SSD: bra på pappret men helt värdelöst efter lite användande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

SSD: bra på pappret men helt värdelöst efter lite användande?

Tjo!

Jag har 2 st Intel X25-M G2 80GB upphookade i raid-0.

När de va splitter nya fick jag 641 i AS SSD, nu när diskarna är 75% fulla ngr månader senare har prestandan halverats (351).

2011-03

2012-02

Jag vet att prestandan försämras och data fragmenteras. Men detta är ju löjligt. Är det verkligen meningen att prestandan ska sjunka så mkt? Ngn annan som haft SSD i raid till installationer/operativsystem mm? (Jag har all lagring på en mekanisk disk, så det skrivs inte speciellt mkt till SSD diskarna).

Nu känns det som jag borde satsat på VelociRaptors raid istället. Är det såhär SSD fungerar i praktiken är de ju helt värdelöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2009

Se till att uppdatera allt annars funkar ju inte TRIM när du kör i RAID.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Har du kört Intel's SSD-toolkit på dom?

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av stormfrog:

Tjo!

Jag har 2 st Intel X25-M G2 80GB upphookade i raid-0.

När de va splitter nya fick jag 641 i AS SSD, nu när diskarna är 75% fulla ngr månader senare har prestandan halverats (351).

2011-03
http://dl.dropbox.com/u/3332901/as-ssd-bench%20Ekorre%202011-...

2012-02
http://dl.dropbox.com/u/3332901/as-ssd-bench%20Ekorre%202012-...

Jag vet att prestandan försämras och data fragmenteras. Men detta är ju löjligt. Är det verkligen meningen att prestandan ska sjunka så mkt? Ngn annan som haft SSD i raid till installationer/operativsystem mm? (Jag har all lagring på en mekanisk disk, så det skrivs inte speciellt mkt till SSD diskarna).

Nu känns det som jag borde satsat på VelociRaptors raid istället. Är det såhär SSD fungerar i praktiken är de ju helt värdelöst.

Som någon nämnde tidigare så fungerar inte trim med ssd:er i raid. Sedan kan man ju fråga sig vad du menar med att prestandan halverats? Du får halva poängen i ett testprogram vilket inte riktigt är likvärdigt med halverad prestanda. Beroende på hur man använder disken skulle den försämringen kunna vara helt omärkbar.

Vill du få tillbaka prestandan så får du göra en spegling av disken, bryta raiden och köra intels verktyg för manuell trimning eller secure erase på båda diskarna och sedan sätta ihop raiden och återställa speglingen.

Kan ju tillägga att velociraptors i raid antagligen inte få några högre poäng om man testar medi ass-ssd

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Mar 2008

samt kan du köra samma version av test programet kanske det är minimal skillnad

| Thermaltake P3 | i5 8600K@ 5,0GHz | EKWB Water cooling |
| MSI Z370M Mortar | MSI GTX1070 ARMOR oc |
| 16Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Corsair MP500 x2 raid 0 | Thermaltake RGB 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Skulle precis som övriga tippa på att TRIM är boven här då det är din random read/write som tagit den största smällen.
Har aldrig sett poängen med att raida SSD då man blir av med just TRIM då och den ökningen men får i läs och skrivhastighet är oväsentlig vid normalt dagsbruk.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Jag har exakt samma prestanda på min intel 320 + Crucial M4 iaf långt efter jag köpte dom.

Köp en större ssd? skit i raid.
Totalt meningslöst i min mening med undantag för väldigt få speciella saker.

Raptor diskarna kommer inte ens nära i ms hur du än gör så ja.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Ett annat problem jag läst om med RAID för SSD, är att man får ökad söktid. Som förstör en stor del av fördelarna med SSD..

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av ParasiteX:

Ett annat problem jag läst om med RAID för SSD, är att man får ökad söktid. Som förstör en stor del av fördelarna med SSD..

Läst var om man får fråga?

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Frispel:

Läst var om man får fråga?

Var länge sedan jag läste om det. Så kan inte direkt länka till en specifik referens.

Läste det förmodligen i nått forum. Har inte haft chansen att testa detta själv dock.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Nivity:

Jag har exakt samma prestanda på min intel 320 + Crucial M4 iaf långt efter jag köpte dom.

Köp en större ssd? skit i raid.
Totalt meningslöst i min mening med undantag för väldigt få speciella saker.

Raptor diskarna kommer inte ens nära i ms hur du än gör så ja.

Okej?! Thahts news for me! Jag köpte diskarna efter att jag läst en artikel om en jeppe på Toms Hardware som körde QUAD-RAID SSD (alltså 2 x raid-0 ihoppsatta i en överstående RAID-0) i överljushastighet.

Intel har ju lovat att fixa Trim till RAID och att det ska finnas i nästa versionen av deras drivare. Finns artikel om det på Sweclockers tom: http://www.sweclockers.com/nyhet/14753-intel-ger-stod-for-tri...

Men detta blir alltså inte tillgängligt förrän Intel Rapid Storage Technology 11.5 släpps under kvartal 2.

Att bryta Raid:et som OS:et ligger på för att köra TRIM separat känns kanske så risky

Tack för samtliga svar, mycket informativa å bra!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av ParasiteX:

Var länge sedan jag läste om det. Så kan inte direkt länka till en specifik referens.

Läste det förmodligen i nått forum. Har inte haft chansen att testa detta själv dock.

Söktiderna kan öka, men för en SSD är de så mikroskopiskt små (jämfört med en mekanisk hårddisk) att du inte märker någon skillnad alls.

stormfrog, lägga gärna upp resultat med ATTO Benchmark, det känns generellt som den ger en bättre bild av prestandan.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::