hur flyttar jag steam-spel från min /:C disk till min /:D disk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

hur flyttar jag steam-spel från min /:C disk till min /:D disk?

Hej, jag köpte en dator för inte så länge sen med dubbla hårddiskar, en ssd på 90 gb och en hdd 1 tb, men har redan fyllt ssd på framför allt steam-spel.
Det ska tydligen vara annorlunda att flytta just steam-spel och jag tänkte se om det stämmer innan jag gör något dumt:P
/Erik

diss akkauwnt hass bin hackd baj eric

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Använd symboliska länkar. En snabb Googling gav detta tex:
http://www.maximumpc.com/article/howtos/howto_master_your_fil...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2009

jag skulle föreslå att du tar backup på spelen med steams inbyggda verktyg och sedan installerar du om steam och alla dina spel på din 1tb hdd.

jag personligen gillar inte steams "allt eller inget" när det gäller vart spelen ska installeras.

Fractal design R4 | Asus Sabertooth z87 | Intel Core i5 4670K @ 4.4 GHz | Corsair vengeance LP 1600 MHz | Asus GTX 1060 STRIX | Intel 335 240 GB | be quiet! 630W modular

Trädvy Permalänk
Testpilot
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av iPhantom:

Använd symboliska länkar. En snabb Googling gav detta tex:
http://www.maximumpc.com/article/howtos/howto_master_your_fil...

Nja, det är bättre att flytta alla filer i Steamapps till en annan folder, avinstallera Steam, lägg spelen där man vill ha dem och installera Steam igen. Kan man undvika såna där länkar så bör man göra det.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Flamso:

Nja, det är bättre att flytta alla filer i Steamapps till en annan folder, avinstallera Steam, lägg spelen där man vill ha dem och installera Steam igen. Kan man undvika såna där länkar så bör man göra det.

Har du någon anledning att inte vilja använda länkar? Har själv använt dem i över ett år och aldrig haft ett enda problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

men jag vill fortfarande ha kvar några spel på ssd:en

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Mar 2008

| Thermaltake P3 | i5 8600K@ 5,0GHz | EKWB Water cooling |
| MSI Z370M Mortar | MSI GTX1070 ARMOR oc |
| 16Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Corsair MP500 x2 raid 0 | Thermaltake RGB 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

som Mooseslayer sa http://www.stefanjones.ca/steam/
använder jag själv, gör en mapp där du vill spara dem, starta programmet, och säg åt den vilken mapp den ska spara dem i, stäng av steam och flytta på!
du kan inte spela spelen du flyttar, men det går ju mycket snabbare att flytta från en disk till en annan än att installera om dem helt!

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Testpilot
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av iPhantom:

Har du någon anledning att inte vilja använda länkar? Har själv använt dem i över ett år och aldrig haft ett enda problem.

Ja, eftersom hårddiskarna jobbar onödigt mycket, eller åtminstone på den du länkar från. ^^

Skrivet av eriktyu:

men jag vill fortfarande ha kvar några spel på ssd:en

Då ska du köra med länk-varianten.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Elghinnarisa:

som Mooseslayer sa http://www.stefanjones.ca/steam/
använder jag själv, gör en mapp där du vill spara dem, starta programmet, och säg åt den vilken mapp den ska spara dem i, stäng av steam och flytta på!
du kan inte spela spelen du flyttar, men det går ju mycket snabbare att flytta från en disk till en annan än att installera om dem helt!

är du helt säker på att det inte går att spela dom spel som man flyttat, för jag kan göra det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

oj, förlåt... jag läste fel:P