Formaterade hårddisk av misstag, lyckas bara återställa en del

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tullinge
Registrerad
Nov 2007

Formaterade hårddisk av misstag, lyckas bara återställa en del

Hej!
Idag skulle jag formatera ett USB minne, råkade då istället formatera en av mina hårddiskar.
Jag har inte skrivit någon ny data på disken efter detta.
Använde mig utan programmet Data Recovery Wizard, som fick bra betyg i något test jag såg, men lyckas inte få tillbaka all data.
Det är en mekanisk disk på 1TB, och jag hade använt ungefär 7-800 gb. Programmet jag använde hittar 1tb, men det mesta är skräp eller gamla filer som jag medvetet raderat. Hittade ungefär 300gb som jag tror går att använda.
Jag tycker att nästan allt borde gå att hitta, då jag inte skrivit någon ny data på disken efter formateringen.
Är det värt att testa med något annat program och vänta på en till 7 timmars skanning, eller fungerar alla program likadant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Tycker det borde gå att få fram mer.. testa du något annat också. I alla fall om du hade något viktigt på den.

Jag brukar köra med ett program som jag har för mig heter "Object rescue PRO".. kanonbra.

Edit.. detta program.
http://www.essentialdatatools.com/products/objectrescuepro/

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tullinge
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av DaBone:

Tycker det borde gå att få fram mer.. testa du något annat också. I alla fall om du hade något viktigt på den.

Jag brukar köra med ett program som jag har för mig heter "Object rescue PRO".. kanonbra.

Edit.. detta program.
http://www.essentialdatatools.com/products/objectrescuepro/

Tack för svar!
Av dom 300gb jag hittade gick ungefär 100gb att använda, resten var korrupt.
Håller på att scanna med ett annat program just nu, fungerar inte det heller ska jag kolla på det du tipsa om

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Vad som händer vid formatering e att du skriver dit en ny MFT vilket skriver sönder delar av den gamla. Många gamla filsegment ligger kvar men eftersom MFT'n e sönder så räkna med att dessa filer inte enkelt kan återvinnas.