...

Ingen som vill köpa två IDE-hårddiskar;)

Betvivlar att de skulle inbringa någon större summa, har själv slängt IDE hårddiskar åtminstone nästan i den storleken(dock innan priset började skena iväg). Sen så har visserligen inte hårddiskar börja falla tillbaka så jättemycket ännu men jag skulle nog ändå rekomendera att du kör på en 2tb disk med en gång istället för att smådutta (se exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=709038)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Skaffa en ny, dom gamla IDE diskarna tar du och sprayar i nån valfri färg och har som bokstöd, blir snyggt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du har överskattat priset. Det är billigare och bättre att köpa 1 PCI kort (200kr) än att spendera pengar på 2st SATA till IDE konverterare (2x300=600kr). Dessutom finns det USB till SATA/IDE adaptrar som kan vara bra att ha i framtiden om du tex skaffar en bärbara dator och vill koppla in SATA/IDE hårddiskar.

Ny hårddisk kommer du att behöva förr eller senare för dina lär vara rätt gamla så du kan lika gärna köpa ny nu.

Permalänk

Den ena IDE-HDn låg redan i en docka och den andra HDn kom från en Lacie porsche 250 gb USB-hd som jag bröt upp i jakt på en SATA HD - som dock tyvärr visade sig vara IDE... Alla externa hårddiskar som behöver ytterligare strömkälla utöver USB känns ganska förlegade. Alltså - verkar som jag får kassera dessa och införskaffa ny SATA-disk.

Tack för hjälpen med detta i grunden triviala beslut.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Intel SSD 320 120GB | NZXT HALE90 750W Gold | Fractal Design Define R3 |