Vad ska jag söka på för att lära mig mer om "ventilationens lagar"?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag söka på för att lära mig mer om "ventilationens lagar"?

Hej, jag vill lära mig mycket om hur det här med ventilation fungerar. Tänk er att man har en datalåda utan fläkthål, och så ska man placera dom själv, insug och utblås, vad behöver man veta för att kunna göra rätt val? Och finns det andra saker att ta hänsyn till? Finns det typ nåt "'ämne" som behandlar detta, typ nåt i stil med termodynamik för OBS-klass barn?

Ja, allt om ventilation, hur luft ska cirkuleras, hur man utnyttjar "elementen"/naturens lagar i stil med att insug ska vara i botten och utblås i toppen etc.

Jag funderar nämligen dels att försöka sänka temperaturen i mitt datarum, och dels på att kanske modda ett chassi. Men jag kan inget om temperaturens, ventilationens, fläktarnas lagar und so weiter.

Sjukt tacksam för hjälp, hittar fan inget fast jag sökt i flera timmar nu, för jag fattar inte vad jag ska söka efter...

Permalänk
Medlem

Varm luft stiger, så ha intakes fram och på sidorna, lågt placerade, så kommer kall luft in genom botten, stiger medan den värms upp, och dra exhausts i taket och längst bak för att trycka ut den varma luften, så mycket mer än så är det väl inte. Osäker på hur djupt du vill gå?

Permalänk
Medlem

I princip så är ju silverstones vändning av moderkort optimalt ur värmesynpunkt, kanske med viss modifikation.
Annars vet jag inte vad man skulle kunna läsa om det, handlar väl mest om common sense.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ptja btx var ju ett ganska smart idé.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Varm luft stiger, så ha intakes fram och på sidorna, lågt placerade, så kommer kall luft in genom botten, stiger medan den värms upp, och dra exhausts i taket och längst bak för att trycka ut den varma luften, så mycket mer än så är det väl inte. Osäker på hur djupt du vill gå?

Ganska mkt djupare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

I princip så är ju silverstones vändning av moderkort optimalt ur värmesynpunkt, kanske med viss modifikation.
Annars vet jag inte vad man skulle kunna läsa om det, handlar väl mest om common sense.

Det är ganska mkt mer komplext än man kan tro. Hur många vet att en fläkt inte kyler? Att det enda den gör är att fördela värmen?

Att man inte kan "trolla bort värme", att den måste ledas bort efter separation, eller göras om till ström eller liknande?

Att 1 fläkt som insug, och 1 fläkt som utblås inte byter ut mer luft än bara 1 fläkt som utblås och ett passivt intake hål?

Ja, jag kan gå on and on. Jag tycker det är ganska komplext om man verkligen ska veta, eftersom att jag inte vet vart jag ska hitta den samlade informationen utan att behöva läsa en massa annat och lära mig massa dryga termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Okej, jag får väl ge det en chans, det är bara så mkt, och det är ju så specifik information jag vill ha, skulle vara bra om den var inriktad på just ventilation för rum, datorer etc, men jag vet iofs inte vad som står i de andra två länkarna

En fet sak skulle vara en grym dokumentär / tutorial om detta. Men det hittade jag ingen när jag sökte.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mycket och djupt, det är därför det finns utbildningar i ämnet, om det vore lätt så varför skulle det behövas så mycket jobb med att designa tex flygplan och f1 bilar, där använder man avancerade beräkningar för att få bästa effekten av de varma avgasernas strömning.
att få till bra/tyst ventilation i en lokal är mycket svårt det med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.