Grafikproblem i flash och film men inte annars?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Grafikproblem i flash och film men inte annars?

Hello,
Jag har ett litet udda problem som jag inte är helt säker på hur jag ska felsöka.

Jag hjälpte en kompis med att uppdatera hans htpc-dator. Han har ett Origen S21-chassi (http://www.origenae.co.kr/en/htpc_s21t.htm) och prylarna som satt i var väldigt gamla. Jag satt in ett Asus AM3-moderkort (ett av deras Formula-kort), en AMD-processor (mitt minne är lite trött just nu, minns inte vilken, någon av de strömsnåla), en SSD, lite diskar och ett GeForce 9800. Anledningen till det äldre grafikkortet var att han kör med tjock-TV och ville ha SVIDEO-ut och det var det enda kortet jag hade liggande som stödde det. Lådan har dessutom ett fläktlöst nätagg på ... 300-400W.

Allt har fungerar utmärkt i runt 1 år men för inte så länge sedan hände något. Dels rasade en av hans gamla diskar men det var inga problem att byta ut. Däremot hade han innan dess också börjat upplevt ett udda problem: vid uppspelning av film, vare sig det handlar om att spela upp i Windows Mediaplayer eller något annat program, så dök massor av gröna linjer upp i själva filmen och det såg ut som filmen var korrupt (endast i fönstret med filmen alltså). Även när du öppnade browsern så hände samma sak överallt där flash visades.

Jag provade att uppdatera drivrutinerna men när det inte verkade fungera antog jag att det var fel på grafikkortet. jag hittade ett par andra äldre kort jag hade hemma (bland annat geForce 7600) men fick samma fel. Då bytte jag till AMD/ATI och testade HD2600XT och HD4650-kort men med samma resultat. Då hade jag först rensat alla drivrutiner med ett program som ska ta bort alla rester som kan ligga kvar.

Men oavsett om jag alltså testade med äldre NVIDIa eller äldre AMD/ATI-ort eller bytte från PCI-E-slot 1 till PCI-E slot 2 så fick jag samma problem. Det borde betyda att det inte är fel på grafikkorten. Med tanke på att det endast händer i uppspelning av film (SD-film) så låter det inte heller som om det borde vara ett hårdvarufel i någon annan del, eller?

Det enda jag nu kan komma på är att installera om Windows från scratch och se om det löser något ... någon som varit med om något liknande och listade ut vad som skulle kunna vara fel. Skulle helst vilja slippa försöka byta moderkort.

/B

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Testat med olika uppspelningsprogram?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud