Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2011

Typ Ikea Mikael

Hej, jag har söker ett databord som påminner om Ikea Mikael (databord). Jag har har ett Mikael databord men behöver ett bord i något massivt träslag, Ikea mikael är ju gjord av någon av typ av kartong och klarar inte tyngden som mitt stativ med två 24" monitorer kräver. Någon som vet något liknande bord fast i trä? Helst i svart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Galant är den klart bästa serien, men vill du komma billigare undan har
du Fredrik skrivbord med eller utan överhyllor.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av SUMITOMO:

Galant är den klart bästa serien, men vill du komma billigare undan har
du Fredrik skrivbord med eller utan överhyllor.

De är i ett massivt träslag? Har Ikeas Mikeal och den är bara gjord av kartong typ.
OBS: Det behöver självklar inte vara av Ikea.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av TheQuo:

Hej, jag har söker ett databord som påminner om Ikea Mikael (databord). Jag har har ett Mikael databord men behöver ett bord i något massivt träslag, Ikea mikael är ju gjord av någon av typ av kartong och klarar inte tyngden som mitt stativ med två 24" monitorer kräver. Någon som vet något liknande bord fast i trä? Helst i svart.

lägg dit en MDF-skiva på toppen som sprider ut vikten jämt över hela bordet? Då kan du fräsa ut kabelkanaler under hela skivan och även måla den precis som du vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Rekommenderar dig att kolla konkursbon, du kan få bra skri/databord där för inga pengar alls typ.
Jag skaffade mitt så, 150kr för ett massivt skrivbord (sådant som brukar finnas på kontor/skolor)

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Xcym:

lägg dit en MDF-skiva på toppen som sprider ut vikten jämt över hela bordet? Då kan du fräsa ut kabelkanaler under hela skivan och även måla den precis som du vill.

Massivt trä är det inte många som är, speciellt inte om det skall vara svart.
Men det är spånskiva och det håller.

Mio har en serie som heter Prima och finns i svart.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Galant kör jag med fast i bjök färgad faner fast den är i masivt träd vad det är under faneren vet jag inte men det är inte spån allefall.

Edit:

Produktbeskrivning

Bordsskiva:
Spånskiva, Folie, Ekfaner, Klar akryllack, Massiv ek

Så ska tydligen vara spånskiva eller så är det olika bereonde på vilken färg
Fast kan lova att den håller för det du ska ha på

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Fredrik/Galant

Köpte precis ett Galant hörnbord (skiva + A-ben) och de håller utmärkt för 3 st 27" och en 22" samt lite annat kraffs. Hade ett Fredrik bord innan (den med hyllor) och det höll utan problem för 2 st 27" och lite annat på hyllor osv. För övrigt så kan du ju få köpa mitt Fredrik bord då jag inte behöver det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av TheQuo:

Det är alltså ett sånt här typ av stativ:

http://www.amazon.com/Dual-Monitor-Stand-clamp-monitors/dp/B002R9HQLI

Bordet ska helst vara svart/vit (lackat) men om det är svårt att få tag i så duger ett i något mörkt träslag. Det som är viktigt är att det är typ samma stuk som Ikea Mikael. Övredelen ska helst vara minst 3 cm tjock (helst 4-5 cm). Det ska gå att gömma kablar m.m. Eftersom jag har ca 14 strömkablar, 8 ljudkablar + usbsladdar m.m. som är bakom bordet så vill jag att det ska vara lätt att gömma undan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

Jag och sambon har två Galant hörnskrivbord ihop med en förlängning. Två datorer och tre skärmar ovanpå vardera hörndel är inga problem, det är robusta bord. Finns passande kabelkanal att köpa till på IKEA. Jag har även stått på ena bordet när jag grejade med hyllor ovanför.

Vi kör med A-ben, trodde de skulle vara mindre stabila när jag såg dem på bilderna, men de är rätt så tjocka så det är inga stabilitetsproblem där heller.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)